Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rustne skiver etter to måneder

Startet av andersbj, lørdag 15. februar 2020, klokken 15:01

« forrige - neste »

andersbj

Jeg kjøpte en brukt 2017 Leaf i overgangen november/desember. Siden det var en del rust på skivene, satte Birger N Haug inn helt nye skiver og klosser før overtakelse.

I ettertid har jeg vasket bilen ca ukentlig - sørget for alltid å spyle skiver godt, bråbremser en gang iblant for å fjerne belegg. Like fullt er det allerede masse rust på de nye skivene - etter 2.5 mnd.

Dette er jo vanvittig! Kan jeg reklamere på dette, tror dere?  Hvis ikke: hva gjør jeg feil?

Carl Anton Stenling

Skiver ruster temmelig raskt hvis de utsettes for norske vinterveier med salt. Det er dessverre helt normalt. Det springende punktet er jo om rusten er overfladisk eller har satt seg dypere i metallet.
Dersom det har dannet seg rustgroper eller områder med tykk rust i slitebanen på skivene, så er det nok en reklamasjonsgrunn etter såpass kort tid.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Oddaa

Våte skiver ruster i løpet av noen timer/ over natta. Kjør en tur og brems (hardt) noen ganger så er de fine igjen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

andersbj

Takk til begge. Jeg kjørte en runde med heftig bremsing + litt med håndbrekket på - det tok noe av det.

Lurer på å prøve meg med stålbørste og sink-spray - noen som vet noe om det?  :D

leafnor

Sitat fra: andersbj på fredag 21. februar 2020, klokken 21:16
Takk til begge. Jeg kjørte en runde med heftig bremsing + litt med håndbrekket på - det tok noe av det.

Lurer på å prøve meg med stålbørste og sink-spray - noen som vet noe om det?  :D
Ja, vet om det.
Se f.eks her: https://elbilforum.no/index.php?topic=40540.msg697435#msg697435
Eller også søk i forumet på sinkspray.
Var på EU-kontroll med min 2012 Leaf i går. Fikk minus på slark opphengskule, men +pluss kommentar for pene bremser. Var vist svært lenge mellom de så så gamle bremser levd sitt liv i saltlaken her, men som var frie for rust. Og alt takket være noen enkle dusj fra sinkspray ved hvert hjulskift vår/høst.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

kjbu

Jeg gjør som leafnor. Sprayer zinkspray på skriver og caliper ved hvert hjulskift. Også inni kanalene på de ventilerte skivene foran.

Resultat: 10 år gammel Leaf, aldri byttet skiver! EU-kontrollør er like overrasket hver gang over alderen på skivene.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Electric cars in Norway

Sitat fra: kjbu på søndag 07. mai 2023, klokken 00:54Jeg gjør som leafnor. Sprayer zinkspray på skriver og caliper ved hvert hjulskift. Også inni kanalene på de ventilerte skivene foran.

Ja, zinkspray er gull verdt.

Terjesaetre

Hei. Jeg kunne tenke meg å høre mer om sinkspray-fix. Har hatt litt trøbbel med rustne bremser her også. Men for min del har det hjulpet godt å smøre glideboltene ved hjulskift + en skikkelig rengjøring og oppsmøring en gang i året. Men hvor sprayer man sinkspray? Sprayes selve bremsesonen på skivene? Vil det ikke påvirke bremseeffekt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA