Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 må rustbeskyttes utvendig

Startet av trondhla, tirsdag 06. august 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

trondhla

Det verserer for tiden artikler som denne:
https://insideevs.com/news/363399/tesla-model-3-paint-fragile/
der det fremkommer at lakken ikke vil holde seg mot regulær slitasje over rimelig tid. Dette betyr kun at det vil bli rustproblematikk i stor stil for Model 3 eiere og det i løpet av noe få år. Lakken er for tynn og for myk som vil bli hakkete og det vil dannes hull ned til substratmaterialet (stålet) som i møte med saltsaft vil ruste friskt.
Her må det rett og slett folieres når bilen er ny. Du får blank folie og den kan også poleres og vokses som vanlig.
I tillegg bør det rustbeskyttes som vanlig under bilen og i kanaler, helst med demontering av batteripakke og sprøytes da det vil legge seg godt med saltsaft mellom batteripakke og karosseri.

hELgenen

Demontering av batteripakke - det hørtes voldsomt ut.
Forøvrig trenger en ikke være noe geni for å se at Model 3, slik den er levert, vil få rustproblemer.
Det er allerede viden kjent og diskutert her i forumet, i Finland, USA og Canada.
Skvettlapper samt en omgang med rustbeskyttelse så fort som mulig etter at bilen er mottatt vil nok hjelpe mye.
Å foliere høres ut som en litt dyr overkill spør du meg

jkirkebo

Sitat fra: trondhla på tirsdag 06. august 2019, klokken 15:12
Det verserer for tiden artikler som denne:
https://insideevs.com/news/363399/tesla-model-3-paint-fragile/
der det fremkommer at lakken ikke vil holde seg mot regulær slitasje over rimelig tid. Dette betyr kun at det vil bli rustproblematikk i stor stil for Model 3 eiere og det i løpet av noe få år. Lakken er for tynn og for myk som vil bli hakkete og det vil dannes hull ned til substratmaterialet (stålet) som i møte med saltsaft vil ruste friskt.
Her må det rett og slett folieres når bilen er ny. Du får blank folie og den kan også poleres og vokses som vanlig.
I tillegg bør det rustbeskyttes som vanlig under bilen og i kanaler, helst med demontering av batteripakke og sprøytes da det vil legge seg godt med saltsaft mellom batteripakke og karosseri.

Nå er det vel ikke lakken som skal beskytte mot rusten, men e-coaten under (som hele karosseriet er dyppet i).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

texaz

Er det noen her på forumet som har hatt sånne problemer? Hva sier i såfall tesla om disse sakene? Kjenner jeg får litt dårlige vibber av sånt, ikke artig når man har bil i bestilling

GOS

Sitat fra: texaz på tirsdag 06. august 2019, klokken 16:46
Er det noen her på forumet som har hatt sånne problemer? Hva sier i såfall tesla om disse sakene? Kjenner jeg får litt dårlige vibber av sånt, ikke artig når man har bil i bestilling

Jeg er 100% sikker på at ingen i Norge har slike problemer. Du skal kjøre på veldig spesielle veier og da ikke ta hensyn ril at du kjører på møkkaveier for å få til det som han finnen fikk til.

Det er jo ikke noen forskjell på lakken eller dens tykkelse på 3 versus det som er på S, og S har jo levd i snart 6 år her uten at lakken har flasset av slik. Det er ikke indre rust som har forårsaket denne lakkavskalling, men sandblpsinh med stein etc som er kastet mot lakken fra hjula. Hadde skjedd med det meste av andre biler uten skvettlapper
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

hELgenen

Sitat fra: GOS på tirsdag 06. august 2019, klokken 19:10
Sitat fra: texaz på tirsdag 06. august 2019, klokken 16:46
Er det noen her på forumet som har hatt sånne problemer? Hva sier i såfall tesla om disse sakene? Kjenner jeg får litt dårlige vibber av sånt, ikke artig når man har bil i bestilling

Jeg er 100% sikker på at ingen i Norge har slike problemer. Du skal kjøre på veldig spesielle veier og da ikke ta hensyn ril at du kjører på møkkaveier for å få til det som han finnen fikk til.


Og jeg er 100% enig at ingen i Norge har slike problemer pr. dags dato - men jeg er også 100% sikker på at på denne datoen om 1 år så vil noen ha slike problemer. En må nesten gjennom en vinter først

KjerPetil

Får ikkje heimesida til Tesla til å fungere skikkelig no men eg las tidlegare i garantivilkåra at rustgarantien ville fråfalle ved understellsbehandling?
Dei kan vel ikkje "nekte" folk å understellsbehandle Model 3?
Har sett korleis dei ser ut under og det der er definitivt ikkje haldbart for norsk vinter, knapt vestlandssommar.

Kårepåsporet

Sitat fra: KjerPetil på tirsdag 06. august 2019, klokken 20:33
Får ikkje heimesida til Tesla til å fungere skikkelig no men eg las tidlegare i garantivilkåra at rustgarantien ville fråfalle ved understellsbehandling?
Dei kan vel ikkje "nekte" folk å understellsbehandle Model 3?
Har sett korleis dei ser ut under og det der er definitivt ikkje haldbart for norsk vinter, knapt vestlandssommar.

Hvis en velger å antirustbehandle bilen gir normalt selskapet som står bak antirustverkstedet gi bedre garanti enn de fleste bilmerker har? Fordrer da etterbehandling, men da får en gjerne 12-15 års garanti.

https://engerhedlund.no/garanti

hELgenen

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 06. august 2019, klokken 21:17
Hvis en velger å antirustbehandle bilen gir normalt selskapet som står bak antirustverkstedet gi bedre garanti enn de fleste bilmerker har? Fordrer da etterbehandling, men da får en gjerne 12-15 års garanti.

https://engerhedlund.no/garanti

Det er ikke her hunden ligger begravet - det er at dersom noen andre feil med Tesla foruten rust oppstår etter en slik behandling. Da kan Tesla hevde at feilen som har oppstått har sammenheng med antirustbehandlingen - og så blir det eiers oppgave å argumentere for at den sammenhengen ikke finnes. Som regel går dette bra, men i verste fall sitter man der og snakker med veggen.

E_S

Sitat fra: GOS på tirsdag 06. august 2019, klokken 19:10


Jeg er 100% sikker på at ingen i Norge har slike problemer. Du skal kjøre på veldig spesielle veier og da ikke ta hensyn ril at du kjører på møkkaveier for å få til det som han finnen fikk til.

Det er jo ikke noen forskjell på lakken eller dens tykkelse på 3 versus det som er på S, og S har jo levd i snart 6 år her uten at lakken har flasset av slik. Det er ikke indre rust som har forårsaket denne lakkavskalling, men sandblpsinh med stein etc som er kastet mot lakken fra hjula. Hadde skjedd med det meste av andre biler uten skvettlapper

S har plastdeksel på kanalene slik at det er få deler som er utsatt for steinsprut som vil ha noe mer enn kosmetisk effekt. Problemområdet foran bakhjulene blir stygt, men den typen steinsprut vil sjelden være noe stort problem annet enn kosmetisk. I tillegg er S i aluminium som ikke korroderer helt på samme måte.
:)

E_S

Understellsbehandling med Mercasol bestilt. Den rustgarantien til Tesla er null verdt uansett, og bilen er overhodet ikke i nærheten av egnet for norske vinterforhold sånn den kommer fra fabrikk.

I tillegg foliering med klar beskyttelsesfolie og montering av skvettlapper. Har jeg brukt 500k på en ny bil skal den ikke forfalle til å se styggere ut i lakken enn de 25 år gamle bilene med 500kkm jeg har hatt tidligere.
:)

trondhla

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. august 2019, klokken 16:01
Sitat fra: trondhla på tirsdag 06. august 2019, klokken 15:12
Det verserer for tiden artikler som denne:
https://insideevs.com/news/363399/tesla-model-3-paint-fragile/
der det fremkommer at lakken ikke vil holde seg mot regulær slitasje over rimelig tid. Dette betyr kun at det vil bli rustproblematikk i stor stil for Model 3 eiere og det i løpet av noe få år. Lakken er for tynn og for myk som vil bli hakkete og det vil dannes hull ned til substratmaterialet (stålet) som i møte med saltsaft vil ruste friskt.
Her må det rett og slett folieres når bilen er ny. Du får blank folie og den kan også poleres og vokses som vanlig.
I tillegg bør det rustbeskyttes som vanlig under bilen og i kanaler, helst med demontering av batteripakke og sprøytes da det vil legge seg godt med saltsaft mellom batteripakke og karosseri.

Nå er det vel ikke lakken som skal beskytte mot rusten, men e-coaten under (som hele karosseriet er dyppet i).


Når det gjelder rust er jeg litt paranoid...... Har akkurat oljet og smurt inn en annen bil vaselin bl.a. rundt omkring dører.
Uansett dersom man vil beholde bilen i lengere tid lønner det seg å beskytte mot rust og da vil jeg si at omfattende rustbehandling og gjerne tiltak som foliering av utsatte steder betaler seg i det lange løp. Ta ned batteripakken og å rustbeskytte bilen over? Den tynnflytende saltsuppa som brukes i dag over alt kryper langt mer enn grovsaltet som har vært brukt. Det er uansett mer appetittlig å se på en godt beskyttet bruktbil enn en gammel bil full av rustroser over alt.
Her blir det anslått at manglende rustbeskyttelse vil koste deg kr 50 000:
https://www.tv2.no/broom/10644803/

Kårepåsporet

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. august 2019, klokken 21:36
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 06. august 2019, klokken 21:17
Hvis en velger å antirustbehandle bilen gir normalt selskapet som står bak antirustverkstedet gi bedre garanti enn de fleste bilmerker har? Fordrer da etterbehandling, men da får en gjerne 12-15 års garanti.

https://engerhedlund.no/garanti

Det er ikke her hunden ligger begravet - det er at dersom noen andre feil med Tesla foruten rust oppstår etter en slik behandling. Da kan Tesla hevde at feilen som har oppstått har sammenheng med antirustbehandlingen - og så blir det eiers oppgave å argumentere for at den sammenhengen ikke finnes. Som regel går dette bra, men i verste fall sitter man der og snakker med veggen.

Alternativt kan en sitte å snakke med (NAF) advokaten. Selv om Tesla er amerikansk kan de vel ikke kjøre over kundene med dampveivals heller?

Contango

#13
Tesla garantien avviker ikke særlig fra andre rustgarantier. Se denne https://www.dinside.no/motor/bilmerkene-med-den-beste-rustgarantien/60961182 bortsett fra at de spesifikt fraskriver seg ansvar dersom bilen er rustbehandlet. Det gjør det litt komplisert, men jeg tror de aller fleste rustskader på nyere biler er dører og bakluke. Bakluken på Tesla er såvidt jeg vet stål mens dørene er alu. Er det andre steder man kan prosedere rustskader innenfra? Ergo, om man selv rustbehandler bilen, har man reelt sett noe særlig mer enn eventuelle rustskader i bakluken å risikere?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Ingeniøren

#14
Skal det gjøres skikkelig rustbehandling må det lages sprøyte skjema i samarbeid med fabrikk. Det høres rart ut om noen tilbyr dette samtidig som Tesla motsetter seg dette.

Ellers er jeg enig med de som sier at modell 3 ikke kan sammenliknes med aluminium biler S og X. Lurer man på hvordan det forholder seg mht korrosjon på stål kontra aluminium kan man sjekke Rich Rebuild's videoer der han demonterer druknede Tesla S....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA