Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vått på bakken etter superlading

Startet av Toalmar, tirsdag 06. august 2019, klokken 18:57

« forrige - neste »

Toalmar

Så at det var en stor dam under bilen når jeg reiste etter å ha ladet bilen i dag.
Hadde kjørt litt i dusk regn ett stykke tidligere, men når jeg begynte ladingen så var både bakken og bilen tørr.
Syntes dette var snodig faktisk.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

z4rd

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Toalmar

Fullt mulig det er så enkelt. Det var faktisk ganske mye vann der. Takk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Muffinman

Sitat fra: z4rd på tirsdag 06. august 2019, klokken 19:04
Aircondition :)
Eller i dette tilfellet; batterikjøling. Bilen bruker samme kompressor til å kjøle kjølevæsken som sirkulerer i batteriet ved behov. Resultatet er det samme - kondensvann dreneres ut.

jlan

Hvis det skal komme kondensvann fra batteriet, så må det vel i tilfelle være kaldere enn omgivelsestemperaturen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Muffinman

Det er nok ikke fra selve batteriet. Kjølevæsken rutes gjennom en chiller som kjøler direkte på kjølevæsken som i sin tur sirkulerer gjennom blant annet batteriet. Jeg antar at på et eller annet punkt er noe på den kalde siden i kontakt med luft som i sin tur medfører kondens. Det fosser ihvertfall vann ut når kjølingen går på full spiker under lading.

Handyman

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. august 2019, klokken 20:48
Sitat fra: z4rd på tirsdag 06. august 2019, klokken 19:04
Aircondition :)
Eller i dette tilfellet; batterikjøling. Bilen bruker samme kompressor til å kjøle kjølevæsken som sirkulerer i batteriet ved behov. Resultatet er det samme - kondensvann dreneres ut.
Det tviler jeg på.
Kondens oppstår der hvor "varm og fuktig" luft kommer i kontakt med den kalde kondensatoren inni kupeen.
Det skal ikke dannes kondens i den lukkede kjølekretsen til batteriet. ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

1000kwh

Sitat fra: Handyman på fredag 09. august 2019, klokken 22:16
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. august 2019, klokken 20:48
Sitat fra: z4rd på tirsdag 06. august 2019, klokken 19:04
Aircondition :)
Eller i dette tilfellet; batterikjøling. Bilen bruker samme kompressor til å kjøle kjølevæsken som sirkulerer i batteriet ved behov. Resultatet er det samme - kondensvann dreneres ut.
Det tviler jeg på.
Kondens oppstår der hvor "varm og fuktig" luft kommer i kontakt med den kalde kondensatoren inni kupeen.
Det skal ikke dannes kondens i den lukkede kjølekretsen til batteriet. ;)
Er dette en spøk?

Handyman

#8
Sitat fra: 1000kwh på fredag 09. august 2019, klokken 23:03
Sitat fra: Handyman på fredag 09. august 2019, klokken 22:16
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. august 2019, klokken 20:48
Sitat fra: z4rd på tirsdag 06. august 2019, klokken 19:04
Aircondition :)
Eller i dette tilfellet; batterikjøling. Bilen bruker samme kompressor til å kjøle kjølevæsken som sirkulerer i batteriet ved behov. Resultatet er det samme - kondensvann dreneres ut.
Det tviler jeg på.
Kondens oppstår der hvor "varm og fuktig" luft kommer i kontakt med den kalde kondensatoren inni kupeen.
Det skal ikke dannes kondens i den lukkede kjølekretsen til batteriet. ;)
Er dette en spøk?
Nei, det er helt elementær "kjølelære", og noe som skjer i alle biler med luftkjølingsanlegg (les klimaanlegg).
Kondensen dreneres ut av bilen og renner som vann på bakken. Helt normalt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA