Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 må rustbeskyttes utvendig

Startet av trondhla, tirsdag 06. august 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

halvorlu

Sitat fra: MyMuffin på søndag 11. august 2019, klokken 12:03
Har man sett manglende lakk på hvite biler? Eller er det bare de sorte som er utsatt?

Er det grunn til å tro at svart lakk er vesentlig dårligere enn de andre fargene? Har bestilt svart selv...

Carl Anton Stenling

Lakkens topplag er nok først og fremst en kosmetisk greie. Da er svart vanskeligere fordi den har større kontrast til baselaget samt at man får speileffekten som avslører selv små skavanker.

Har forøvrig hatt hvit elbil en gang før og forstod fort at hvit har sine egne problemstillinger. Skitt vises godt og ved reparasjoner etter noen år er det svært vanskelig å gjenskape rett hvitfarge ved lakkering. Vår hvite bil endte opp med fem ulike hvitfarger.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

MyMuffin

Sitat fra: halvorlu på søndag 11. august 2019, klokken 12:48
Sitat fra: MyMuffin på søndag 11. august 2019, klokken 12:03
Har man sett manglende lakk på hvite biler? Eller er det bare de sorte som er utsatt?

Er det grunn til å tro at svart lakk er vesentlig dårligere enn de andre fargene? Har bestilt svart selv...

Fruen tok akkurat ut en sort m3 og den hadde sine mangler og skavanker i lakken.

Ettersom at hvit har flere lag med lakk så kan det jo tenkes at lakkeringen er mer gjennomført, men det er litt tipping fra min side.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 11. august 2019, klokken 12:27
Har du eller skal du understellsbehandle bilen?

Tesla sine garantivilkår fraskriver seg ansvar ved understellsbehandling. Jeg velger å ikke understellsbehandle nå, men heller vente og se hvorvidt Tesla blir mer positiv til understellsbehandling fremover. Har lagt inn en feature request her:

https://featurerequests.co/feature/allow-anti-rust-treatment
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Amoss

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 11. august 2019, klokken 18:10
Tesla sine garantivilkår fraskriver seg ansvar ved understellsbehandling.

Var det ikke så at disse garantivilkårene kun dekket rust som oppstår innen ifra og går ut?  Hvor mye er den verd i så fall? Den vil jo definitivt ikke dekke rust som oppstår pga. manglende/dårlig lakkering på utsiden.

Uansett så har man jo 5 år reklamasjonsrett, og den driter vel langt i hvilke begrensinger Tesla har lagt på garantien sin (er i det hele tatt disse begrensingene lovlige?). Så fremt de da ikke kan dokumentere at understellsbehandlingen er årsaken til rustangrepet.
Model S 85D

E_S

Teslas rustgaranti er verdiløs. Dekker kun innenfra og ut. Den garantien man får ved understellsbehandling av ny bil fra leverandør av antirust er mye mer verdt.
:)

RonnyØ2

Og jeg «gleder meg» til den dagen Tesla prøver å avfeie reklamasjonskrav på kjente feil fordi den er understellsbehandlet.

BMW850

Rustproblematikk er en av grunnene til at jeg kjøpte Model S.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Carl Anton Stenling

Høy aluminiumsandel slik som i Model S er jo et fortrinn i forhold til rusten. I tillegg har jo Model S noen flere år i produksjon og dermed vet vi mer om hvordan korrosjon håndteres.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hELgenen

Model S har ikke noen større problem med korrosjon - det meste er vel ALU uansett så det blir en helt annen sak.
Tror de fleste nå ser at at denne bilen mangler en form for "nordisk pakke" - med skvettlapper og skikkelig understellsbehandling.

Som Carl Anton Stenling skriver : "The warranty explicitly disallows anti rust treatments like Tectyl, Mercasol etc."
Dette gjør saken faktisk ennå verre...

Tesla er i ferd med å skyte seg selv i foten her er jeg redd......

1000kwh

Det må vel strengt tatt være en sammenheng mellom rustbeskyttelsen og feilen man eventuelt klager på..

Slutter blinklyset å funke kan ikke Tesla klage på rustbeskyttelse.

Folie på de utsatte stedene og vask om vinteren tror jeg man kommer langt med.

Klarte å holde lakken på en 2008 VW Passat for rust så da bør Model 3 eiere klare det samme  ;D

amiire

Hvis man skal understellsbehandle en Model 3, hvilken behandling anbefales? Mercasol, Tectyl, Dinitrol eller Fluid Films?

Amoss

Sitat fra: amiire på søndag 11. august 2019, klokken 21:43
Hvis man skal understellsbehandle en Model 3, hvilken behandling anbefales? Mercasol, Tectyl, Dinitrol eller Fluid Films?

Har ingen forutsetning til å komme med noen anbefaling, men vurderer selv sterkt å gå for en lanolin behandling (som vel går under "Fluid Films"?), da denne generelt har blitt sterkt anbefalt av andre.
https://antirust.no/rustbehandling/
Model S 85D

amiire

Sitat fra: Amoss på søndag 11. august 2019, klokken 21:53
Sitat fra: amiire på søndag 11. august 2019, klokken 21:43
Hvis man skal understellsbehandle en Model 3, hvilken behandling anbefales? Mercasol, Tectyl, Dinitrol eller Fluid Films?

Har ingen forutsetning til å komme med noen anbefaling, men vurderer selv sterkt å gå for en lanolin behandling (som vel går under "Fluid Films"?), da denne generelt har blitt sterkt anbefalt av andre.
https://antirust.no/rustbehandling/

Ja, jeg vurderer også Fluid Films, som er en lanolin behandling. Ser at noen som tilbyr Mercasol har sprøyteskjema for Model 3. Det kan sikkert være smart så det gjøres riktig. Noen som vet om tilbydere av Fluid Films-behandling har sprøyteskjema for Model 3?

KjerPetil

Vil tru Lanolin behandling er betre eigna på eldre bilar som har gått utan rustbehandling og har fått litt kreft mens f.eks Mercasol eller Tectyl er fint for nye bilar.
Har Lanolinbehandla bilen eg har no og det blir vaska vekk, derav kort tid mellom behandling. Umiskjennelig lukt ei god stund men kan leve med det.
Litt synsing.
Ein av grunnane til at eg vil kjøpe Model 3 er for at det har dukka opp litt rust, å kjøpe ny bil for å la den ruste er ikkje eit tema.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA