Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan man lade Zoe på vanlig Type 2 hjemmelader som gir maks 32a på 1 fas?

Startet av Elbilbjorn, søndag 04. august 2019, klokken 12:16

« forrige - neste »

Elbilbjorn

Kan man lade Zoe på vanlig Type 2 hjemmelader som gir maks 32a på 1 fas?

Blir ikke helt klok på ladeinleggene her? Forstår det som man ikke kan lade på vanlig hjemmelader slik som de andre elbilene i markedet kan?

_OE_

Har du IT nett (230VAC _ 3 faser) er svaret nei....har du TN nett  (400VAC_ 3 faser + N) er svaret ja....

jkirkebo

Sitat fra: _OE_ på søndag 04. august 2019, klokken 12:35
Har du IT nett (230VAC _ 3 faser) er svaret nei....har du TN nett  (400VAC_ 3 faser + N) er svaret ja....

Strengt tatt kan man ha TN selv om man har 1-fase 230V inntak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


TB

I følgje informasjon fra Renault skal nye Zoe som kommer kunne lades på IT nett.

For dagens utgaver må man benytte trafo eller ladekabel med 'innebygget' trafo som gjør om fra IT til TN.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

_OE_

En kan jo si hva man vil om folk som kjøper kjøper Zoe.... men redd for ladeproblemer er de ikke

Måkemannen



Sitat fra: TB på søndag 04. august 2019, klokken 14:05
I følgje informasjon fra Renault skal nye Zoe som kommer kunne lades på IT nett.

For dagens utgaver må man benytte trafo eller ladekabel med 'innebygget' trafo som gjør om fra IT til TN.

Det er akkurat samme løsning på nye Zoe (CCS versjonen).

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


minibiti

Sitat fra: _OE_ på søndag 04. august 2019, klokken 14:48
En kan jo si hva man vil om folk som kjøper kjøper Zoe.... men redd for ladeproblemer er de ikke

I either charge at home with the charger/trafo I got when buying the car, or on 11/22 kW chargers when I have to drive far (I would not charge with less than that anyway when on the move as it would be too slow).

Works like a dream :)

I rarely drive more than 400 km in a day so the lack of fast charging is not a problem.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Elbilbjorn

Veldig forvirrende dette med Zoe og lading. Det begynner jo å bli normalt med type 2 hjemmeladere som lader de fleste el-biler som er nogenlunde nye. Spørsmålet er om man kan plugge i en Zoe i disse og forvente at de lader normalt som en Golf, Tesla, MB, Kia, Nissan etc. hvis hjemmeladeren er satt opp på 230v 1-fas kurs?

turfsurf

Sitat fra: Elbilbjorn på søndag 04. august 2019, klokken 18:46
Veldig forvirrende dette med Zoe og lading. Det begynner jo å bli normalt med type 2 hjemmeladere som lader de fleste el-biler som er nogenlunde nye. Spørsmålet er om man kan plugge i en Zoe i disse og forvente at de lader normalt som en Golf, Tesla, MB, Kia, Nissan etc. hvis hjemmeladeren er satt opp på 230v 1-fas kurs?
Det har ikke noe med hverken type 2 bokser eller 230v eller 1 eller 3 fas å gjøre. Zoe kan ikke lade på IT nett men på TN nett (som ikke har noe med det forannevnte å gjøre). Som en forenkling kan man si at Zoe kan alltid lade på 11kW eller 22kW bokser siden det alltid vil være TN nett. Lavere så er det stort sett IT, men kan og være TN.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elbilbjorn

Det var oppklarende. Så om det står 400V TN-S i sikringsskapet og hjemmeladeren er av type2 satt opp på 32a 1-fas skal det gå an å plugge en Zoe og lade som hvilken som helst annen elbil?

turfsurf

Sitat fra: Elbilbjorn på søndag 04. august 2019, klokken 19:33
Det var oppklarende. Så om det står 400V TN-S i sikringsskapet og hjemmeladeren er av type2 satt opp på 32a 1-fas skal det gå an å plugge en Zoe og lade som hvilken som helst annen elbil?
Ja
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HCO

Sitat fra: _OE_ på søndag 04. august 2019, klokken 14:48
En kan jo si hva man vil om folk som kjøper kjøper Zoe.... men redd for ladeproblemer er de ikke

Vi har kjørt over 75.000km med to forskjellige Zoe'r, og venter fortsatt spent på ladeproblemene som noen (dvs. de som ikke selv har Zoe) snakker om. I tillegg til daglig pendling og nyttekjøring brukes bilen jevnlig på turer på 30-40 mil, og sist sommer kjørte vi bilferie i Sør-Sverige og på Gotland.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

_OE_

Godt de har TN nett i Sverige.....jeg har IT Nett der jeg bor... opplagt flatkabel og Zapcharger box...hadde vært litt av et jalla opplegg  hvis jeg måtte ha en skille trafo i mellom....men hvis lading av Zoe på IT nett ikke er noe problem..
Da er det jo intet problem

turfsurf

Sitat fra: HCO på søndag 04. august 2019, klokken 19:52
Vi har kjørt over 75.000km med to forskjellige Zoe'r, og venter fortsatt spent på ladeproblemene som noen (dvs. de som ikke selv har Zoe) snakker om. I tillegg til daglig pendling og nyttekjøring brukes bilen jevnlig på turer på 30-40 mil, og sist sommer kjørte vi bilferie i Sør-Sverige og på Gotland.
Så klart det går fint hvis du bor i ett område med TN nett og kjører i ett land med kun tn nett. Det betyr ikke at det funker fint for de som bor i område med IT nett, som er mesteparten av Norge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA