Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plasti Dip 19" Orginalfelger

Startet av Quintilian, søndag 04. august 2019, klokken 00:00

« forrige - neste »

Quintilian

Hei!

Er det noen her som har erfaring med plasti dip på 19" originale felger (2015) etter å ha kjørt noen år? Må de fjernes og legges på nytt med jevne mellomrom, eller holder det ganske bra?

Kona har foliert bilen og de blanke felgene passer heller dårlig :)


Muffinman

Tåler ikke petroleumbasert avfetting og er absolutt ingen permanent løsning. Foliatec holder bedre, men ikke forvent at det er like fint når man har kjørt en vinter f.eks.

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på søndag 04. august 2019, klokken 08:29
Foliatec holder bedre, men ikke forvent at det er like fint når man har kjørt en vinter f.eks.
Kan man "vedlikeholde" Foliatec, dvs reparere skader o.l. ?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

Finnes vel en sealer som skal på topp for å bedre holdbarheten, kan hende det går an å legge et topplag. Men usikker da slikt ofte skal legges før det er gjennomherdet. Kan sikkert få det til å holde lenge om man behandler det riktig og sommerhjul blir naturligvis mer holdbare enn vinterhjul  - men mange rapporterer om skjolder etter en tids bruk.

noGas

Og hold deg unna børsteløs vask. Jadajada... Helligbrød...

Quintilian

Takk for svar alle.

Trodde dette var løsningen men høres jo litt styr ut....

har ikke lyst på uoriginale felger og da var dette en god løsning (trodde jeg) sammenlignet med å kjøpe noen svindyre svarte originalfelger :)

Rosstopher

Plastidip fungerer greit. Jeg har kjørt med plastidip på sommerfelger to sesonger og på vinterfelger to sesonger. Det eneste jeg har måttet reparere er der jeg kjørte muttertrekkeren borti og skrapet av et lite flak. Jeg har vasket bilen for hånd med vanlig bilshampo, felgrens og høytrykkspyler.

Eksperimentet vil koste deg et par timer i garasjen og 600-750 kroner. Bokser med gummilakk koster 149,- på Biltema og du trenger 4-5 bokser.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

DaTwister

Dette er bare tull. Kjørte 2 vintre med pasti-dip på mine. Brukte avfetting for å få det av etter 2 vintre, og da satt det like godt og var like pent. Brukte avfetting på bilen ellers i perioden hjulene satt på bilen. Bare ikke spray avfetting på felgene, så går det fint. Men viktig at man legger mange tynne lag, så man bygger styrke i produktet.

Quintilian

Takk for flere svar.

Funker gummilakken fra Biltema?

Og man skal ta inne i selve tønna også?

Rosstopher

#9
Sitat fra: Quintilian på mandag 05. august 2019, klokken 23:20
Takk for flere svar.

Funker gummilakken fra Biltema?

Og man skal ta inne i selve tønna også?

Gummilakken fra Biltema funker.

Om du skal ta inni tønna vurderer du selv. Jeg har gjort både og på mine felger. Du må vurdere hvor synlig tønna er utenfra på dine felger. Dersom du ikke skal ta inni der kan det lønne seg å maskere, slik at du ikke får over-spray der. Plastidip er lett å pelle av dersom det legges på tykt (minst 5 tynne lag), men verre dersom det bare har kommet litt gjennom.

EDIT: Kjøp noe slikt: https://www.biltema.no/kontor-teknikk/kontor/kontorutstyr/notisblokk/notislapper-eske-2000041268 og stapp nedi mellom dekk og felg. Sjekk på Youtube hvordan det gjøres.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Muffinman

Den sorte gummilakken fra Biltema blir ihvertfall blakk etter noen måneder.  Ikke så synlig med gunmetal. Har prøvd begge til chromedelete. Begge har svært dårlig tålegrense mot petroleumsbasert avfetting.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA