Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Auidoinnstillinger til Teslas eget "imersive" lydsystem.

Startet av Vegard Winther, lørdag 03. august 2019, klokken 23:00

« forrige - neste »

Vegard Winther

For dere som har litt peiling på lyd.

Med AP2.5 droppet Tesla Dolby Ultra Hi Fi og utviklet sitt eget "immersive" lydsystem, med bl.a endringer i innstillingene (fra +-12 før til +-8 nå), og tydeligvis enn ny og mindre (?) subwoofer bak (den tak ikke hele høyre "bakkammer" lenger).

Jeg har prøvd meg litt med innstillinger, men finner ingen jeg helt slår meg til ro med. Det jeg merker mest er at bassen er helt latterlig overdrevet og drukner det aller meste når den går over 3, og selv på 1 og 2 avhengig av musikksjanger.

De av dere med litt peil på lyd og med det nye lydsystemet, hvilke innstillinger bruker dere?

(Jeg vet at temaet audioinnstillinger har vært oppe før, men da er det nesten utelukkende med det gamle systemet. Interessert i å høre om det er forandringer og hva folk bruker på det nye.)

OlaM

Har jobbet litt med lyd, både scene og studio, kan ikke skryte på meg å være noen autoritet, men har lært litt. Så mitt hotte, halvkompetente take er at "immersive" bare er oppsminket piss, typ sånn "mega boost" som pleide å være på småanlegg før. For å lage litt mer wow-lyd så vider det opp stereobildet ved å endre på fasene mellom stereokanalene og så lager det "smilefjes"-EQ med høy bass, lav mellomtone og høy diskant. Det er ikke bra lyd, det er "mega boost" lyd.

Her er en typisk reaksjon av målgruppen "mega boost" var laget for:


https://www.youtube.com/watch?v=zBx4-yVwPxI

Setter EQen i smilefjes med masse bass og diskant og ingen mellomtone, 10-15 dB mellom dem. Det er frekvensprofilen til noen som egentlig ikke liker musikken de hører på, men bare liker visse sanseinntrykk. Litt som små barn liker sterke farger?

Ofte så har man bare EQ å justere med, mens problemet egentlig er et annet. Hvis du ikke liker "rommet" som et bilanlegg spiller synes jeg det ofte hjelper å flytte på Fader. Det endrer jo bare balansen mellom høyttalerne foran og bak, men det gir jo en litt annen karakteristikk. På Leaf med Bose synes jeg det gjør en veldig stor forskjell å klikke fader ett hakk bak. Istedenfor at lyden kommer fra en vegg foran så sitter man litt mer inni den, uten å drive med masse faseforskyving og annen sminking.

Kort versjon: Hvis du hører på godt produsert musikk fra gode kilder på et godt anlegg så skal det være lite vits å justere mye. Det er ikke sikkert det er noe "riktig svar" i et gitt anlegg. Hvis du endrer på mye greier så skrur du deg kanskje lengre bort fra det som er bra. Kanskje problemenet er at du egentlig liker andre band?  :D
'21 3LR

Hodetelefoner

Demp det man ikke vil ha. Ikke skru opp (så mye) på det man vil ha ;)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Joachim@sancon.no

Jeg har nedsatt hørsel på frekvenser over 2khz og det er kanskje ikke beste utgangspunkt for å tune innstillingene.

På den siste Tesla jeg hadde så kjørte jeg følgende innstillinger fra venstre til høyre.

3,-1,0,1,5

Noen ganger så økte jeg bassen til 5 om det var noe bass fattig innspilling. Andre ganger måtte jeg senke til -1.

Likte forøvrig høyttalerne i min første Model S fra 2015 bedre.. etter HV sjef har hørt er basskassen laget i tynn plast og kan med fordel dempes med dempeplater.

JorEl

#5
OlaM; "Setter EQen i smilefjes med masse bass og diskant og ingen mellomtone, 10-15 dB mellom dem. Det er frekvensprofilen til noen som egentlig ikke liker musikken de hører på, men bare liker visse sanseinntrykk. Litt som små barn liker sterke farger?"
:+1:


Hodetelefoner; "Demp det man ikke vil ha. Ikke skru opp (så mye) på det man vil ha ;)"
:+1:  :+1:


Edit; Bruk EQ til å stille inn lydbildet og volumkontrollen til å stille opp lyden...
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vegard Winther

Takk for godt og velskrevet svar, OlaM. Enig i det du sier her. Og den "videotesten" til Ærik eller hva han kaller seg er jo helt ille. Takk for tipset om "fade", det har jeg ikke lekt med. Da blir det mer å teste ut  :)

Ellers, selvfølgelig er lyd individuelt. Og man finner ikke noe anlegg eller innstilling som spiller optimalt for alle musikktyper. Samtidig kan man si at noen lydinnstillinger objektivt sett er bedre enn andre. Derfor jeg spør om tips og innspill her.

Mange bruker en V eller U form på innstillingene. Selv har jeg vanligvis brukt en veldig forsiktig kurve med bassen på 2-3 og resten av kurven tilsvarende ut ifra det. Personlig kan jeg ikke skjønne at folk kan ha bassen rundt 7 osv. I bilen min i alle fall, blir alt annet enn bass da fullstendig overdøvet og trykket fra bassen dunker fysisk på ørene og kroppen så jeg (og andre i bilen) rett og slett finner det plagsomt. Det som skal være tighte doble bassanslag f.eks. blir bare en eneste lang buldring. Ikke min ting.  :)

Prøv å spill "Talk to me" eller "Legend has it" med Run the Jewels og bassen på 7. I dare you.  ;)

Grunnen til at jeg spør, var at jeg leste en annen tråd hvor et par som tydeligvis hadde peiling argumenterte ganske godt for å bruke en fullstendig annen innstilling en den vanlige v-formen.
Dette var på det gamle dolby-anlegget hvor innstillingene gikk til 12, så man må prøve å tilpasse deretter.
Men personlig opplevde jeg at disse to innstillingene ga et veldig godt og på mange måter et mer "riktig" lydbilde, men spesielt det første forslaget gjør at man må nesten skru lyden helt opp på fult om man vil ha det med trøkk. Så har enda ikke funnet ideal-innstillingene mine.

Forslag 1:
bass: -10
midbass:-8
Mid: -6.5
Treble: -9.5
Dolby Surround: Off.

Dette er et såpass radikalt forslag at jeg aldri ville tenkt på å teste ut en slik innstilling. Men prøv det, for morroskyld.

Forslag 2, også for dolby-anlegg med innstillinger til 12:
bass: +1
mid bass: +3
mid: +4.5
mid treble: -1
treble: +2.5

Mindre radikalt men også en innstilling jeg antagelig neppe ville tenkt på selv.

Siden bilene som lages nå har et annet anlegg, så tenkte jeg at noen med litt peil kanskje har testet det litt og funnet en kombo jeg ikke har tenkt på.

Så forslag tas imot med takk.  :)

turfsurf

I gamle dager justerte equalizer nivået før det gikk inn i effektleddet. Skrudde man alt opp (dvs brukte området fra 0 og opp) førte det ofte til klipping og dårlig lyd. Derav anbefaler ofte lydfolk med litt erfaring å dra litt ned.

I dagens verden med digitale forsterkere er dette ett mindre problem. Ellers er det jo å justere etter hva man liker. Selv drar jeg ikke de laveste frekvensene så mye opp, men øker mellombass og diskant noe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Jeg har ikke hørt det nyeste. Men tallene i forslag 1 virker altfor store for en permanent innstilling:
bass: -10
midbass:-8
Mid: -6.5
Treble: -9.5

Den minste justeringen er -6.5. Hvis EQen tar alle frekvensene jevnt i sitt intervall kunne du jo bare satt:
bass: -3.5
midbass:-1.5
Mid: 0
Treble: -3

Og så skrudd volumet litt ned.

Men mer sannsynlig så tar den litt ujevnt, den har en peak midt i sitt intervall der den tar mest og har lavere respons i grensen til naboene. Altså at Mid -8 dB er -8 på f.eks. 1000 Hz, men bare -4 på 800 og 2000. Dermed gir så store tall på en måte den motsatte effekten, du skrur ned volumet over store deler av spekteret, men du får peaks på stedene i mellom som du ikke har direkte kontroll over og som du egentlig ville ha lavere.

Forslag 2 virker litt rimeligere, men endel berg-og-dalbane. På de tidligere anleggene har jeg selv brukt en liten variant av V, litt som en liggende {. +2 på bass -1 på midbass, -1 på mid og +1 på treble. Sånn ca, etter hukommelsen.

Et generelt tips er å ta din favorittlåt i den beste kvaliteten du får tak i. Evt noe du vet er velprodusert og har et fullt frekvensspekter, hvis din favorittlåt er John Cage 4:33 eller noe annet med litt begrenset frekvensspekter. :) Et album-tips er Michael Jacksons Off The Wall. Knalltighte trommer og bass, lys discostryk og mye koring og vokalharmoni er veldig bra HiFi-test.

Begynn med alt på null og forsøk å formuler for deg selv hva du synes er feil. Rumlete bass? Skarp diskant? Masete mellomtone? Så prøver du deg frem med en og en innstilling, men sett den tilbake til null (viktig!) før du prøver neste, ellers er det fort gjort å skru seg vill. Ikke bare EQ, men prøv også balanse/fader eller andre innstillinger for å se hvordan det endrer lydbildet. Etter å ha gått gjennom alle, still på den som har gjort mest positivt utslag, så kan du prøve resten. Hopp tilbake til viktige partier i låten om nødvendig.

Gjør du det riktig så tar du de viktigste innstillingene først, dermed blir de påfølgende innstillingene mindre og mindre utslagsgivende. Sannsynligvis trenger du veldig få justeringer.
'21 3LR

Vegard Winther


JorEl

Sitat fra: turfsurf på søndag 04. august 2019, klokken 15:07
I gamle dager justerte equalizer nivået før det gikk inn i effektleddet. Skrudde man alt opp (dvs brukte området fra 0 og opp) førte det ofte til klipping og dårlig lyd. Derav anbefaler ofte lydfolk med litt erfaring å dra litt ned.

I dagens verden med digitale forsterkere er dette ett mindre problem. Ellers er det jo å justere etter hva man liker. Selv drar jeg ikke de laveste frekvensene så mye opp, men øker mellombass og diskant noe.
Takk for oppklaringen ang digitalforsterker :+1:
Jeg har kun standard hifi og har satt EQ i et smilefjes :) /V  og har lyst på mer bass. Men bassen har jeg på -0- og det samme med diskant. Mellomtone er på -2 eller -3.
Er min egen kinosjef og har lært meg at å sette opp noe i EQ krever alt for mye av forsterker og at man lettere får lyden man vil ha, ved å sette ned på andre ting/hz. Det virker fint i min bil :) Roer man litt ned i EQ, så tar man det igjen med volumknappen 8)

Kan være litt vanskelig å hjelpe med lyd, siden en "nybegynner" ikke helt vet hva som er god lyd..Man må trene ørene sine 8) For mye av det man liker kan fort bli veldig slitsomt etter er en stund.
Hjalp en kompis med oppsettet i en TM3 premium og jeg hørte at god-lyden kom, men tror ikke kompissen min likte det, siden han var på jakt etter en lyd som skulle imponere i det man setter seg inn i bilen...Der blir nok EQ fort satt tilbake til fullt på alle hz ::) :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Kommer fra en liten tur i bilen nå. Satte opp bassen og kona og jentungen likte lyden. Satte bassen opp til +1,5 og merket jo at det blir mer. Men den er ikke så tight og blir litt mer "boomy", nesten så jeg kan høre det blafrer, når jeg spiller på volum8 med en basslåt. Neste gang må det bli +0,5 slik at alle får.
Kjøpte jo standard for å sette inn sub, men det er jo ikke så mangen som gjør det :'( Men det blir jo for dumt å sutre når man sitter i en Tesla :-\ Neste gang Tesla nærmer seg enden på et kvartal, så følger jeg med på gode priser og drømmer om en bil med premium... :P
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Teslalita

Er tidligere HiFi mann og har en 2019 100D nå. Lyden er helt rå. Spiller flatt på nesten all musikk. Immersion på minste nivå funker fint. Spotify som kilde er overaskende solid lydmessig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA