Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyunday Sonata (hybrid) med solceller på taket

Startet av cra, tirsdag 06. august 2019, klokken 09:51

« forrige - neste »

cra

https://www.engadget.com/2019/08/06/hyundai-solar-roof-new-sonata-hybrid/?guccounter=1

Tilgjengelig i Korea nå, forventet til Nordamerika "snart". Forventet å lade 30-60% av batteriet pr dag. Med seks timer lading daglig kan den teoretisk oppnå intil 1300km i året ekstra rekkevidde.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kristianbergen

30-60% sier meg ingen ting; hvor stort (lite) er batteriet i bilen?

Et panel for hustak er normalt 1.6 m2 og gir ca 300 W under standard betingelser. I praksis gir et 300W panel i underkant av 200 kWh pr år, i Bergen, +/- 20.

Jeg liker ideen, men solpanel på biltak er for meg ikke noe mer enn stilig.
Leaf 2013

Edison

For oss som bur i Noreg er det nok mest stilig/ lite å hente, men det finst jo plassar i verda der det er meir sol enn i Bergen, og der lading er mindre utbygd og ofte dyrare enn her. Eg trur nok det er mogleg å oppnå opp mot 500 kWh/år for eit biltak nærare ekvator, som t.d i Midtausten, der Hyundai er eitt av dei mest populære merka. Det kan gi 3-4000 km i året. Det er fort 2-3000  spart i bensin, gitt at bilen ikkje vert lada til vanleg. I tillegg sparar ein miljøet og klimaet. Eg synest det er bådet stilig og lurt!

johnsalf

#3
En ting er at vi ikke har så veldig mye sol her i landet, men vel så viktig er at solen er lav. Det betyr mye skygge, og ikke minst skrå vinkel på taket - i praksis nesten ingen lading.
(Langt bedre med solpanel på skrå hustak som vender mot sør.)

RJK

Enkelte av oss kjører ikke så mye i hverdagen, og bilen kan fort stå en til 2 uker uten å brukes, før man tar en litt lengre kjøretur.

Da hadde jeg helt klart foretrukket at den faktisk klarer å fylle litt strøm mens den står stille. Da er det ikke så nøye om det tar litt tid å fulle fra tomt til fullt batteri.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kristianbergen

Edison har et poeng; det vil ha mer å si om en beveger seg sørover. Kan være med på at et biltak kan gi et sted mellom 200 og 500 kWh/år, men dette er maks/git at bilen får solinnstråling hver dag.

Men så var det dette batteriet i Sonataen. Hvor stort må det være for å monne? Litt synsing: 500 kWh gir en gjennomsnittlig dagsproduksjon på 1.37 kWh. Hintet om 30-60% SOC/dag peker mot et batteri på 2.28 - 4.47 kWh. Antar en 2 kWh/10km, blir (maks) daglig elektrisk kjørelengde 2.2 - 1.14. Årlig elektrisk kjørelengde blir altså ikke veldig lang.

Er batteristørrelsen oppgitt noen steder? Eller er nyheten at det raskt kan lades opp (dsv er utrolig lite?)
Leaf 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA