Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring

Startet av storeulv, onsdag 07. august 2019, klokken 09:28

« forrige - neste »

storeulv

Prøvekjører en HSE First Editiion nå og har registrert at det er en slags "trikkelyd" fra hjulene ( ? ). Først tenkte jeg at hjullagrene var gåene, men det virker ikke spes sannsynlig etter snaut 10' km.

En annen sak er at det er nokså dårlig lyd til å være et premium-anlegg. Mellomtonen er nesten fraværende og justeringsmulighetene er svært begrenset. Kun bass, diskant, basshøyttaler og så velge Meridian, Dolby eller DTS.

Samsvarer det med andres erfaringer?

Ellers liker jeg setene, kupèen og hvordan bilen ligger på veien, men de to tingene over her er litt skuffende.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Chimp

Trikkelyd: nei, ikke normalt. Jeg hører ingen lyd fra bilen annet enn vanlig veistøy og noe batteristøy ved pådrag (lite).

Anlegget er det blandede meninger om. Noen synes det er knallbra og det får veldig bra i tester. Mens andre sier som deg.

Georg Johansen

Opplever ingen ulyder fra noen hjul.
Dårlig lyddemping oppe i bilen. Opplever veldig lite støy fra veien, men i tunneler bråker det en del.

Du kan anse innstillingen for bass som mellomtone/midbass og basshøyttaler som bass.
Jeg har justert lyden etter det "prinsippet" og lyden ble adskillig bedre både i stereo og Meridian. Dolby surround og DTS er for meg totalt bortkastet og tullete i bil uten skjermer for videoavspilling. I grunn tullete hvis det hadde vært det også...
Det er svært få innspillinger som er utgitt i Dolby/DTS. Hadde vært mye bedre hvis de la til en god equalizer istedet. Men det er vel en engelskmann som har bestemt at lyden skal være slik og at andre innstillinger bare vil være ødeleggende for opplevelsen :)

Chimp

Sitat fra: Georg Johansen på onsdag 07. august 2019, klokken 14:07
Opplever ingen ulyder fra noen hjul.
Dårlig lyddemping oppe i bilen. Opplever veldig lite støy fra veien, men i tunneler bråker det en del.
Dette er kun tilfellet ved metalltak. Ikke velg det, panorama er et must enten du liker det eller ikke! Jeg hadde ikke valgt dette ved bestilling, men endret da jeg leste rapporter om støy fra taket til de som ikke har panorama. Var bekymret for varme/kuldetap samt gjenskinn. Nada problemas, ingen tvil i verden om at jeg ville valgt dette igjen.

JorgenM

Kan "ulyden" være akustisk motorlyd?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ingeniøren

Jeg opplever og det du kaller trikkelyd og mer støy fra hjulene enn jeg setter pris på. Spesielt på slitt asfalt som på E18. Ledsages av litt tidvis vibrasjon i ratt. Det er store hjul og en del masse i rotasjon. Noe lyd fra motor er vel hørbart som lett hvining, men det kjenner jeg godt fra i3'n. Tror bilen har akustisk lyd ved lav hastighet og som forsterker trikkelyden.

Mulig jeg er litt overfokusert på dette om dagen, men normalt ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Chimp

Dimensjon på hjul? Jeg har kjipe 18 og hører som sagt ikke dette

Ingeniøren

Sitat fra: Chimp på onsdag 07. august 2019, klokken 18:21
Dimensjon på hjul? Jeg har kjipe 18 og hører som sagt ikke dette

For min del er det 20 tommer. Testet litt på vei innover E18 mellom Asker og Bærum i dag. Ligger jeg i hjulsporet hører jeg godt at asfalten er ru ledsaget av lett vibrasjon/ruhet som merkes i rattet, ikke ubalanse. Flytter jeg bilen opp av sporet slik at jeg er delvis inn i venstre felt er det mye bedre for ikke snakke når jeg kom til et område med nesten ny asfalt. Da ble det stille og null vibrasjon i rattet. Tror ikke det er noe galt, mulig dekkene. La ikke merke til det når bilen var helt ny men tror det bare jeg som har hengt meg litt opp i dette....Mulig jeg tar det med forhandler.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bjotings

Hører en svak lyd fra motoren(e) i en hastighet rundt på rundt 60 km/t når jeg gir et lite pådrag på gasspedalen, ellers er ikke motor/veistøy noe problem. Stor forskjell fra en vanlig dieselmotor. Har panoramatak på bilen og opplever ikke noe støy i tuneller.



I-Pace HSE, Santorini Black MY2020

Egil Fonn

Spill musikk via kabel fra tlf om du skal ha best lyd i anlegget. (må selvfølgelig være høykvalitets filer) Jeg har Merdian Sorround og er godt fornøyd med lyden i det.
Støy i tuneller høres mest gjennom bilens metall tak ja. Valgte bort glasstak pga kalde vintre med under 30 minus. Har noen testet glasstak i slik kulde?
Svak lyd fra Duér kan høres fra de fleste elbiler. Litt forskjellig nivå og hvilken hastigheter det er mest hørbart i de forskjellige elbiler.
Eneste Elbil jeg ikke har hørt noe DU lyd fra er MB EQC.
Ingeniøren. Har du skrudd av veikant gjenkjenning? Den lager vibrasjoner i rattet om du kommer nær kanter og vei merkings linjer..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Ingeniøren

#10
Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 08. august 2019, klokken 06:37
Spill musikk via kabel fra tlf om du skal ha best lyd i anlegget. (må selvfølgelig være høykvalitets filer) Jeg har Merdian Sorround og er godt fornøyd med lyden i det.
Støy i tuneller høres mest gjennom bilens metall tak ja. Valgte bort glasstak pga kalde vintre med under 30 minus. Har noen testet glasstak i slik kulde?
Svak lyd fra Duér kan høres fra de fleste elbiler. Litt forskjellig nivå og hvilken hastigheter det er mest hørbart i de forskjellige elbiler.
Eneste Elbil jeg ikke har hørt noe DU lyd fra er MB EQC.
Ingeniøren. Har du skrudd av veikant gjenkjenning? Den lager vibrasjoner i rattet om du kommer nær kanter og vei merkings linjer..

Godt fornøyd med lyden fra Median også. Kommer fra Harman Kardon i BMW i3, og Median sitt er bedre. Faktisk synes jeg DAB høres grei ut her selv om jeg foretrekker FM.

Når det gjelder vibrasjon i rattet så er det ikke veikant kjenning. Har kjørt noen lange turer på småveier i sommer og testet ut hvordan dette fungere. Noen sier det napper i rattet og er farlig men jeg synes det er en grei korreksjon å få.

Når det gjelder støy så satt jeg å hørte på det innover på jobb i dag. Registrerer at lyden bare er foran slik jeg opplever det og jeg merker den både ved moderat og høy hastighet og litt avhengig av underlag. Husker at jeg på tur i sommer opp Numedal syntes det luktet litt brent noen km, som en litt varm bil kan lukte. Mener å ha registrert en rød varseltrekant i display ifm en forbikjøring, men da har man nok med å se på veien. Har fundert litt på dette i etterkant. Vet ikke om noe har skjedd med elmotor. Tror jeg må en tur til verksted for en sjekk. Håper ikke drive unit foran er gåen, mulig et lager - SHIIIIIIT som en annen Bjørn ville sagt  ::)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

fantonsen

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 08. august 2019, klokken 07:14
Mener å ha registrert en rød varseltrekant i display ifm en forbikjøring, men da har man nok med å se på veien. Har fundert litt på dette i etterkant.

Var det litt "hysterisk" piping i samme slengen? Isåfall er det nok bare et kollisjons-varsel du har fått opp.
Jeg opplever iallefall dette dersom jeg skal ta en forbikjøring hvor det er begrenset med avstand/sikt fremover, og jeg må starte akselerasjonen litt mot bilen foran før jeg drar ut til venstre for å komme forbi. Da tror bilen et lite øyeblikk at du er på vei til å kjøre inn i bilen foran, og varsler deg om kollisjons-faren både med en stor rød trekant i displayet, og med lyder. Tror nok dette er helt normalt i et slikt tilfelle.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

storeulv

"Trikkelyden" kan best sammenlignes med et tidlig stadium av gåent hjullager, noe jeg finner snodig all den tid bilen jeg testet kun hadde kjørt snaue 10' km.

Jeg har kjørt bil med masse pipelyder og kollisjonsvarsler i over 10 år nå (XC60 med full sikkerhetspakke), og det er altså IKKE sånne lyder.

Bilen har glasstak for de som lurte :)

Ang. lyd i stereoanlegget:
Mange mener (etter min oppfatning) at så lenge man kan spille høyt nok med masse bass er det et knakende godt anlegg, og i så måte passer Jag'ens anlegg inn i den kategorien (hørt med MINE ører).

Jeg foretrekker at det er balanse i lydbildet og at man kan høre alle lydene, men når jeg opplever at mellomtonen langt på vei maskeres vekk av bassen (og lit diskanten) blir jeg skuffet. Det er ikke sånn et premium-anlegg skal låte. Jeg opplever lyden som mer balansert i Dynaudio-anlegget i min 2017 eGolf selv om an ikke har like mye "trøkk" i den bilen.

Når det gjelder lyd og opplevelse av hva som er god og dårlig lyd vel jo det helt klart være subjektivt, så der er jeg åpen for at mine ører ikke er som alle andre ører og dermed villeder lytteren (meg) ;), men lyden fra det jeg tror er forhjulene er mer bekymringsfullt. Det var altså som en slags mekanisk støy som kommer av for høyt gnukketall mellom to komponenter av metall.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Tellus

Antar det er litt individuelle preferanser ute og går når det gjelder lyd. Har hatt en del biler med oppgradert lyd opp gjennom årene og den jeg har nå i min I-Pace er absolutt blandt de beste.

Forskjellen mellom lyden i min Opel Ampera-E uten oppgradert lyd er mildt sagt enormt, men det skulle vel bare mangle  :)

Forøvrig hører jeg absolutt hjulstøy når jeg kjører på dårlig/gammel asfalt. Har 20 tommer HSE felg/dekk med noe mer luft enn anbefalt. Forskjellen mellom disse hjulene og vinterhjulene (også 20 tommer) er merkbar på dårlig vei.

På god asfalt er det ingen hjulstøy. Er man opptatt av hjulstøy så bør man velge hjul/gummi med omhu.

Jeg kjører forøvrig med kunstig motorlyd på maks så man hører denne lyden når man trykker inn pedalen. Ved rolig kjøring så hører man lite eller ingen ting til dette.

Hvis du med trikkelyd mener en veldig svak lyd fra de elektriske motorene når du kjører svært sakte så er den nok der når man virkelig hører etter. Høres ut som om det er noe annet du beskriver. Hadde jeg vært deg ville jeg reist til nærmeste JLR forhandler og prøvekjørt en annen bil for å sammenligne.


LittleHammer

Jeg har det jeg selv vil kalle ulyder i min Ipace. Høres ut som en pulserende skrapelyd som går opp i frekvens når bilen kjører fortere. Kun under "gass"pådrag. Kommer utvilsomt fra fremre motor. Verkstedet mener også disse lydene er innafor ut i fra de variasjonene man kan forvente fra bil til bil.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA