Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på gammelt anlegg - beste løsning?

Startet av kraamodt, lørdag 03. august 2019, klokken 12:34

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: kraamodt på onsdag 07. august 2019, klokken 14:17
Jeg fikk et interessant tilbud/forslag nå:

"Foreslår å montere en ladestasjon Mode 3 med type 2 uttak. Disse har innebygget jordfeilvern og det er derfor kun behov for en sikring i sikringsskapet. Når huset skal rives er det bare å demontere laderen og montere den i det nye huset. Vi kan tilby levering og montering av lader 16A/3,7kW, komplett med overspenningsvern, 20A sikring og 10 meter kabling for kr 18.000,- inkl mva. Denne laderen kan også justeres opp til maks 32A/7,4kW hvis du får kapasitet til det i det nye huset."

Dette er kanskje den beste løsningen? Brukbar pris?

Litt smådyrt. En Ecolite ELT332DA koster 7250,- og har både DC-filter og jordfeilbryter integrert. Støtter også 3-fase, opp til 32A. Det burde være mulig å få montert en slik til godt under 10.000,- vil jeg tro.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trine2

Vi har ladet to biler på et slikt sikringsskap, 10A.

Annenhver natt lades hver vår bil. Det er bare lamper og småtteri ellers på denne kursen, og må det støvsuges eller annet som trekker strøm, så må man rett å slett nappe ut bilen.

Dette holder til vår kjøring, men skal vi på langtur en sjelden gang tar vi top up på hurtiglading.
Kjører vanligvis aldri mer enn 5-6 mil om dagen hver for oss.

Trine2

En annen løsning vi har snakket om er å ha timer på varmtvannskursen slik at denne kun varmes når vi ikke er hjemme. Men løsningen nevnt over fungerer for oss.

KjellG

Legg merke til at graving av 50 m kabel ikke er tatt med i det tilbudet.

kraamodt

De bruker Salto/Defa eRange. Jeg ser de er dyrere enn mange andre, men de er kanskje verdt det?

Jeg har blitt anbefalt Easee av en jeg kjenner som også har elbil. Skal undersøke det nærmere. Noen erfaringer der?

"Pakkepriser (inkludert installasjon):
3,6 kW kr 14.995 inkl mva
7,2 kW kr 15.490 inkl mva
11 kW* kr 15.995 inkl mva
22 kW* kr 16.995 inkl mva
*krever 3-fase 400V i el-skapet

Forbehold pakkepriser:
15m kabel på vegg, 50km kjøring, forutsetter plass i el-skap
Ved manglende overspenningsvern vi dette legges til (NEK-400 2018), dette koster ca kr 2000 inkl mva."

fredag

Sitat fra: Trine2 på onsdag 07. august 2019, klokken 20:27
Vi har ladet to biler på et slikt sikringsskap, 10A.

Annenhver natt lades hver vår bil. Det er bare lamper og småtteri ellers på denne kursen, og må det støvsuges eller annet som trekker strøm, så må man rett å slett nappe ut bilen.

Dette holder til vår kjøring, men skal vi på langtur en sjelden gang tar vi top up på hurtiglading.
Kjører vanligvis aldri mer enn 5-6 mil om dagen hver for oss.

Man bør ikke ha sikringsskap med skrusikringer.

Det kan selvfølgelig gå bra, litt på samme måten som det kan gå bra å kjøre bil uten airbag, med nedslitte dekk og dårlige bremser.

Tenk litt sikkerhet i hjemmet ditt, og oppgrader elanlegget hvis du har så gammelt elanlegg at du fremdeles har skrusikringer.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Vidar_S

Sitat fra: kraamodt på torsdag 08. august 2019, klokken 12:19
De bruker Salto/Defa eRange. Jeg ser de er dyrere enn mange andre, men de er kanskje verdt det?

Jeg har blitt anbefalt Easee av en jeg kjenner som også har elbil. Skal undersøke det nærmere. Noen erfaringer der?

"Pakkepriser (inkludert installasjon):
3,6 kW kr 14.995 inkl mva
7,2 kW kr 15.490 inkl mva
11 kW* kr 15.995 inkl mva
22 kW* kr 16.995 inkl mva
*krever 3-fase 400V i el-skapet

Forbehold pakkepriser:
15m kabel på vegg, 50km kjøring, forutsetter plass i el-skap
Ved manglende overspenningsvern vi dette legges til (NEK-400 2018), dette koster ca kr 2000 inkl mva."

Jeg får en Easee installert i morgen så har ingen erfaring i bruk, men de pakkeprisene er ikke spesielt gunstige. Om du registrerer deg som Tibber strømkunde (uten bindingstid) får du umiddelbart 1000 kr i rabatt på kjøp av ladestasjonen via dem. Lar du deg verve til Tibber (https://elbilforum.no/index.php?topic=42733.30) får du ytterligere kr 500,- i rabatt.

Og så kan du ta kontakt med elektrikere selv og få en separat installasjonspris. Om ikke de tar helt hinsides høye timepriser vil du fort kunne komme noen tusenlapper rimeligere ut.

Ingeniøren

#22
Sitat fra: fredag på torsdag 08. august 2019, klokken 15:33
Sitat fra: Trine2 på onsdag 07. august 2019, klokken 20:27
Vi har ladet to biler på et slikt sikringsskap, 10A.

Annenhver natt lades hver vår bil. Det er bare lamper og småtteri ellers på denne kursen, og må det støvsuges eller annet som trekker strøm, så må man rett å slett nappe ut bilen.

Dette holder til vår kjøring, men skal vi på langtur en sjelden gang tar vi top up på hurtiglading.
Kjører vanligvis aldri mer enn 5-6 mil om dagen hver for oss.

Man bør ikke ha sikringsskap med skrusikringer.

Det kan selvfølgelig gå bra, litt på samme måten som det kan gå bra å kjøre bil uten airbag, med nedslitte dekk og dårlige bremser.

Tenk litt sikkerhet i hjemmet ditt, og oppgrader elanlegget hvis du har så gammelt elanlegg at du fremdeles har skrusikringer.

Nå må ikke dette med sikkerhet relatert til lading av elbil ta helt av. En elbil ladet på 10 A trekker ikke mer enn en vifteovn. Man bør kunne lade på en sjekket schuko en periode til nytt hus er på plass. Det finne tross alt på 10 tusener av slik skap i Norge uten at myndigheten pålegger å skifte disse.

En ladeboks som trekker 16A belaster skapet mer en en skikkelig schuko, så ville gått for det siste til nytt hus er på plass.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rav4_EV

Mye synsing her "Ingeniøren".
Et el.anlegg i en bygning som skal rives er neppe av høy kvalitet lenger.
Man kan ikke anbefale noen lading her uten at en elektriker har gjort en vurdering av det.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Ingeniøren

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 14. august 2019, klokken 21:16
Mye synsing her "Ingeniøren".
Et el.anlegg i en bygning som skal rives er neppe av høy kvalitet lenger.
Man kan ikke anbefale noen lading her uten at en elektriker har gjort en vurdering av det.

Jeg skrev på en "sjekket schuko". Klart det ikke er optimalt men på jobb har vi rundt 30-40 schuko i parkeringshus. De har vært i drift i 5-6 år og er i bruk hele tiden. Har blitt byttet en og annen men har slik jeg forstår gjort jobben og vel så det. Her snakker vi om noe midlertidig for å "overleve" til nytt er på plass. 10 A er forsatt ikke mer enn det varmtvannbeholder eller en kraftig vifteovn trekker - 2300W
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elbil-1

Bruk eventuelt noen hundrelapper på å bytte stikkontakten til blå kontakt.

Elektrikeren kan samtidig se om anlegget er "råttent" - men sannsynligvis vil det være mer enn godt nok, om man holder øye med stikk og sikring og sjekker varmgang etc.


Cral

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 15. august 2019, klokken 06:59
Jeg skrev på en "sjekket schuko". Klart det ikke er optimalt men på jobb har vi rundt 30-40 schuko i parkeringshus. De har vært i drift i 5-6 år og er i bruk hele tiden. Har blitt byttet en og annen men har slik jeg forstår gjort jobben og vel så det. Her snakker vi om noe midlertidig for å "overleve" til nytt er på plass. 10 A er forsatt ikke mer enn det varmtvannbeholder eller en kraftig vifteovn trekker - 2300W

Svært få varmtvannsberedere som står på i timesvis, finnes noen ovner i gamle trekkfulle hus, men... En annen ting er at hverken varmtvannsberederen eller vifteovnen pleier å bli trukket ut hver dag. Og i alle fall ikke rett etter at den har stått og dratt 10A i flere timer.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

KjellG

Trukket ut støpselet til kaffetrakteren flere ganger om dagen i årevis, hva er problemet? En kontakt som blir brukt, korroderer ikke.

Rav4_EV

Blir litt lei av at noen skal dra frem brødristerkontakten igjen. Den er erklært død til bruk for elbillading av DSB, elbilforeningen m.fler.
Fullstendig tullete å gi råd om å benytte slikt.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

turfsurf

Det rimeligste og relativt sikreste her er å bytte ut schuko med blå stikk. Alternativt henge på en ladestasjon med innebygd b-vern.

Uansett bør man lade med lavt strømtrekk. Og så trenger man jo ikke å plugge ut laderen hver dag.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA