Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken lyd lager elbilen din når den kjører sakte?

Startet av OhmPaPa, mandag 05. august 2019, klokken 15:27

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: gr på torsdag 08. august 2019, klokken 11:04
Har han ikke klar bane, så skal han ikke kjøre ut.

Men fakta er at mange kjører ut uansett. Spesielt når den andre bilen bryter sin viktplikt så er det viktig å se/bli oppmerksom på denne bilen så tidlig som mulig.

Sitat fra: gr på torsdag 08. august 2019, klokken 11:04
Klarer du virkelig ikke å se en bil i fullt dagslys fordi baklyktene ikke er tent, så lurer jeg på hva du gjør med fotgjengere og syklister...

Som det har blitt nevnt over her så er ikke dette ett problem kun i fullt dagslys. Opplever stadig biler som er mørklagt bak både i mørke tunneler og midt på natta. Er litt skremmende når man kjører i 100+ på motorveien og plutselig oppdager at det er en mørk skygge mellom deg og baklysene til den bilen du *trodde* var bilen foran deg.

Forøvrig kan dette argumentet du bruker her like godt kunne brukes i mot at man skal ha lys på foran på bilen selv i fullt dagslys. Men der fant man altså ut at forskjellen var så stor at det ble - og fortsatt er - påbudt. Kun myket opp av reglen om at det er tilstrekkelig med kun "DRL" foran. Og i samme åndedrag forsvant kravet om at det måtte være lys bak på dagtid, selv om man tidligere hadde funnet ut at dette var en så viktig sikkerhetsfunksjon at det var blitt påbudt.
Model S 85D

cra

Sitat fra: gr på torsdag 08. august 2019, klokken 11:04
Er det dårlig sikt, så skal baklysene være på.

Når jeg snakker om dårlig sikt så mener jeg ikke nødvendigvis at det er natt og mørkt, snøkave eller tåke, men at veien kan være uoversiktlig pga svinger og vegetasjon (de har enda ikke gjort kantklipp i min kommune i år, og noen steder stikker buskaset godt innom autovernet). Når det da er sol og skygge om hverandre når du kommer rundt en sving (rett etter et kryss) er det ikke tvil om at det er enklere å se bilen med baklys enn den uten. Det halve sekundet kan være nok til å avverge et uhell. Så kan de som påstår at de alltid kjører så sakte, hensynsfullt og aktsomt at enhver slik situasjon kan unngås få kaste den første steinen.

Jeg har tilgode å høre et godt argument for å ikke kjøre med baklys på dagtid, men ser fram til å bli "opplyst".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Forskjellige synspunkter er det på det meste, jeg har personlig enda til gode å nesten kjøre på noen uten baklysene tent midt på dagen, men for all del, det kan skje i morgen.

Lys av er spart energi, og sparte kostnader med å skifte dyre LED-lamper.

At noen kjører med lys av i mørke er ikke EU sin feil, og i de fleste tilfeller er vel det importbiler? Norske biler har som regel lys i mørke både foran og bak både i 0, park og på... for biler som har slike brytere..  :o

Personlig syns jeg det er mye verre at autopilot og selvkjøring er fullstendig håpløst. Systemer som kan redde liv. Kanskje gjør det allerede. i-Pace og e-Niro avbryter i krappe svinger ute varsel. Livsfarlig. Men ol det er teknologien eller EU-krav vet ikke jeg.

TorT

På min Hyundai Kona er det så enkelt at jeg trykker på en knapp, til venstre for rattet, hvis jeg vil komme meg på tur eller kommer sent hjem, litt diskret, uten å vekke naboer.

I tillegg har jeg alltid lysbryter satt på auto, så kommer baklyset også på, så snart en er i tunneler, eller dagslyset svinner.

Ferdig arbeid.  ;D

geear

Sånn er det vel i alle, men syns nok VESS er noe vi kunne slått på selv for å varsle fotgjengere når de ikke hører bilen. Men for all del. Ser poenget med lyd også. Spesielt når man setter bilen i bevegelse er det ofte folk rundt skvetter til og ikke er klar. Trenger vel ikke være fæl lyd allikevel, og trenger ikke høres inni bilen...

Amoss

Sitat fra: gr på torsdag 08. august 2019, klokken 20:23
At noen kjører med lys av i mørke er ikke EU sin feil, og i de fleste tilfeller er vel det importbiler? Norske biler har som regel lys i mørke både foran og bak både i 0, park og på... for biler som har slike brytere..  :o

Først: Beklager å holde i gang ett litt OT side-emne, men det går i alle fall på følger for sikkerhetsregler innført via EU.

Nøyaktig hva som skjer eller hvem som "har skylda" skal jeg overhode ikke si noe om, men dette er ett fenomen som har blitt stadig sterkere utbredt ettersom det blir vanligere med biler som har DRL. Så selv om man også tidligere fra tid til annen så folk kjøre i mørket helt uten lys, så er det rimelig sikkert at denne økningen i forekomster har en sammenheng med innføringen av DRL.

I starten var det først og fremst Tesla'er som jeg observerte dette på, og på samme tid var det flere klager fra Model S eiere om at automatikken reagerte sent eller overhode ikke på at det ble mørkere/tunneler og derved ikke tente nærlysene (og derved heller ikke baklysene). Neppe mange av disse som var importbiler?

Men begynner å bli en stund siden jeg har sett dette på noen Tesla nå, så her har det nok kommet en OTA oppdatering som (mer eller mindre) har fikset problemet. Men samtidig ser jeg altså stadig flere av andre merker - uten at jeg har merket meg spesielt hvilke merker som er mest utsatt. Men elbiler er overrepresentert. Om det er automatikk som svikter eller om det er noe manuelt som føreren glemmer skal jeg da ikke uttale meg om.

Men uansett mener jeg det var en feil å helt droppe kravet om lys bak når man kun har DRL på foran (at man kan nøye seg med DRL lys foran har jeg ingen problemer med - det er jo i alle fall noe lys), og dette er det EU som har ansvaret for. Greit nok om de - i likhet med foran - hadde stilt lavere krav til lysene bak i en DRL situasjon (sparer strøm og dioder), men at det er helt fraværende er og blir feil. Da spesielt når man altså stadig oftere ser at DRL brukere kjører helt uten baklys også i tunneler/i nattemørke. Bilister i dag er "bortskjemt" med at alle nødvendige lys (bortsett fra fjærnlys) kommer på automatisk, og man derfor ikke behøver å tenke på dette dersom man ikke vil sette på fjærnlyset.
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 08. august 2019, klokken 11:02
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 08. august 2019, klokken 07:32
Har hatt elbil med lydgenerator i lav fart, Ampera E. Den laget en veldig irriterende lyd i lav fart som vekket de i huset vårt som har soverom mot garasjen på baksiden av huset. Det var mulig å skru av lyden med en knapp på skjermen, men den kom automatisk på igjen. Lyden var ikke høy nok til at fotgjengere som gikk foran bilen oppdaget den når jeg kjørte bak dem på parkeringplasser ol..........

Interessant. Jeg blir ofte vekket av en nabo som drar ekstra tidlig på jobb. Og tar meg i å drømme om at han bytter til elbil. Men kanskje det bare blir med drømmen om å sove litt lengre?

Sa instruksjonsboken noe om poenget med å lage lyd som fotgjengere ikke hørte?
Boken sa at fotgjengere skulle høre lyden, min opplevelse var at de ikke gjorde det!

Du må passe på at naboen kjøper seg en elbil som ikke har lydgenerator i lav fart foreslå f eks en Tesla med fri superlading, da er du sikret en lydløs nabo

OhmPaPa

Sitat fra: knut.aulie på fredag 09. august 2019, klokken 08:43
Du må passe på at naboen kjøper seg en elbil som ikke har lydgenerator i lav fart foreslå f eks en Tesla med fri superlading, da er du sikret en lydløs nabo

Ja jeg vil anbefale enten en eldre lydløs elbil eller en bensin med 3.0L V6 eller større. Så får vi se!


Rollep

Håper for all det dukker opp muligheter for å fjerne disse tullelydene.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

sjokomelk

Sitat fra: Rollep på torsdag 12. september 2019, klokken 12:41
Håper for all det dukker opp muligheter for å fjerne disse tullelydene.
Dessverre blir det ikke tillatt å skru den av. Du kan alltids rive ut ledningen til boksen under bilen, men å ikke ha den koblet til gir teknisk feil på EU-kontroll osv.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

OhmPaPa

Vi kan jo alltids forsøke å påvirke byråkrater og politikere til å oppheve slike tulleregler.

Er dette noe Norge har anledning til å overstyre tro? Eller er det FN som står bak?

Amoss

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 12. september 2019, klokken 17:57
Vi kan jo alltids forsøke å påvirke byråkrater og politikere til å oppheve slike tulleregler.

Er dette noe Norge har anledning til å overstyre tro? Eller er det FN som står bak?

EU, og der har vi valgt å ikke ha stemmerett... Og politikerne har bestemt at vi likevel skal følge det som kommer derfra :p
Model S 85D

Rollep

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 12. september 2019, klokken 17:57
Vi kan jo alltids forsøke å påvirke byråkrater og politikere til å oppheve slike tulleregler.
Det kan vi nok bare glemme. Det er EU som står bak, altså samme gjengen som fant ut at det er bedre for klimaet hvis vi farter rundt uten kjørelys der bak ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA