Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte til 120Ah batteripakke

Startet av Hansi, lørdag 03. august 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Hansi

Hei,

Er det noen som har byttet til 120Ah batteripakke? Er det mulig på både 60Ah og 94Ah biler?
Hvor kjøpte dere batteripakken og hvor mye kostet den i så fall?
Hvem utførte byttet og hvor mye kostet det i så fall?

Jeg har kommunisert med BMW vedrørende dette med bytte til større batteripakke i i3 (jeg mente det ble reklamert med at dette var mulig på et tidlig tidspunkt) og fått følgende tilbakemelding fra Simone i BMW Group Norge Kundeservice, no.kundesupport at bmwgroup.com:
SitatHar nå undersøkt dette internt, det finnes dessverre ingen oppgradering av batteripakke fra BMW.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Sikkert bedre å snakke med et verksted enn BMW Norge. For et verksted er det jobb, for BMW Norge et mulig tapt salg...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

Det er nok bare mulig med fra 2018 modellen på grunn av forsterkninger som ble gjort da som forberedelse til høyere vekt på batteriet. Da er det lite aktuelt å bytte batteri. Blir nok rimeligere å selge bilen og kjøpe en ny 120 Ah.

I01/I01s LCI
2. Body
Some reinforcement measures have been implemented on the body to counteract the increased battery weight.
• Reinforcement of the A-pillar and the sill area by the addition of a high-strength steel tube in the carbon body structure.

Dokumentet kan lastes ned her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=38565.0

Toalmar

Sitat fra: TM på søndag 04. august 2019, klokken 09:43
Det er nok bare mulig med fra 2018 modellen på grunn av forsterkninger som ble gjort da som forberedelse til høyere vekt på batteriet. Da er det lite aktuelt å bytte batteri. Blir nok rimeligere å selge bilen og kjøpe en ny 120 Ah.

I01/I01s LCI
2. Body
Some reinforcement measures have been implemented on the body to counteract the increased battery weight.
• Reinforcement of the A-pillar and the sill area by the addition of a high-strength steel tube in the carbon body structure.

Dokumentet kan lastes ned her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=38565.0
moro å lese en tråd når man får så god og detaljert informasjon  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Orbit

Her er en tysker som har bygd om 60 Ah til 120 Ah. Bilen er ikke forsterket for å tåle ekstra vekt ...... :o

https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=71&t=51220
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Det er vel mange som gjør endringer på bilene som ikke er godkjent av fabrikanten. Dessuten kan man lade mye for prisen som så vidt jeg forstod kom på 150.000 kr. Dette er vel ikke noe man gjør for å spare penger, men for å vise at det teknisk sett er mulig.

moonbuggy

Sitat fra: Orbit på torsdag 12. september 2019, klokken 23:25
Her er en tysker som har bygd om 60 Ah til 120 Ah. Bilen er ikke forsterket for å tåle ekstra vekt ...... :o

https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=71&t=51220
Spennende, og prisen er ikke så ille. Det gamle batteriet har en restverdi som trekkes fra. I tillegg har man moms i Tyskland som også kommer til fratrekk, så da snakker man om en pris på ned mot 100-110k for en oppgradering.


Ingeniøren

Sitat fra: TM på fredag 13. september 2019, klokken 06:24
Det er vel mange som gjør endringer på bilene som ikke er godkjent av fabrikanten. Dessuten kan man lade mye for prisen som så vidt jeg forstod kom på 150.000 kr. Dette er vel ikke noe man gjør for å spare penger, men for å vise at det teknisk sett er mulig.

Og du få vel et problem på neste EU-kontroll ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Sitat fra: Klykken på lørdag 14. september 2019, klokken 14:18
Hvordan skal det bli et problem?

Punkt 4.14.1. Fremdriftsbatteri Visuell kontroll – inspeksjon.
Punkt 10.1. Forevisning for trafikkstasjon Mangelmerknad ilegges dersom det det oppdages forhold som gjør at
kjøretøyet må inn til trafikkstasjon for vurdering, ny godkjenning, påtegning i vognkort mv.

Etter det jeg vet er bilen modifisert for å takle større vekt av batteri og dermed er ikke 60 Ah biler godkjent for 120 Ah.

https://lovdata.no/static/SF/sf-20090513-0591-01-06.pdf?timestamp=1563141977000
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

quandt1960

Det ble ikke primært gjort for å gjøre bilen sterkere men for å håndtere annen ordens vibrasjoner/egenfrekvenser som følge av økt vekt. Bilen er meget stiv og en måte å håndtere uheldige egenfrekvenser er mer vekt på strategiske punkter.


Sitat fra: TM på søndag 04. august 2019, klokken 09:43
Det er nok bare mulig med fra 2018 modellen på grunn av forsterkninger som ble gjort da som forberedelse til høyere vekt på batteriet. Da er det lite aktuelt å bytte batteri. Blir nok rimeligere å selge bilen og kjøpe en ny 120 Ah.

I01/I01s LCI
2. Body
Some reinforcement measures have been implemented on the body to counteract the increased battery weight.
• Reinforcement of the A-pillar and the sill area by the addition of a high-strength steel tube in the carbon body structure.

Dokumentet kan lastes ned her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=38565.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA