Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på gammelt anlegg - beste løsning?

Startet av kraamodt, lørdag 03. august 2019, klokken 12:34

« forrige - neste »

KjellG

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 18. august 2019, klokken 08:34
Blir litt lei av at noen skal dra frem brødristerkontakten igjen. Den er erklært død til bruk for elbillading av DSB, elbilforeningen m.fler.
Fullstendig tullete å gi råd om å benytte slikt.

Og det hevdes at Sintef har kjørt schuco med merkestrøm, 16A, i dagesvis helt uten problemer.
At en dedikert ladestasjon er en bedre løsning er vi enige om, men her er det snakk om et midlertidig anlegg for en kortere periode og med 60% belastning av merkestrøm. En løsning som trolig brukes av mange tusen el-bileiere.

Rav4_EV

Og hva slags faglig bakgrunn har herrene her?
Når noen lurer på om man kan lade på et gammelt anlegg er det eneste rette svaret at de bør få en fagmann til å vurdere om dette er forsvarlig.

Dersom enkeltpersoner har nok kunnskap selv til å vurdere dette, ville de aldri lagt ut spørsmålet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

OhmPaPa

Sitat fra: turfsurf på søndag 18. august 2019, klokken 09:06
Uansett bør man lade med lavt strømtrekk. Og så trenger man jo ikke å plugge ut laderen hver dag.

Hvorfor er det lurt å la ladepluggen stå i og ikke plugge fra hver dag?

turfsurf

Sitat fra: OhmPaPa på søndag 18. august 2019, klokken 16:11
Hvorfor er det lurt å la ladepluggen stå i og ikke plugge fra hver dag?
Dette er hvis man bruker portabel lader med schuko eller industristikk. Mindre mekanisk slitasje. Og så er det jo ikke nødvendig hvis man kun skal til jobb og tilbake.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OhmPaPa


geear

Mindre mekanisk slitasje, men større sjanse for redusert fjærspenn i pinnene? Skal ikke påstå at jeg har førstehåndskjennskap til saken, men har iallfall hørt at dette var grunnen (eller en av flere grunner) til at det ble satt effektgrense på varmtvannsberedere tilkoblet med støpsel.

Tror uansett man gjør størst innvirkning på brannfaren ved å vite hva slags anlegg man lader på, og følge med på lading, legge hånda på støpselet etter noen timer og kjenne at det kun har forsiktig lunk.

Lars C. Krogenæs

Få en elektriker til å gå over ledningene, fra sikringsskap og ut til ladepunktet. Hjelper lite at kontakten i enden er kald, hvis en koblinsboks på veien er rødglødende.

Kjøp en ladestasjon du kan tenke deg å beholde. La en elektriker sette opp denne midlertidig etter å ha sjekket anlegget. Lad på lav effekt.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA