Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan få ladesteder i bilen til å fungere?

Startet av elektro, søndag 05. februar 2023, klokken 01:54

« forrige - neste »

elektro

Jeg har opprettet et ladested hjemme, trygget «overfør adresse» og satt øvre ladegrense til 80% og krysset av for å lade umiddelbart ved lavt ladenivå, men ellers prioritere lading mellom kl. 00-07. Men det har tilsynelatende ingen effekt. Noen som får dette til å fungere?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kimedic

Jeg har gjort det samme som deg. Men med mindre jeg aktiverer "tidsur" i bil eller app, lader den ikke opp til 80% mellom 23-07. Selv om jeg er på riktig adresse og innenfor sirkel :-\ Har ærlig talt gitt opp hele greia. Lader kun med tidsur aktivert fra bil. Appen er ikke til å stole på lengre. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måtte gå ut i kulda om natta for å sjekke at ting virker. (eller en kald kupe gjennom hele november og desember) herlig! 8)
2020 e-tron 50

Orbit

Ladesteder overstyrer alltid hvilken prosent batteriet lades til. Det i seg selv er en grei funksjon for å begrense ladenivå hjemme.

Funksjonen med foretrukket ladetid er bare i bruk dersom det samtidig er lagt inn et tidsur for lading til avgangstid, og det er byttet over til lading med tidsurmodus.

Dersom en ønsker å kun lade mellom spesielle tidspunkt, men det ikke er så viktig å komme opp til f.eks. 80% hver gang, passer ikke ladelogikken i bilen så godt. I hverdagen spiller det kanskje ikke så mye rolle om bilen er på 50 eller 80% om morgenen, men det er ønskelig å kun lade mellom 00-07 i forhold til forbruk ellers. Dette lar seg ikke gjøre med bilens egen styring. Tidssstyringen fungerer bare med aktiv avgangstid, men da vil samtig bilen insistere på komme opp til innstilt SOC, selv om dette krever lading også utenfor foretrukket tidsintervall.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kimedic

Sitat fra: Orbit på søndag 05. februar 2023, klokken 10:49
Funksjonen med foretrukket ladetid er bare i bruk dersom det samtidig er lagt inn et tidsur for lading til avgangstid, og det er byttet over til lading med tidsurmodus.

Aha..Det forklarer en del ja! Takk for info :)
2020 e-tron 50

elektro

#4
Dette forklarer en del, ja..

En periode brukte jeg Fjordkraft sin Audi plugin for å lade når det er billig strøm, men det var da dette sluttet å fungere at jeg ville gi bilens funksjonalitet for ladesteder et forsøk igjen. (Fjordkraft appen forstår ikke lenger at bilen er hjemme selv om den ser at den lader..) Skal montere en Easee lader en av de neste dagene, så da kan jeg bruke Tibber Pulse til å styre den, hvis det fungerer her i gården.

Inntil videre vil jeg gå tilbake til å bare ha avgangstid på 0630 alle dager og justere ladegrense og ev. sette opp en alternativ avgangstid ved behov. Med 11 kW lading vil bilen da stort sett alltid starte lading tidligst kl. 2300, typisk midt på natta en gang. (Får se om jeg skal strupe effekten litt pga. effekttrinn.)

EDIT: Som sagt, så gjort. Alle ladesteder er slettet. Fjordkraft appen er koblet fra. Problemet nå er at jeg ikke lenger klarer å sette en avgangstid. Hverken i bilen eller i MyAudi appen. Det er er utropstegn på Tidsur i appen, og når jeg går inn står det bare «Oppgi ønskede avreisetider. Inntil da planlegger bilen lading så skånsomt som mulig for batteriet.» Men det er ingen ting å stille på.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA