Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fra MCU1 til MCU2

Startet av geear, tirsdag 06. august 2019, klokken 20:56

« forrige - neste »

geear

Har noen betalt for oppgradering fra MCU1 til MCU2, eller vet om det er realistisk? Pris?

Motorwatt

EM plystret en gang at det skulle bli mulig. Og dett var dett...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emmern

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 06. august 2019, klokken 20:57
EM plystret en gang at det skulle bli mulig. Og dett var dett...
Han har plystret det 3-4 ganger nå. Sist gang for en uke siden... Bare book service via app. Se hva som skjer
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Thomas Parsli

Sitat fra: gr på tirsdag 06. august 2019, klokken 20:56
Har noen betalt for oppgradering fra MCU1 til MCU2, eller vet om det er realistisk? Pris?

Det er altså (som de to over skriver) pt. ikke mulig.

Hva som er realistisk blir ren gjetting, men jeg begynner å tvile på biler med AP2/HW2...
Kanskje det blir gratis for de som betalte for FSD, men svinedyrt ellers?
Kanskje de ikke får til FSD uten HW3 og det gjør at prisen blir for høy?

https://fealey.co.uk/tesla/differences-between-tesla-autopilot-1-and-autopilot-2
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

geear

Hmm. Blander du? MCU er hovedskjermen i bilen (17"), og har ikke "noe" med autopilot eller FSD å gjøre.

HKS

Det er vel også bare et tidsspørsmål før det kommer en MCU3...
MCU2 har kun en middelmådig Intel Atom-prosessor fra 2013.
Tesla Model 3 Long Range

Motorwatt

Nå er det bare litt over ett år siden de gikk over til Intel, og det er jo ikke en vanlig Atom-prosessor. Den har tilnavnet IVI som står for Intel-In-Vehicle, og er spesielt laget for oppgaver som:

IVI Use Cases
Addressing today's and tomorrow's requirements, Intel In-Vehicle Solutions were designed to support a wide range of IVI use cases, including:
• Entertainment
– Multi-zone audio and video – Multimedia processing
– DVD playback
– Distributed audio/
video management
– Distributed playback
– Ethernet audio/video bridging (AVB)
• User Interface Technologies
– Speech recognition – Text to speech
– Gesture recognition – Touch screen
• Navigation and GPS
• Internet and Cloud Connectivity
• Accident Avoidance (i.e., cameras)
• Advanced Driver Assistance
• Graphics Display
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Thomas Parsli

#7
Sitat fra: gr på onsdag 07. august 2019, klokken 00:20
Hmm. Blander du? MCU er hovedskjermen i bilen (17"), og har ikke "noe" med autopilot eller FSD å gjøre.

Jeg mener Tesla prioriterer FSD, som muligens lar seg gjøre på HW2.5 men sannsynligvis trenger HW3. At de skal bruke tid på å oppgradere biler med HW1 og HW2 synes jeg virker lite sannsynlig -hvis det ikke er utrolig enkelt (oppdatering av programvare, "drop in replacement" og kalibrering).


MCU1 ble produsert frem til februar 2018, i løpet av februar 2018 byttet Tesla til MCU2
Biler produsert med MCU1 kan ha hardware 1, hardware 2 og hardware 2.5
Biler produsert med MCU2 kan ha hardware 2 eller hardware 2.5

Jeg tror ikke bilene med hardware 1 eller hardware 2 egner seg for en oppdatering, spesielt ikke siden det er FSD som er hovedmålet for Tesla. Og Tesla har hintet om at hardware 3 (levert fra april 2019) er nødvendig for FSD.

Jeg tror altså ikke Tesla kommer til å prioritere andre oppgraderinger enn MCU2 (på hardware 2.0 eller 2.5) til MCU3. Men jeg håper å ta feil :)

https://fealey.co.uk/tesla/differences-between-tesla-autopilot-1-and-autopilot-2
https://teslabros.com/differences-between-autopilot-1-2-and-2-5/


2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

turfsurf

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 07. august 2019, klokken 17:53

Jeg mener Tesla prioriterer FSD, som muligens lar seg gjøre på HW2.5 men sannsynligvis trenger HW3. At de skal bruke tid på å oppgradere biler med HW1 og HW2 synes jeg virker lite sannsynlig -hvis det ikke er utrolig enkelt (oppdatering av programvare, "drop in replacement" og kalibrering).

Det er jo akkurat det HW3 er. For AP2 er det snakk om å dra ut en modul og sette inn 2, for AP2,5 er det snakk om å dra ut to og sette inn 2.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

spirrevipp

Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. august 2019, klokken 18:19
Det er jo akkurat det HW3 er. For AP2 er det snakk om å dra ut en modul og sette inn 2, for AP2,5 er det snakk om å dra ut to og sette inn 2.

Måtte det ikke gjøres noe med ledningsnettet også for å gå fra HW2 -> HW3?
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

turfsurf

Sitat fra: spirrevipp på onsdag 07. august 2019, klokken 19:55
Måtte det ikke gjøres noe med ledningsnettet også for å gå fra HW2 -> HW3?
Nei. Dvs det skal visst være forskjeller på ledningsnettene, men FSD computeren (HW3) er ikke avhengig av dette, den kan bare byttes rett ut. EM sa på self driving day at alle biler f.o.m. HW 2 (han sa høsten 2016) har redundans nok til FSD.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HKS

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 07. august 2019, klokken 15:14
Nå er det bare litt over ett år siden de gikk over til Intel, og det er jo ikke en vanlig Atom-prosessor. Den har tilnavnet IVI som står for Intel-In-Vehicle, og er spesielt laget for oppgaver som:
Det er nok feil, det er en helt vanlig Atom-prosessor. Alt det IVI-opplegget du lister opp er ting Intel mener brikken kan gjøre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Silvermont#Embedded/automotive_processors_(Bay_Trail-I)

Brikke som brukes i automotive kan ha 1 til 4 kjerner, og er i Intel Atom E3800 familien. Prosessorakitekturen heter Silvermount, den er produsert på 22nm, og prosessorene ble lansert i 4. kvartal 2013.

Ser du på single-core ytelsen i Geekbench Browser til Silvermount på rundt 1,8 GHz så ligger den på litt over 900. Fjordårets iPhone (iPhone XS) yter 4800. Til sammenligning vil en Tegra 3 (MCU1) ligge på rundt 430 i samme benchmark.

Så ja, MCU2 er selvsagt raskere enn MCU1, men det er en ganske middelmådig CPU sammenlinget hva du finner i en mobiltelefon ano 2018.
Tesla Model 3 Long Range

mthoring

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 07. august 2019, klokken 17:53
[...]
1. MCU1 ble produsert frem til februar 2018, i løpet av februar 2018 byttet Tesla til MCU2
2. Biler produsert med MCU1 kan ha hardware 1, hardware 2 og hardware 2.5
3. Biler produsert med MCU2 kan ha hardware 2 eller hardware 2.5
[...]

1 og 2 er riktig. 3 er feil, da biler med MCU2 har enten hardware 2.5 eller 3.
(HW 2.5 ble satt i produksjon i august 2017, et halvår før MCU2.)
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

mthoring

Leste om en kar på forumet på teslamotorsclub som fikk installert MCU2, ved en feil, i sin MCU1-bil.
Vedkommende merket at VIN-nummeret ikke lenger var synlig på skjermene, men alt ellers fungerte fint.

Så det virker ikke som det er noe spesielt i veien for at Tesla kan tilby oppgradering til MCU2.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

TeslaModelX

Sitat fra: mthoring på torsdag 08. august 2019, klokken 13:05
Leste om en kar på forumet på teslamotorsclub som fikk installert MCU2, ved en feil, i sin MCU1-bil.
Vedkommende merket at VIN-nummeret ikke lenger var synlig på skjermene, men alt ellers fungerte fint.

Så det virker ikke som det er noe spesielt i veien for at Tesla kan tilby oppgradering til MCU2.

Mener det var noen her på forumet som fikk MCU2 grunnet den berømte gule rammen på MCU1-skjermen? Så det burde absolutt være mulig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA