Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye reduseres rekkevidden med piggdekk?

Startet av frost, søndag 04. august 2019, klokken 10:48

« forrige - neste »

frost

Hei, i går kjørte jeg hjem min nye Soul 2015-modell 😄. Vinterdekkene var utslitt, så jeg skal få nye på kjøpet. Jeg kunne velge mellom pigg og piggfrie. Jeg vet at pigg reduserer rekkevidden, men hvor mye? Noen som har praktisk erfaring? Bor på et sted med bratte, isete veier om vinteren, og vil gjerne ha piggdekk av den grunnen.

Noe annet jeg lurer på, er det normalt at bilen anslår 114 km rekkevidde ved 96% batteri, som da jeg startet fra bilforhandlere? Etter hurtigladingen til 80% anslo den 104 km. Det er jo langt under de 17-18 milene sommerstid som jeg har lest om. Hva kan jeg forvente av redusert batterikapasitet på en bil som har gått 75000?

På forhånd takk for svar 😊

Finnøy (Arne Johan Larsen)

17-18 mil for Soul (27) er ikke normalen sommerstid, selv når bilen var ny.

Det GOM viser tar hensyn til forbruket bilen har hatt i det siste med en justering ihht utetemperatur.

EPA rekkevidden var 150 km og jeg regner alltid den som en norm.
Vil anbefale å bruke "pendlerrekkevidde" fra tabell 3 i denne posten til å sjekke forventninger til rekkevidde.
https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

Piggdekk kan jeg ikke si noe om; har bare kjørt piggfritt de siste 20 årene.

frost

Ah, ok, det var en nyttig liste. Har skjønt at km-estimeringen også tar hensyn til tidligere kjøreturer, så kanskje den vil gi mer rekkevidde når jeg får kjørt litt mer + lærer å kjøre økonomisk :)

Takk skal du ha!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA