Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlig kvalitet på skjermen?

Startet av -Kj3til-, tirsdag 06. august 2019, klokken 15:09

« forrige - neste »

-Kj3til-

Da jeg for et par dager siden skulle legge mobilen på plassen sin i midtkonsollen, kom jeg så vidt borti kanten på bilens skjerm med den. Til min store overraskelse så jeg at det hadde blitt et lite hakk helt nederst på skjermen, samt en sprekk i glasset (se bilde). Dette var surt, men noe jeg kunne leve med. Problemet var bare at touchskjermen som følge av dette sluttet å fungere og hele skjermen ble ubrukelig. I tillegg begynte bilen å oppføre seg merkelig ved at trunk, frunk og ladeluke til stadig åpnet seg av seg selv, at bilen ikke ville låse seg, plutselig sluttet å lade osv osv. Feilen måtte derfor utbedres.

Jeg tok bilen med til Tesla og fikk beskjed om at hele skjermen må byttes ut da det ikke går an å bare bytte glasset på disse. Dette vil koste over 14000 kr, og er ifølge dem noe som jeg må betale selv (bilforsikringen min dekker heller ikke dette). Nå er bilen inne for å få ny skjerm og jeg kommer til å motta en faktura. Bør jeg betale denne eller har jeg noen andre muligheter? I mitt hode er det altfor dårlig kvalitet på skjermen, og jeg mener at det ikke er påregnelig at et bittelite hakk i skjermen skal gjøre hele bilen ubrukelig. Jeg har imidlertid lyst til å høre hva andre her inne tenker om dette. Det hører med til historien at mobilen min klarte seg uten en skramme i "sammenstøtet" med skjermen.

GOS


I og med at du selv har dunket og skadet den så vil jo ikke Tesla kunne belastes for dette. Tror ikke du kommer noen vel med å si at kvaliteten da ikke er god nok.


Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Rocklobster

Jeg vil tro du må betale dette dersom forsikringen ikke dekker det. Skrive det på uflaks kontoen.
Jeg er interessert i å høre om andre har opplevd lignende og fått det dekket, eller ikke dekket, av f.eks. Codan som skryter på seg dekning for slike skader.

cra

Dette er desverre akilleshælen til glass. Kantene er sårbare. En kunne kanskje ønske seg mer beskyttelse av disse, men da hadde der vært mye større ramme. Jeg har sett vindusruter du kan slå midt på med hammer uten problemer gå i tusen knas ved bare et lite kakk på kanten av glasset.

Det er samme problemstilling med mobiltelefoner; slag midt på flata kan de tåle ganske bra, men treffer du max uheldig så sprekker det.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hELgenen

Rart ingen leverer en gummiramme rundt som kunne beskytte mot slike uhell


cra

Sitat fra: kromfelgen på tirsdag 06. august 2019, klokken 16:43
Mulig at en slik kan fungere: https://www.abstractocean.com/screen-protectors-for-the-tesla-model-3/

Mot riper: Ja. Men den har neppe så mye beskyttelse av selve kanten, så får man et kakk så er man nok desverre like langt. Jeg sammenligner igjen med mobiltelefoner; jeg har sett mange som har slike plastglass, og når man tar dem av er skjermen ripefri. Ypperlig for annenhåndsverdi. Men mister man telefonen så den lander på sida så hjelper de desverre ikke så mye.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Toalmar

Ville sjekket om andre forsikringselskaper dekker mer enn det ditt gjør i dag.
Nå vet jeg ikke hvilket du har, men jeg vet at f. eks Codan reklamerer med Tesla forsikring og ville undersøkt med dem om deres forsikring dekker dette.
Da kan du i hvertfall vurdere å flytte til dem så er du dekket hvis du skulle være uheldig en gang til.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Carl Anton Stenling

Har du faktisk sjekket med forsikringsselskapet? Ville tatt en dialog med dem.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

-Kj3til-

Jeg har Codan og snakket med dem i dag. De sa at de ikke dekket denne ettersom jeg har vanlig kasko, men når jeg nå ser på vilkårene ser jeg at forsikringen min dekker "uflaks" opp til 25000 kr med en egenandel på 1500. Dette må jo kalles uflaks. Jeg skal ta en ny telefon til dem i morgen.

-Kj3til-

#10
Når jeg leser vilkårene for uflaksforsikringen er det kun visse typer uflaks som dekkes. Dette er tydeligvis ikke en type uflaks som de dekker. Uflaks.

Rocklobster

Hmm, I vilkårene jeg har blitt tilbudt står det: 8.3.1 Forsikringen omfatter:
Plutselig og uforutsett skade forårsaket av forsikringstaker,
fører eller passasjerer:
c) På bilens interiør.
d) På standard integrert GPS, lyd- og bildeanlegg.


Har du ikke kasko pluss?

-Kj3til-

Sitat fra: Rocklobster på tirsdag 06. august 2019, klokken 22:32
Hmm, I vilkårene jeg har blitt tilbudt står det: 8.3.1 Forsikringen omfatter:
Plutselig og uforutsett skade forårsaket av forsikringstaker,
fører eller passasjerer:
c) På bilens interiør.
d) På standard integrert GPS, lyd- og bildeanlegg.


Har du ikke kasko pluss?

Nei, dessverre, har bare vanlig kasko. Angrer på det nå kan du si.

Kårepåsporet

Sitat fra: cra på tirsdag 06. august 2019, klokken 17:21
Sitat fra: kromfelgen på tirsdag 06. august 2019, klokken 16:43
Mulig at en slik kan fungere: https://www.abstractocean.com/screen-protectors-for-the-tesla-model-3/

Mot riper: Ja. Men den har neppe så mye beskyttelse av selve kanten, så får man et kakk så er man nok desverre like langt. Jeg sammenligner igjen med mobiltelefoner; jeg har sett mange som har slike plastglass, og når man tar dem av er skjermen ripefri. Ypperlig for annenhåndsverdi. Men mister man telefonen så den lander på sida så hjelper de desverre ikke så mye.

Jeg tror panserglass fort kan redde en mot slike uhell, jeg har iallefall tatt kanten på mange panserglass på min iPhone 7-8 plus....aldri knerta skjermen.....
Jeg vil nok skaffe meg et glass ja....

CorsoDante

#14
Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 06. august 2019, klokken 23:04
Sitat fra: cra på tirsdag 06. august 2019, klokken 17:21
Sitat fra: kromfelgen på tirsdag 06. august 2019, klokken 16:43
Mulig at en slik kan fungere: https://www.abstractocean.com/screen-protectors-for-the-tesla-model-3/

Mot riper: Ja. Men den har neppe så mye beskyttelse av selve kanten, så får man et kakk så er man nok desverre like langt. Jeg sammenligner igjen med mobiltelefoner; jeg har sett mange som har slike plastglass, og når man tar dem av er skjermen ripefri. Ypperlig for annenhåndsverdi. Men mister man telefonen så den lander på sida så hjelper de desverre ikke så mye.

Jeg tror panserglass fort kan redde en mot slike uhell, jeg har iallefall tatt kanten på mange panserglass på min iPhone 7-8 plus....aldri knerta skjermen.....
Jeg vil nok skaffe meg et glass ja....

Standard kasko hos Codan inkluderer da også uflaksforsikring, og kanskje viktigst av alt; uten bonustap.

Det de selger er;

«Dekker uforutsette hverdagsuhell som (EKSEMPELVIS, min utheving) tap av bilnøkkel, rens av tank og motor ved feilfylling, rens av søl på bilens interiør og skade på ladekabel til el- og hybridbil​. Skaden medfører ingen bonustap og har en egenandel på kr 1500,-»

Kan ikke forstå noe annet enn at Codan må bla opp her.

Har du ringt og stått på kravene?
TM3P "FSD"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA