Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

tenningsstrøm fra sikringsskapet?

Startet av mkaut, tirsdag 06. august 2019, klokken 21:18

« forrige - neste »

mkaut

Jeg har fått montert en dashcam (Xiaomi 70mai) hos Bilradiospesialisten, for å ha en skjult installasjon. De bruker denne til å koble den til sikringsskapet: https://bilradiospes.no/produkter/diverse-tilbehor/universal-sigarett-tenner-kontakt/universal-sigarett-tenner-kontakt-69666, se her: https://www.dropbox.com/s/3marh9quppukpw0/sikring_bilen.jpg?dl=0.

Problemet mitt er at den får strøm hele tiden, også når bilen er av, så jeg er redd for å tømme 12V-batteriet, pluss at det sliter SD-kortet.
Har prøvd å flytte kabelen til andre lignende kontakter i sikringsskapet (fra F23 til F3, F43, og F31), men de har alle strøm hele tiden.

Er det noen måte å koble kabelen til "tenningsstrøm", dvs. en kontakt som gir strøm bare når bilen er på?
VW e-Golf 2017

geear

Helt topp å ha dashcam når parkert. Et sdkort er billig i forhold til parkeringsbulk. Er det moderat i forbruk så kan den stå i mange dager. Du kan koble inn en dings som kutter ved lav spenning om du vil.

Den enkle veien med strøm på tenning er via sigarettenner/USB-uttak.

Men er det ingen sikring tilkoblet?  :o

mkaut

Sitat fra: gr på tirsdag 06. august 2019, klokken 21:44
Helt topp å ha dashcam når parkert. Et sdkort er billig i forhold til parkeringsbulk. Er det moderat i forbruk så kan den stå i mange dager. Du kan koble inn en dings som kutter ved lav spenning om du vil.
Hva er "mange dager"? Tåler den når jeg er borte i tre uker? Jeg vet at det finnes dingser for å kutte ut strøm, men jeg vil uansett foretrekke å ikke ha den gående hele tiden...

Sitat fra: gr på tirsdag 06. august 2019, klokken 21:44
Men er det ingen sikring tilkoblet?  :o
Her vet jeg ikke hva du spør om, beklager.
VW e-Golf 2017

Amatøren

Sjekk denne.

Jeg skal ordne en bryter så jeg kan velge mellom de to tilkoblingspunktene.

Begge tilkoblingene er gjort av Møller Bil.

Det er sikringsplassen bak luken nede til venstre for rattet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

mkaut

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 06. august 2019, klokken 22:57
Sjekk denne.
Takk for lenken, det var nyttig :-)
Dessverre ser det ut at de to løsningene (konstant- og tenningstrøm) bruker forskjellige kontakter: konstantstrøm har 'hannen' på kretsen (en metallskive), mens tenningstrøm antar jeg har 'hannen' på kabelen .. har du bildet av kabel-enden? Lurer på om det finnes overganger, så jeg slipper å kutte kabelen...

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 06. august 2019, klokken 22:57
Begge tilkoblingene er gjort av Møller Bil.
Interessant - jeg spurte Møller Bil i Trondheim og de sa at de ikke driver med slikt og henviste meg til Bilradiospesialisten...
VW e-Golf 2017

geear

Sitat fra: mkaut på tirsdag 06. august 2019, klokken 21:57
Sitat fra: gr på tirsdag 06. august 2019, klokken 21:44
Helt topp å ha dashcam når parkert. Et sdkort er billig i forhold til parkeringsbulk. Er det moderat i forbruk så kan den stå i mange dager. Du kan koble inn en dings som kutter ved lav spenning om du vil.
Hva er "mange dager"? Tåler den når jeg er borte i tre uker? Jeg vet at det finnes dingser for å kutte ut strøm, men jeg vil uansett foretrekke å ikke ha den gående hele tiden...
Tre uker er for lenge, uansett kamera, tror jeg. Har selv forlatt e-Golf med dashcam på i nærmere to uker, uten 12V varsel ved oppstart. Den gang trodde jeg bilen ladet 12V også mens den var parkert, slik for eksempel Tesla gjør, men det gjør den visst nok ikke. Med mindre den er tilkoblet lader. Tror batteriet er 56Ah, så det kommer helt an på hva kameraet trekker. Ved 2,5W har du til en uke, ved 5W har du bare til 3-4-5 dager. Kameraet jeg brukte var gjerrig på strøm, hadde egen p-modus og hadde ingen trådløse tilkoblinger, så det hjalp nok.

Amatøren

Sitat fra: mkaut på onsdag 07. august 2019, klokken 09:34.. har du bildet av kabel-enden? Lurer på om det finnes overganger, så jeg slipper å kutte kabelen...
Møller Bil Asker og Bærum satte på kabelskoene ved montering av kabel.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Kabel kjøpt hos Blackvue.

Sitat fra: mkaut på onsdag 07. august 2019, klokken 09:34Interessant - jeg spurte Møller Bil i Trondheim og de sa at de ikke driver med slikt og henviste meg til Bilradiospesialisten...
Ekstra service hos Møller Bil Asker og Bærum ved kjøp av ny bil.  ;D
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

mkaut

Sitat fra: Amatøren på onsdag 07. august 2019, klokken 16:07
Sitat fra: mkaut på onsdag 07. august 2019, klokken 09:34.. har du bildet av kabel-enden? Lurer på om det finnes overganger, så jeg slipper å kutte kabelen...
Møller Bil Asker og Bærum satte på kabelskoene ved montering av kabel.
Jeg viste dine bilder til Bilradiospesialisten og fikk kabelsko som skal passe, så da skal det være i orden - takk for hjelpen! :-)
VW e-Golf 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA