Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring

Startet av storeulv, onsdag 07. august 2019, klokken 09:28

« forrige - neste »

Tellus

Sitat fra: LittleHammer på torsdag 08. august 2019, klokken 13:01
Jeg har det jeg selv vil kalle ulyder i min Ipace. Høres ut som en pulserende skrapelyd som går opp i frekvens når bilen kjører fortere. Kun under "gass"pådrag. Kommer utvilsomt fra fremre motor. Verkstedet mener også disse lydene er innafor ut i fra de variasjonene man kan forvente fra bil til bil.

Kanskje jeg også har den lyden, men på grunn av at jeg har slått på kunstig motorlyd så hører jeg den ikke. Skal teste senere i dag hvis jeg husker det  :)

Forøvrig lo jeg litt av denne kunstige lyden første gang jeg leste om den, men etter å har kjørt litt med den er jeg faktisk blitt helt avhengig  :D

Ingeniøren

#16
Sitat fra: fantonsen på torsdag 08. august 2019, klokken 08:03
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 08. august 2019, klokken 07:14
Mener å ha registrert en rød varseltrekant i display ifm en forbikjøring, men da har man nok med å se på veien. Har fundert litt på dette i etterkant.

Var det litt "hysterisk" piping i samme slengen? Isåfall er det nok bare et kollisjons-varsel du har fått opp.
Jeg opplever iallefall dette dersom jeg skal ta en forbikjøring hvor det er begrenset med avstand/sikt fremover, og jeg må starte akselerasjonen litt mot bilen foran før jeg drar ut til venstre for å komme forbi. Da tror bilen et lite øyeblikk at du er på vei til å kjøre inn i bilen foran, og varsler deg om kollisjons-faren både med en stor rød trekant i displayet, og med lyder. Tror nok dette er helt normalt i et slikt tilfelle.

Takk - det var nok det jeg fikk, ett kollisjons varsel. Om det fulgt lyd med vet jeg ikke da jeg kjørte forbi på en litt smal fylkesvei og hadde mer enn nok med å konse på veien... Trodde kanskje jeg fikk et varsel om at jeg tråkket på litt for mye med følger....

Ellers er bilen friskmeldt. Var bortom Motorpool Billingstad og sjefen lånte villig vekk I-pacen sin for en test. Kjørte en god tur på småveier og motorvei. Samme lyd i den som i min og dro et lettelsen sukk. Hadde bestilt time for en sjekk på mandag på verkstedet, men kunne avlyse den. Snakket med en mekaniker som hadde kjørt mange I-pace og han kunne bekrefte at den hadde en viss transmisjons støy fra fremre drivverk og motor. Det skyldes mye at det er aluminium i karosseriet som leder lyd og vibrasjoner mye bedre enn stål kombinert med manglende fossil motor lyd. Årsaken til at man ikke hører stort bakfra er at seter med mer tar opp det meste av lyden. De hadde hatt noen henvendelser lik min. Ingen problem å leve med den lyden så lenge jeg vet den er godartet  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Vannkraft

Jeg har også dette - ganske tydelig "gir-gnaging" alternativt hjullagre

Ingeniøren

Sitat fra: Vannkraft på tirsdag 13. august 2019, klokken 22:12
Jeg har også dette - ganske tydelig "gir-gnaging" alternativt hjullagre

Tror mye skyldes dekkene. På min sitter Goodyear Eagle F1 245/50. Merker stor forskjell på fin og grov asfalt. På grov asfalt har jeg tidvis noe som ligner resonans som kjennes både i ratt og pedal. På fin asfalt blir det helt stille. Jobber med å ikke henge meg opp i det....kommer fra i3 med et hel annet lydbilde og ikke minst dekk.

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

storeulv

Jeg for min del opplevde dette som samme type støy som @Vannkraft. Jeg har hørt lyden av dårlig hjullager og andre typer ulyd som stammer fra metall mot metall, så jeg vil ikke umiddelbart gå med på at dette er dekkstøy.

For å være helt ærlig mener jeg dette er en lyd som ikke hører hjemme i en ny bil, i alle fall ikke i en ellers godt skrudd premium-bil som Jaguar. Det er rett og slett for dårlig sluttkontroll på produktet når biler med denne typen lyd slipper igjennom. Og mekanikeren som hevder at støy transporteres bedre i aluminium enn i stål har muligens rett, men lyden skal allikevel ikke være der. Dvs., det kan hende den skal være der, men den bør ikke høres.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

4Matic Fanatic

Hvilke fartsområder snakker vi om her? Lav/mellomgass/full trykk? I sving eller rett fram?
Det eneste jeg har reagert på bortsett fra dekkstøy (bilen er langtfra lydløs i 80+, tror nok veteran-MB'en min går like stille) er motorstøy fra fremre motor i lav hastighet/lavt pådrag, type 30-40km/h hvor man til tider hører motoren, noe jeg ikke forventet etter de totalt lydløse eGolf'ene.

Min er nå gått knappe 11.000km og jeg har ikke registrert noen endringer i lydbilde fra jeg fikk den.

Ingeniøren

Denne har ganske god lyd og om man hører etter når de kjører på asfalterte småveier hører man en svak romling i bakgrunnen som varierer i styrke. Det er den lyden jeg reagere på og ikke er så begeistret for på en "premium" bil... de som tester har ingen kom til dette, og ikke sett andre tester der det er kommentert heller og det har blitt noen tester... så der er vei meg som ikke har kjørt SUV før ?

Elmotor lyden har jeg og ved lave hastigheter, men det er ikke den jeg reagerer på men romlingen.

https://www.youtube.com/watch?v=QkioQHUu-4M
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA