Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny elbil fra Norge(!)

Startet av trondhla, onsdag 07. august 2019, klokken 09:52

« forrige - neste »

trondhla

Fresco motor vil bli det nye Tesla x 1,5:
https://www.dinside.no/motor/ny-norsk-elbil-skal-sla-tesla-pa-alt/71464789

Gitt at det koster milliarder å få et bilfirma opp å stå, for ikke å snakke om å få det profitabelt: Luftslott!

Rollep

He he :)

Det er vanlig at bilister som kjører bensin- eller dieselbil har med seg en ekstra kanne med bensin eller diesel når de er på langtur. Hvorfor skal ikke elbileiere kunne ha det samme i form at en portabelt batteri, spør gründer og daglig leder i Fresco Motors Espen Kvalvik

Ja dette prosjektet vil nok bli en stor suksess :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rosstopher

Om dette virkelig blir et norsk elbil-eventyr er med andre ord alt for tidlig å si noe om.

Jo, jeg tenker vi med ganske stor sikkerhet kan si noe om det allerede.  :P
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Kristian O

Sitat fra: Rollep på onsdag 07. august 2019, klokken 14:24
He he :)

Det er vanlig at bilister som kjører bensin- eller dieselbil har med seg en ekstra kanne med bensin eller diesel når de er på langtur. Hvorfor skal ikke elbileiere kunne ha det samme i form at en portabelt batteri, spør gründer og daglig leder i Fresco Motors Espen Kvalvik

Ja dette prosjektet vil nok bli en stor suksess :D
I alle dager? Har kjørt bensin/diesel i 20 år, men har hverken hatt med meg en ekstra kanne eller kjørt tom.
Mulig eg hadde med meg ei brusflaske bensin en gang når eg var på «langtur» med moped.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Oddaa

Hehe, har aldri hatt med en ekstra kanne drivstoff. (Men har heller ikke hatt førerkort og bil i mer enn 31 år.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

1317142119

Dette må være kødd. Et enkeltmannsforetak uten noen patenter eller tilgang på teknologi, skal lage en av verdens raskeste elbiler. Og ikke nok med det, men cad-bilen ser ut som en kinakopi av en Tesla, som igjen ser ut som en kinakopi av en Audi.

Du er ikke mye opptatt av å tjene penger dersom du kaster penger på det bålet der.

Rosstopher

Sitat fra: Kristian O på onsdag 07. august 2019, klokken 17:03
I alle dager? Har kjørt bensin/diesel i 20 år, men har hverken hatt med meg en ekstra kanne eller kjørt tom.
Mulig eg hadde med meg ei brusflaske bensin en gang når eg var på «langtur» med moped.

Jeg hadde en gammel 240 en gang hvor tankmåleren ikke virket. Etter å ha kjørt tomt en gang begynte jeg å fylle veldig ofte for å være sikker, men selv da hadde jeg ikke med meg en ekstra kanne i bilen.

Jeg tok uansett å reserverte denne ikke-eksisterende bilen jeg da. Googlet firmaet, og jeg må si det ikke akkurat hjalp på tillitten at selskapets nettside dukket opp først på tredje side av Google-søket mitt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Motorwatt

Sitat fra: Oddaa på onsdag 07. august 2019, klokken 17:39
Men har heller ikke hatt førerkort og bil i mer enn 31 år.
Fersking altså. Slår deg nok med ganske mange år. Min første bil var en Willys Jeep 1944 kjøpt av forsvaret på Lahaugmoen for kr. 1200. Nesten ny. Men der var det Jerrykanne bak, og den var nesten alltid full med traktorbensin (!).  Etter den, aldri kanne (men kjørte tom noen ganger med Bobble uten bensinmåler).

ps. Til Jeep-historien hører det med at det ble brått slutt på auksjonssalg av militære kjøretøy når det gikk opp for forsvaret at det ikke var deres biler, men amerikanerne sine. Endel av lease/leieavtalen fra tidlig på 50-årene. Heller ikke betalte forsvaret engangsavgift eller oms, noe de ble straffet skikkelig for. Etter denne oppvasken ble de fleste jeepene solgt for rundt 40.000.-.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorgenM

Håper de har tenkt å lage en slags grill. Greit at det ikke er nødvendig på en elbil, men ingenting der ser veldig teit ut.
Vel, mye kan bli endret til den eventuelt kommer sånn rundt 2040 :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amatøren

Litt inspirert?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

cra

Sitat fra: Kristian O på onsdag 07. august 2019, klokken 17:03
I alle dager? Har kjørt bensin/diesel i 20 år, men har hverken hatt med meg en ekstra kanne eller kjørt tom.

Kjørte aldri noe sted uten ei kanne med diesel ombord etter at jeg gikk tom første gangen. Har gått tom for diesel to ganger (på nøyaktig samme sted i den undersjøiske tunnelen untenfor Ålesund  :o), men tom for strøm på Thinken bare en gang. Ingen tvil om ha som funker best.  ;D. (Første gang jeg gikk tom for diesel var jeg forberedt på at de tkunne skje; jeg skulle med fly og måtte fylle diesel og hente installasjonsmateriale på kontoret. Men pga ambulansetrafikk gikk ferga uten å ta med oss andre, så jeg fikk for lite tid og måtte håpe at jeg hadde nok diesel til å komme meg til flyplassen. Men det hadde jeg bare nesten.) Andre gang aner jeg ikke hva som gikk galt; det viste kvart tank på måleren. Men da hadde jeg kanne fra forige gang, så jeg fylte på og kjørte videre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hanche

Jeg har kjørt tom for diesel én gang: Det var med svigerfars bil. Han hadde glemt å fortelle meg at måleren var i ustand. Men jeg var så heldig å gå tom rett utenfor en bensinstasjon. Vi gikk ut og dyttet  bilen over veien og inn på stasjonen og fylte tanken. Det var langt mellom bensinstasjonene i området!

En gang for enda lenger siden haiket jeg med et par som resolutt kjørte med måleren på null. Da jeg ymtet frempå om saken, kom det frem at de hadde ekstra kanne i bilen. De prøvde bare å finne ut hvor langt de kunne komme på én tank.

Nå som jeg har elbil – og ikke reservekanne  :) – sikrer jeg meg alltid god margin. Det er svært sjelden jeg kommer til en lader med mindre enn 20% på batteriet. Kan hende er jeg for forsiktig ...
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Nei til klimasvindel

Sitat fra: Kristian O på onsdag 07. august 2019, klokken 17:03
Sitat fra: Rollep på onsdag 07. august 2019, klokken 14:24
He he :)

Ja dette prosjektet vil nok bli en stor suksess :D
I alle dager? Har kjørt bensin/diesel i 20 år, men har hverken hatt med meg en ekstra kanne eller kjørt tom.

Det kan ha å gjøre med at en drivstoff-tank gjerne rekker til 1000 km kjøring, eller om den bare er halvfull, 500 km, muligens mer.
Og skulle man gå tom så kan man haike eller bære ei flaske eller lita kanne for å komme videre uten å måtte ringe etter spesialhjelp.

Med elbil står man jo der, eller må ringe etter noen med aggregat.
Ja, man kan ha med ekstra batteri, men det må veie 30+ kg for å ha noen nytte. Helst 50 kg.

Selv en 50 år gammel bil går like langt på full tank som da den var ny.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA