Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønsker litt bedre forklart rustbeskyttelse av leafen

Startet av eltex, søndag 04. august 2019, klokken 11:40

« forrige - neste »

eltex

Jeg har sett litt med skrekk på nyheter om at biler ruster enormt for tiden bla.a. pga veisalt etc artikkel2. Jeg ser flere her har nevnt diverse behandlinger som sinkbehandling og annet. Problemet mitt er at jeg kan ingenting om bil (kan skifte dekk og sånt da og litt annet) og savner litt mer detaljer om hvordan man faktisk utfører dette. Har noen lyst til å ta seg bryet med å linke inn noen videoer om hvordan man utfører slike ting og hvilke norske produkter man handler inn?
Tesla ModelY LR 23

leafnor

#1
For den som ikke vil bruke for mye tid og penger, kommer en langt med to saker

Fluidfilm
Sinkspray

Fluidfilm er enklest å kjøpe på spray med "strå" som en kan stikke inn i hulrom.
Selv kjøpt fra litt ulike nettbutikker, men sist:
https://www.ojtorheim.no/products/fluid-film-multispay-x3?gclid=Cj0KCQjwhJrqBRDZARIsALhp1WTNoJQiLvAb8309d5nS4RUlKPqqY2cQQUJnXkFYu_C7NChw5Y6Nz-oaAgm3EALw_wcB
Biltema har som eksempel sinkspray, bruker 2-3 bokser (minst) for året.

Bruk, youtube har svaret:
https://www.youtube.com/watch?v=o9hzR8wtElI

For sinkspray, bruk der du ønsker tørr flate. Slik som bremser. Vask av lort, fjern løs rust , og spray på. Unngå å straye på ABS-sensor, da metallet (Sinken) i sprayen lurer sensor. Eller ikke noe hokus pokus.

Ellers så har jeg gjort innkjøp av elektrisk lakksprøyte
https://www.biltema.no/bygg/maling/lakksproyte/elektrisk-lakksproyte/lakksproyte-psg-11b-2000034826
og 5 liter med FluidFilm for å sprøyte på større flater under bilene.
Sprayboks med "strå" bruker jeg i kanaler og inne i dører, og ellers der det er trangt å komme til.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

hELgenen

Fluid film ser jo spennende ut - men ville være skeptisk til å parkere bilen på gårdsplass eller garasje rett etter behandling - det vil vel dryppe en del olje er jeg redd

leafnor

Fluidfilmen drypper ikke faktisk, med mindre man har hatt på alt for mye. Den "setter" seg. Må røres i for å være flytende en stund.
Derimot, type Tectyl og bil på gårdsplass i solsteiken, har jeg merker etter 20 år etter den ble behandlet på Tectylsenter!
Fluidfilm vasker en lett bort med matolje først (For å tynne ut) og så Zalo.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

eltex

Tesla ModelY LR 23

oddhap

Veldig nyttig tråd dette her. Vil fluidfilm og/eller sinkspray stoppe pågående rustangrep eller bør det behandles med rusteter/rustfjerner eller liknende først?
Leaf 2012 168k km (mistet 2 streker)
VW Polo 2003 (Ventebil)
Opel Corsa-E 2020

leafnor

Rusten stopper eller begrenses så mye at det ikke er å regne med. Men før "behandling", få av løse rustflak og møkk eller salt som er tørket inn og ligger på flaten så kun "ren" oksydert flate er igjen.
Der sinkspray benyttes blir det til sist galvanisert overflate. Der fluidfilm ligger på kommer ikke oksygen eller salter/vann til, så der begrenses korrosjonen til å bli ubetydelig eller det er ingen.
Som med alt, vedlikehold av dette er viktig.  Sinken er offeranoden så den forsvinner etter hvert, og fluidfilmen vaskes av (Tenk på som solkrem) etter hvert, så det bør "etterfylles".
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Burg

Hei
  Fluid eller sauefett er slik at det kryper inn i skjøter og falser, og stopper også allerede begynnende rust. Før dette var det olje-behandling som noen av oss sverget til. Også veldig bra, men dryppet litt. Jeg bor i Bergen, og reiser til Sotra for å behandle bilen annenhvert år. Tidligere reiste jeg til Vestfold antirust og fikk behandlet en gammel Mercedes jeg hadde. "Lyset" gikk opp for meg for ca 15 år siden, da jeg fant masse rust "bak" tradisjonell rustbehandling, som sprekker etter hvert. Der kommer vannet inn, og det ruster ekstra mye.... Dette tema er mye debattert. Mitt klare råd er Fluid-behandling.

For de som er interessert i historien, så kikk på Funderud antirust i Askim. Jeg kjørte dit fra Bergen en gang for å behandle en bil, og fikk da høre om folk som kom med sin kjære bil helt fra Finnmark:) Ellers kan man kikke på www.antirust.no  :)

Goggen123

Når man skal børste "løs rust" av bremsene, holder det å bruke en stålbørste? Har prøvd dette, og det er jo fortsatt mye rust etter børsting, selv om den ikke er løs. Kan jeg bare spraye sink på det? Og hvor sitter ABS sensor?

leafnor

Sitat fra: Goggen123 på lørdag 31. august 2019, klokken 17:51
Når man skal børste "løs rust" av bremsene, holder det å bruke en stålbørste? Har prøvd dette, og det er jo fortsatt mye rust etter børsting, selv om den ikke er løs. Kan jeg bare spraye sink på det? Og hvor sitter ABS sensor?
Ja, børst og spray. Du får det ikke ned til blanke metallet. Galvanisk prosess gjør resten, så det til sist blir galvanisert. ABS sensoren sitter godt beskyttet i navet, så egentlig ikke så mye å tenke på. Du finner den i enden av ledningen som "henger" på støtdemperbenet. Jeg har ikke vært så bekymret for den på Leaf'n, siden den sitter tildekt. Det er å på biler der den er åpen og eksponert for direkte å bli sprayet på som det er litt bekymring.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Kongleaf

Ellers så har jeg gjort innkjøp av elektrisk lakksprøyte
https://www.biltema.no/bygg/maling/lakksproyte/elektrisk-lakksproyte/lakksproyte-psg-11b-2000034826
og 5 liter med FluidFilm for å sprøyte på større flater under bilene.
Sprayboks med "strå" bruker jeg i kanaler og inne i dører, og ellers der det er trangt å komme til.
[/quote]

Hei. Hva slags erfaring har du med nas'en til fluid film i denne sprøyten? Det står maks viskositet på 60 din/s, men finner ikke noe i databladet til fluidfilm.
Kongsberg
-
Nissan Leaf Acenta 2017, importert av BNH fra Sverige

leafnor

Fluidfilm tykner så sprøyten får ikke tømt beholder. Men ristes ofte så virker det nesten normalt.
Ble litt lei ristingen, så tynner gjerne med matolje ca 1/4, og rister godt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Kongleaf

Ok, takk. Skal prøve meg nå til våren. Sprøyten til fluid film er litt i dyreste laget, i tillegg til å måtte skaffe seg trykkluft.
Kongsberg
-
Nissan Leaf Acenta 2017, importert av BNH fra Sverige

leafnor

Sitat fra: Kongleaf på fredag 28. februar 2020, klokken 11:04
Ok, takk. Skal prøve meg nå til våren. Sprøyten til fluid film er litt i dyreste laget, i tillegg til å måtte skaffe seg trykkluft.
Jeg bruker den elektriske lakksprøyten til Biltema.
https://www.biltema.no/bygg/maling/lakksproyte/elektrisk-lakksproyte/lakksproyte-psg-11b-2000034826
Billig og enkel. Støyer, så bruk hørselvern!
Til hulrom så koster jeg på meg 2-3 fluid fil spraybokser med slike strå. Minner meg på, jeg skal bestille 3 stk omgående.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Kongleaf

Takk for tipset! Jeg tenker også å kjøpe inn den tykkere gel'en, som jeg kan legge oppå det jeg antar er støtdemper-bolten, ref. denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=10705.0

Jeg ser at han har dekket det til med bunnen av en flaske, men da er jeg heller redd man stenger fuktigheten inne (hvordan gjør man den helt tett?). Kan være bedre å bare dynke den med gel.
Kongsberg
-
Nissan Leaf Acenta 2017, importert av BNH fra Sverige

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA