Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris for service på Tesla S

Startet av Are F, torsdag 08. juli 2021, klokken 11:39

« forrige - neste »

Are F

Har en Tesla S mod 2014 og bestilte generell service + reparasjon av AC. Må si jeg fikk litt bakoversveis da jeg fikk prisoverslag; kr. 22 726! Er ingen mekaniker eller bilekspert, men har reagert på en del ting på prisen;

Battery Key Fob (remove and replace), batteri kr 48 pr stk eks mva + arbeid kr 82,5 eks mva?!
Vindusviskere (remove and replace), viskere kr 217,6 pr stk eks mva + arbeid kr 165 eks mva?!
Hjul (remove and install kr 660 eks mva ?!

AC tenker jeg kan koste endel og i mitt tilfelle ca. 6-7 tusen inkl deler. Men dette prisoverslaget så er det deler for nesten 4 tusen eks mva og arbeid for over 14 tusen eks mva.

Er dette normalt og jeg som bare overreagerer eller er dette?

Når jeg konfronterte service sentrert med at jeg synes prisene var en smule urimelig som feks kr 660 eks mva (825 inkl mva) for å ta av dekk og sette dem på etter service var dyrt. Da fikk jeg følgende beskjed "Du kan komme og ta av og sette på dekkene selv". Ble helt målløs og ba de kun utføre AC service og drite i resten.

Mvh
En smule fortvilet og forarget Tesla eier


alda

Fint om du kan liste opp allt som SC planlegger att göra med bilen din, tippar följande ingår som du inte nämner:

- bromsservice (derfor hjulen måste tas av)
- 4-hjulskontroll
- Byte av pollenfilter
- kontroll och evt. byte av bromsvätska

På Teslas hemsida är det specificerat vad som är anbefalt att ta av service, sjekk detta. Om du bara ber om "service" så tar de med så mycket de kan, där kanske inte allt är nødvändigt att ta varje år.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

geear

4-hjulskontrollen koster noen hundrelapper for sjekk, og så tar de er par tusen ekstra dersom de må justere. Du kan fint velge å ikke utføre kontrollen. Tesla har ikke krav til service.

AC-service tror jeg er fastpris.

Bremsevæske måler de, og så er det er par tusenlapper hvis den må byttes.

Alt dette fikk iallfall jeg helt detaljert hos Tesla i Sandnes, og valgte bort det jeg ikke ville ha utført.

Are F

Hei,

Priser (alle eks mva) de tar for bremse service er bla:
- Hjul justering kr 495
- Hjul justering (adjust camber caster toe) kr 1650
- Rense og smøring av calipers kr 1897
- Ta av hjul og sette dem på igjen kr 660
- Sjekke bremsevæske kr 165
- Bremsevæske flush, ved behov, kr 1567
- Bremsevæske kr 112

Har ingen peiling om dette er dyrt eller ikke, men dette innebærer vel ingen evt. skiftning av bremseklosser eller skiver.

Are F

Siste oppdatering:

Som nevnt ønsket jeg kun at fikset AC og byttet eMMC. Leverte bilen i går (torsdag) og i dag får jeg beskjed at de ikke rekker å gjøre noe før helgen. Er en mnd siden jeg bestilte time, har redusert arbeidet deres ved at de ikke trenger å gjøre div. feilsøkinger på noen ulyder og fiksing av bremser, men de klarer allikevel ikke å fikse bilen på to dager. Føler meg kraftig nedprioritert da jeg har litt eldre bil og at jeg ga tydelig beskjed om at prisene deres virket vel høye. Skal på liten bilferie nå til helgen. Har fått ny time i slutten av august!

Not happy!

k1

For å vær dønn ærlig, så er kanskje ikke Tesla noe for deg? Alt du har nevnt så langt er høyst ordinært i Tesla eierskapet. Det er i hvert fall min opplevelse av det. Priser er relativt høye, de er blitt kjipere med goodwill de siste årene, og servicetime betyr i grunn bare avtale for å droppe av bil ved service senter - ikke når de står klare til å begynne å utbedre feilene, innenfor garanti eller ei. Selv lånebil er blitt et vanskeligere gode å oppnå, selv på garantiting som tar dager å utbedre (opplevd flere ganger, 4+, at dagen før en time (bestilt 1 mnd før) sier de at de ikke har tilgjengelig lånebil).
Dersom dette er ting som gir dårlige tanker om eierskapet av en Tesla, bør man vurdere om Tesla er noe for deg - dessverre må jeg vel legge til.

Muffinman

Er vel uansett relativt normale priser på merkeverksted dette? Man bør ikke eie en TMS utenfor garanti om en ikke til enhver tid har noen titusener klare til reparasjoner, slitedeler og vedlikehold - spesielt om man ikke skrur selv. Jeg gjør bremseservicer og noe bytte av slitedeler selv og kunne ikke drømme om å betale et verksted for å bytte kupefilter, batteri i fjernkontrollen eller vindussviskere. Men selv jeg har måtte betale rundt 80k til sammen i understellsdeler + diverse reparasjoner på en 2013 og en 2015 som hver er gått rundt 200k. Og da har ikke de virkelig dyre potensielle bombene gått av på den eldste bilen.

Man kan jo være heldig, men om man blir forarget over 20k i verksted årlig på en noen år gammel bruktbil i denne klassen må man kanskje revurdere eierskapet. Man kan jo prøve en tilsvarende S-klasse, en svær BMW eller Audi og se hva man kommer ut med, så blir nok ikke TMS så verst i sammenligningen. Den har jo svært lave utgifter til drivstoff i forhold til de andre. Men om man sammenligner med en vanlig småbil blir nok alle, TMS inkludert, dårlige deals.

Are F

Sitat fra: k1 på fredag 09. juli 2021, klokken 14:20
For å vær dønn ærlig, så er kanskje ikke Tesla noe for deg? Alt du har nevnt så langt er høyst ordinært i Tesla eierskapet. Det er i hvert fall min opplevelse av det. Priser er relativt høye, de er blitt kjipere med goodwill de siste årene, og servicetime betyr i grunn bare avtale for å droppe av bil ved service senter - ikke når de står klare til å begynne å utbedre feilene, innenfor garanti eller ei. Selv lånebil er blitt et vanskeligere gode å oppnå, selv på garantiting som tar dager å utbedre (opplevd flere ganger, 4+, at dagen før en time (bestilt 1 mnd før) sier de at de ikke har tilgjengelig lånebil).
Dersom dette er ting som gir dårlige tanker om eierskapet av en Tesla, bør man vurdere om Tesla er noe for deg - dessverre må jeg vel legge til.

Jeg har ingen problemer med bilen, er faktisk veldig fornøyd med den. Forventer ikke spesiell goodwill, bare normal service. I tillegg er det irriterende er at servicesenteret behandler kunder dårlig og tar betalt for ting som er direkte latterlig. Har hatt diverse biler på service de siste 30 årene, men aldri bestilt service for så at bilen blir stående to dager uten har de har sett på den. Du sier du har ventet 4+ dager? Dette er jo ikke normalt med mindre de har "bygd bilen på nytt". Årsaken til at kundene må vente så lenge er vel mer dårlig planlegging, time management og logistikk på Tesla's service senter. Å presse ned ventetid på servicesenterene ved å la bilder stå der i flere dager pga kapasitet er et dårlig forsøk på skjule de faktikse problemene. Det jeg heller ikke forstår er at som eier av en Tesla så skal jeg akseptere latterlig prising, dårlig service, lang vente tid for å få time og så vente dagevis før de begynner å gjøre reparasjoner? Prøver du å si at alle Tesla eiere aksepterer dette unntatt meg?

Are F

Sitat fra: Muffinman på fredag 09. juli 2021, klokken 16:48
Er vel uansett relativt normale priser på merkeverksted dette? Man bør ikke eie en TMS utenfor garanti om en ikke til enhver tid har noen titusener klare til reparasjoner, slitedeler og vedlikehold - spesielt om man ikke skrur selv. Jeg gjør bremseservicer og noe bytte av slitedeler selv og kunne ikke drømme om å betale et verksted for å bytte kupefilter, batteri i fjernkontrollen eller vindussviskere. Men selv jeg har måtte betale rundt 80k til sammen i understellsdeler + diverse reparasjoner på en 2013 og en 2015 som hver er gått rundt 200k. Og da har ikke de virkelig dyre potensielle bombene gått av på den eldste bilen.

Man kan jo være heldig, men om man blir forarget over 20k i verksted årlig på en noen år gammel bruktbil i denne klassen må man kanskje revurdere eierskapet. Man kan jo prøve en tilsvarende S-klasse, en svær BMW eller Audi og se hva man kommer ut med, så blir nok ikke TMS så verst i sammenligningen. Den har jo svært lave utgifter til drivstoff i forhold til de andre. Men om man sammenligner med en vanlig småbil blir nok alle, TMS inkludert, dårlige deals.

Har ikke problemer med prisen på service av bremser til ca. 10K, men det som er irriterende er at de tar betalt for å ta av dekkene, arbeidstimer for å skifte vindusviskere og arbeidstimer for å skifte batteri i nøkkelen. Er ikke 100% grønn på bil (bare nesten) og kan skifte dekk, vindusviskere og batteri på nøkkel selv. Men når jeg sier prisen de tar på over kr 800 for å ta av og sette på dekkene når bilen er på service så før jeg følgende svar "Du kan jo da komme og ta av dekkene selv". Frister ikke mye å bruke Tesla's service sentre heretter med slik kundeservice.

k1

Uttrykte meg nok litt uklart der: Det har vært mer enn 4 ganger at jeg har måtte finne ny servicetime/sted fordi de sender sms dagen før bilen skal inn om at de ikke kan gi meg en lånebil, selv hvor den skal inn for garanti ting.

Av alle gangene jeg har levert bilen vil jeg anslå at 80% av gangene har de ikke begynt på bilen de 1-2 første dagene. Norm for meg vil kanskje være mellom 3 og 5 dager, og min verste opplevelse 36 dager, da heldigvis med lånebil.

Tja, vet ikke om jeg bastant skal si at alle bare godtar dette, men hva kan man gjøre, annet enn å evt bytte bilmerke? Å ta opp kampen alene er bare et energisluk, men all ære til de som gidder og har noe konkret å fare med.

Bilen er jeg også svært fornøyd med, ladenettverket er det som holder meg til Tesla, men service (som jeg har hatt altfor mye av på en 3,5 år gammel bil) har jeg ikke ofte blitt imponert av. Det skal sies at jeg har hatt et par veldig gode besøk, men altfor mange dårlige. Dårlige i min bok har vært uklar kommunikasjon, uklare tider, satt bilen inn med x-antall feil å utbedre og får den ut igjen med x-antall som ikke er ordnet - til og med med helt nye ting osv. For min del har jeg bare lært å leve med det, frem til den dagen jeg vippes over til at nå er det på tide å bytte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA