Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vår første langtur

Startet av Alf Ivar, tirsdag 06. august 2019, klokken 19:23

« forrige - neste »

Alf Ivar

Hei

Vi har en 2013-modell Tesla Model S85 P, og så langt ser det ut til at vi har en realistisk rekkevidde på 30-35 mil. Jeg har ikke Shademo-adapter.

Vi planlegger en tur som går fra nordenden av Trøndelag, ned til Oslo, Telemark, Vestfold og Agderfylkene. Det er mulig vi kjører kysten helt til Bergen før vi setter nesa hjemover.

Mine beregninger sier at dette skal være en fullt gjennomførbar tur, men der Bergen -Trøndelag blir en utfordring med mindre vi kjører over oss raskest mulig i retning Gudbrandsdalen.

Hva tenker dere?
Noen tips jeg bør ta med meg på veien?
Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

1000kwh

Helt uproblematisk med Tesla sitt ladenettverk.

Ta med deg type 2 kabel, den vanlige laderen som følger med bilen (inkl blått adapter) og en laaang skjøteledning (bare for sikkerhets skyld).

Rosstopher

Det er vel nok Superchargers oppover langs E39? Husk også at du kan lade (sakte) om natta.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

Kjenner ikke så godt tidlige S, men gjetter på at den har 11 eller 22kW AC-lader, og det fungerer fint som "nødlading" om du bommer på SuC og må tanke litt på en vanlig ladestasjon. Bare husk type 2-kabelen. Kan være lurt å ha registrert seg hos Fortum, Grønn kontakt og Bilkraft før avreise. Circle K/Ionity er vel ikke vits så lenge du ikke kan ta CCS.

Alf Ivar

Takk for svar alle sammen. Jeg er litt på gyngende grunn her, men som en nødløsning inntil jeg får montert lader hjemme lader jeg på vanlig stikk. Jeg har en 13 ampere kurs og lader omtrent 9 km pr time. Vet ikke om det sier dere noe.

Den blå kontakten og den til vanlig stikk tar jeg med meg ja.

Skal sjekke ut Fortum, Grønn Kontakt og Bilkraft. Tar med lang skjøteledning også.
Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

1000kwh

Sitat fra: Alf Ivar på tirsdag 06. august 2019, klokken 22:08
Takk for svar alle sammen. Jeg er litt på gyngende grunn her, men som en nødløsning inntil jeg får montert lader hjemme lader jeg på vanlig stikk. Jeg har en 13 ampere kurs og lader omtrent 9 km pr time. Vet ikke om det sier dere noe.

Den blå kontakten og den til vanlig stikk tar jeg med meg ja.

Skal sjekke ut Fortum, Grønn Kontakt og Bilkraft. Tar med lang skjøteledning også.
Skader ikke å sette bilen til å lade 10A (du stiller dette selv i bilen under lading) hvis du ikke MÅ ha 13A for å komme deg t/r jobb etc.

Det er ikke min erfaring, men en vanlig kontakt kan bli varm ved høye strømstyrker.

Alf Ivar

Ja jeg setter den til 10 de fleste gangene. Bare unntaksvis går jeg opp til 10-12.

Men dette forteller meg at turen skal være gjennomførbar.

Er erfaringen at det lar seg gjøre å lade sakte på for eksempel campingplasser?
Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

Rosstopher

Sitat fra: Alf Ivar på tirsdag 06. august 2019, klokken 22:29
Er erfaringen at det lar seg gjøre å lade sakte på for eksempel campingplasser?

Ja, skal du overnatte på campingplass så lader du der. Overnatter du på hotell velger du et hotell med lademulighet eller i nærheten av et sted du kan saktelade.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

z4rd

Dette blir null stress :)

Fordelaktig å sikte mot saktelading ifm overnatting. Merk at mange campingplasser ikke tilbyr lading av elbil, selv om noen gjør det. Mange fine steder har også Tesla sine Destination Chargers, verdt å sjekke i appen. God tur!
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA