Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forlate bil ulåst med klima på?

Startet av Hrklev, søndag 04. august 2019, klokken 08:52

« forrige - neste »

Hrklev

Heisann

Har en sak jeg har grublet litt på som jeg håper dere har et svar på... Problemstillingen er som følger:
Unge nr 1 er henta på SFO, og vil sitte i bilen når jeg går inn og henter unge nr 2 i barnehage (forsåvidt ute for samme problemstilling når jeg etterlot bestefaren i bilen når jeg var en snartur innom butikken).

Jeg ønsker jo da å la bilen stå ulåst, med klima igang, men helst uten mulighet for å bare sette seg bak rattet for å kjøre avgårde. Kommer fra i3, og der var det jo bare å aktivere parkeringsklimatisering og ta med seg nøklene, så stod bilen ulåst med klimaet igang i minst 30 min. Men hvis jeg tar med meg mobilen ut av teslaen, så låser jo bilen seg. Det er jo litt ugreit når alarmen går og unge nr 2 eller bestefar ikke kommer seg ut av bilen uten å bruke "nødåpner" innenfra. Både "dog mode" og "keep climate running" låser vel fortsatt bilen? Hva er enkleste løsning?

turfsurf

Dog mode slår vel av alarmen. Gjør det noe om bilen låses, den kan jo uansett åpnes innenfra.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hrklev

Takker, det var jeg ikke klar over. Kan man låse opp med de vanlige knappene med dog mode, eller er det nødutløserne som gjelder? (Skulle gjerne testet selv, men er bortreist ei ukes tid til)

Hrklev

Googla litt og ser jo at det ikke eksisterer nødåpning av bakdører, kun fremdører.... Får man da låst opp bakdører innenfra? Isåfall så er jo det en finfin løsning :)

jkirkebo

Sitat fra: Hrklev på søndag 04. august 2019, klokken 08:52
Heisann

Har en sak jeg har grublet litt på som jeg håper dere har et svar på... Problemstillingen er som følger:
Unge nr 1 er henta på SFO, og vil sitte i bilen når jeg går inn og henter unge nr 2 i barnehage (forsåvidt ute for samme problemstilling når jeg etterlot bestefaren i bilen når jeg var en snartur innom butikken).

Jeg ønsker jo da å la bilen stå ulåst, med klima igang, men helst uten mulighet for å bare sette seg bak rattet for å kjøre avgårde. Kommer fra i3, og der var det jo bare å aktivere parkeringsklimatisering og ta med seg nøklene, så stod bilen ulåst med klimaet igang i minst 30 min. Men hvis jeg tar med meg mobilen ut av teslaen, så låser jo bilen seg. Det er jo litt ugreit når alarmen går og unge nr 2 eller bestefar ikke kommer seg ut av bilen uten å bruke "nødåpner" innenfra. Både "dog mode" og "keep climate running" låser vel fortsatt bilen? Hva er enkleste løsning?

Ta ned vinduet på førerdøra. Gå ut, lukk døra, bøy deg inn og trykk på skjermen slik at den slås på. Trekk så i vindusheisknappen så vinduet går opp.

Dette skal så vidt jeg vet virke. Bilen låses ikke og klima samt musikk blir stående på om noen inne i bilen trykker på skjermen etter at førerdøra er lukket. Det fungerer ihvertfall på vår Model X.

Sitter det en voksen i bilen er det enklere, da er det bare å be de å trykke på skjermen etter at du har gått ut.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Morgankane123

jeg har aktivert pinkode for å få kjørt bilen.

Hvis du da forlater bilen med mobil liggende i bil, blir jo bilen ulåst og du må taste pinkode før du får kjørt.

Synes det er en kjekk funksjon som gir litt ekstra trygghet.

Hrklev

Takker for gode tips! Får sjekke ut dette når jeg kommer hjem, så finner jeg ut hva som funker best for meg :)

fandango

Kommenter gjerne hva som ble løsningen når du har funnet ut av det :) Blir fort samme utfordring her også når jeg får min SR+ (F. eks. sønnen min vil bli igjen i bilen mens jeg er på butikken, men jeg tar med meg mobilen).

TøddiVedder


Tom

#9
Bare la vær å lukke døra helt og la den gå i den første låsen,ta med mobilen,bilen låses ikke,radio står på,klima står på.. kanskje ikke lurt vist det høljer ned men funker fint med litt regn

ags605

Jeg skrur av walk away lock når jeg forlater bilen og på igjen når jeg kommer tilbake.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA