Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken lyd lager elbilen din når den kjører sakte?

Startet av OhmPaPa, mandag 05. august 2019, klokken 15:27

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 07. august 2019, klokken 11:46
Sitat fra: Burger på onsdag 07. august 2019, klokken 01:27Det jeg liker spesielt eu påvirker meg på er makspris på roaming i eu, gdpr, retten til å ta service på tredjepartsversted uten at garanti faller bort og bilmerke må selge spesielt utstyr/opplæring dersom krav til garanti, markedsregulering (amerikanske og asiatiske selskaper er litt harniske over at de må følge samme regler), kontroll på mat og varer som kommer inn som Norge ikke har en sjans til å sjekke alene.

Ja hvordan kan man få disse smarte typene i EU til å se på tulleregler for lyd og selvkjøring f.eks. med nye øyne? Må man være medlem? Kan folk i Nederland hjelpe?
Hvilke tulleregler for selvkjøring er det du tenker på?

OhmPaPa

Sitat fra: Rollep på onsdag 07. august 2019, klokken 13:44
Hvilke tulleregler for selvkjøring er det du tenker på?

To eksempler fra min Tesla. Bilen kan skifte felt selv på motorvei. Men regelverket krever at den gir opp etter få sekunder. Før regelen kom ventet bilen til det var en luke for så å bytte felt. Da bilen har flere øyne enn meg kunne den ha byttet felt sikrere. Men får ikke lov.

I skarpe svinger er det ikke lov å bruke autopilot. Så den kobler seg overraskende ut der man har minst marginer å gå på for å overta styringen. Igjen fører regelverket til farlige situasjoner.

cra

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 07. august 2019, klokken 13:48
I skarpe svinger er det ikke lov å bruke autopilot. Så den kobler seg overraskende ut der man har minst marginer å gå på for å overta styringen. Igjen fører regelverket til farlige situasjoner.

Autopiloten burde være litt mer framsynt og se på kartet for å si fra i god tid når man nørmer seg en sving den vil du skal håndtere. Samt slakke ned rolig før fartsgrensa settes ned, i stedet for å dundre i 80 inn i 60-sona og så nærmest bråbremse. Regner md det kommer etterhvert.

Og for å ha et "alibi" for topic: I svinger i sakte fart lager den ingen lyd (mens den i større fart plinger for å be meg ta over).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rollep

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 07. august 2019, klokken 13:48
Sitat fra: Rollep på onsdag 07. august 2019, klokken 13:44
Hvilke tulleregler for selvkjøring er det du tenker på?

To eksempler fra min Tesla. Bilen kan skifte felt selv på motorvei. Men regelverket krever at den gir opp etter få sekunder. Før regelen kom ventet bilen til det var en luke for så å bytte felt. Da bilen har flere øyne enn meg kunne den ha byttet felt sikrere. Men får ikke lov.

I skarpe svinger er det ikke lov å bruke autopilot. Så den kobler seg overraskende ut der man har minst marginer å gå på for å overta styringen. Igjen fører regelverket til farlige situasjoner.
Mener du at man bør innføre et eget regelverk for Tesla biler?

Selvkjøring har uansett så mange begrensninger og usikkerheter at her er det helt på sin plass med et strengt regelverk i mange år fremover.

OhmPaPa

Sitat fra: Rollep på onsdag 07. august 2019, klokken 14:02
Mener du at man bør innføre et eget regelverk for Tesla biler?

Jeez hvor fikk du den elleville idéen fra?


Sitat fra: Rollep på onsdag 07. august 2019, klokken 14:02
Selvkjøring har uansett så mange begrensninger og usikkerheter at her er det helt på sin plass med et strengt regelverk i mange år fremover.

Enig i t regelverk trengs - men da som gjør det tryggere - ikke mere farlig slik de eksemplene jeg viser til.

Gardin

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 07. august 2019, klokken 11:46
Ja hvordan kan man få disse smarte typene i EU til å se på tulleregler for lyd og selvkjøring f.eks. med nye øyne? Må man være medlem? Kan folk i Nederland hjelpe?
EU lederne kunne tatt seg en studietur til India. Der har de hatt syntetisk støy på alle biler i uminnelige tider i form av at alle tuter hele tiden. Dette burde føre til mye bedre sikkerhet enn EUs puslete elbilstøy, men erfaringene fra India viser dessverre ingen tegn til at mer støy gir økt sikkerhet likevel.

Min elbil har ikke syntetisk støy, men jeg kan ikke påstå at den er lydløs. Selv i gangfart lager den litt dekkstøy som man hører fint dersom man hører etter. Jeg ser ikke noe stort behov for at den skulle lage irriterende pipelyder i tillegg.

Counterpointer

#36
Har hatt elbil med lydgenerator i lav fart, Ampera E. Den laget en veldig irriterende lyd i lav fart som vekket de i huset vårt som har soverom mot garasjen på baksiden av huset. Det var mulig å skru av lyden med en knapp på skjermen, men den kom automatisk på igjen. Lyden var ikke høy nok til at fotgjengere som gikk foran bilen oppdaget den når jeg kjørte bak dem på parkeringplasser ol..........
Nappet derfor ut sikringen (kjør gjerne debatt på dette, men jeg står for avgjørelsen )

Hadde også Soul EV. Den laget en Fisher Price aktig tivolilyd. Ingen hørte denne heller. Den kjørte jeg 60 k km med (uten å ha lært trikset om sikringen desverre)

Jeg mener det er fører sitt ansvar å ta hensyn til myke trafikanter!

Et annet argument er jo at hybrider er unntatt fra regelen om lyd, dette er jo helt merkelig. I tillegg til at regelen burde gjeldt  alle biler og sykler, rullestoler, skateboard, sparkesykkel, rulleski.........

Støtter forøvrig ønsket om et fotgjenger horn, å tute er for kraftig kost når du er bak en pensjonist eller femåring. Men dette er på siden av trådens tema.

Nåværende bil har ikke kjørelyd heldigvis! Men mener at noen har funnet en høytaler foran på Model 3. Denne er foreløpig ikke i bruk.

TorT

Ny lærdom for meg;

I går snakket jeg med en arbeidskollega, som har en datter som er plaget med tinnitus, antagelig etter litt for mye konserter.

Når hun kjører i sin Renault Zoe, er tinnitusen ikke plagsom.

Aldri så galt, osv...

1000kwh

Sitat fra: TorT på torsdag 08. august 2019, klokken 08:57
Ny lærdom for meg;

I går snakket jeg med en arbeidskollega, som har en datter som er plaget med tinnitus, antagelig etter litt for mye konserter.

Når hun kjører i sin Renault Zoe, er tinnitusen ikke plagsom.

Aldri så galt, osv...
Kan jo være Zoen som gir tinnitus.

Zoe lager en så fæl lyd at det er rart ikke flere er avskrekket fra hele bilen.

Chris Neumann Ruud

Teslaer her i nabolaget lager ihvertfall en ekstremt høy lyd som ligner mistenkelig på noen som snakker i telefonen når de kjører sakte  ;D
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Counterpointer

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på torsdag 08. august 2019, klokken 09:12
Teslaer her i nabolaget lager ihvertfall en ekstremt høy lyd som ligner mistenkelig på noen som snakker i telefonen når de kjører sakte  ;D

TorT

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 08. august 2019, klokken 09:08
Sitat fra: TorT på torsdag 08. august 2019, klokken 08:57
Ny lærdom for meg;

I går snakket jeg med en arbeidskollega, som har en datter som er plaget med tinnitus, antagelig etter litt for mye konserter.

Når hun kjører i sin Renault Zoe, er tinnitusen ikke plagsom.

Aldri så galt, osv...
Kan jo være Zoen som gir tinnitus.

Zoe lager en så fæl lyd at det er rart ikke flere er avskrekket fra hele bilen.

Nå troller du!   :D   Absolutt ikke det jeg skrev.

geear

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på torsdag 08. august 2019, klokken 09:12
Teslaer her i nabolaget lager ihvertfall en ekstremt høy lyd som ligner mistenkelig på noen som snakker i telefonen når de kjører sakte  ;D
Dessverre har Audier og BMWer også denne funksjonen, så tror ikke det kan være et EU-krav for elbiler..?  :laugh:

OhmPaPa

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 08. august 2019, klokken 07:32
Har hatt elbil med lydgenerator i lav fart, Ampera E. Den laget en veldig irriterende lyd i lav fart som vekket de i huset vårt som har soverom mot garasjen på baksiden av huset. Det var mulig å skru av lyden med en knapp på skjermen, men den kom automatisk på igjen. Lyden var ikke høy nok til at fotgjengere som gikk foran bilen oppdaget den når jeg kjørte bak dem på parkeringplasser ol..........

Interessant. Jeg blir ofte vekket av en nabo som drar ekstra tidlig på jobb. Og tar meg i å drømme om at han bytter til elbil. Men kanskje det bare blir med drømmen om å sove litt lengre?

Sa instruksjonsboken noe om poenget med å lage lyd som fotgjengere ikke hørte?

geear

Sitat fra: cra på onsdag 07. august 2019, klokken 12:19
Vel, det er da greit å se bakenden på bilen som akkurat har svinga innpå vegen og har drøye 50km/t lavere fart en deg. Men heldig du da, som aldri opplever slikt. Få på baklys også på dagtid; det er lettere å se deg da. Ferdig snakka.
Mener du oppriktig at dette er et tema? Har det skjedd deg? Har du holdt på å kjøre på en bil som har svingt ut fordi du ikke har sett ham? Eller irriterer det deg bare av prinsipp at det ikke var lys på bilen?

Har han ikke klar bane, så skal han ikke kjøre ut. Er det dårlig sikt, så skal baklysene være på. Har du vikeplikt, så skal du kjøre hensynsfullt og bilen skal du da klare å se før han svinger ut på veien - han kommer jo med lys foran inn mot krysset. Klarer du virkelig ikke å se en bil i fullt dagslys fordi baklyktene ikke er tent, så lurer jeg på hva du gjør med fotgjengere og syklister...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA