Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på gammelt anlegg - beste løsning?

Startet av kraamodt, lørdag 03. august 2019, klokken 12:34

« forrige - neste »

kraamodt

Hei,

Vi planlegger å kjøpe elbil, men ble usikre vedrørende lading hjemme. Jeg er helt grønn på alt som har med strøm, kurser og sikringer og sånt. Vi bor i et gammelt hus fra 50-tallet som skal rives innen et år. Har lagt ved bilde av sikringsskapet. Det er et annet skap hvor hovedsikringen er. Vi har en garasje som vi har lyst å ha bilen i på vinteren, men den er ca. 50 meter fra huset. Sikringen til garasjen er i huset og den deler sikring med 2. etasje. Vi har uttak utendørs ved huset som vi i teorien også kan lade, men da blir bilen stående uten tak. Vi bor i et snørikt område så det er ikke ideelt på vinteren.

Hva hadde dere gjort i vårt tilfelle? Jeg venter på svar fra elektrikere, men det hadde vært supert med noen innspill.

Vollis47

Jeg ville ikke ladet en elbil på noen av disse kursene! Kanskje en elektriker kan legge opp en ny kurs for lading. Men det høres dyrt ut for noe som skal rives innen ett år. Jeg ville nok sett etter muligheter til å lade på jobb eller andre plasser jeg besøker eller ventet med å kjøpe elbil.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

svingen

Mye jobb får lite her ja,hvor mye kjører du? Ville nødladet på 6a på ute kontakten jeg det er 1100 watt du får da bare ca 6km/t så tar tid. Men beste ville vært å lada på jobb eller handling av mat etc eller fritids aktivite? Hvilken bil skal du kjøpe?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

kraamodt

Ioniq, så den lader i hvert fall kjapt. Det er gratis lading på nærbutikken, kanskje jeg skal utnytte det.

svingen

Ioniq ja,fin bil det bør få den rimelig kommer jo ny "model" snart :) (mulig og prute her,) får du ladet med 32a på butikken er den full på 4 timer :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

automat

Hvor stor er hovedsikringen? Har dere høy belastning i dag, og problemer med at sikringer går?

Å lade på stikkontakt på noen av de kursene der ville ikke jeg basert meg på for regelmessig lading.

Skal man ha en ny ladekurs så må man inn med overspenningsvern og jordfeilbryter type B.

Kan det være aktuelt å montere en ladestasjon som man skrur ned igjen og tar med seg til neste bolig når huset rives? Kjøper man ladestasjon med B-vern integrert, så slipper man å sette igjen dette i sikringskapet på et hus som skal rives.

Går ledningen til garasjen fra et koblingspunkt i 2.etasje, eller rett fra sikringsskapet? Hvis det er mulig å separere garasjen på en egen ny sikring, så kan det være mulig å få opp en ladestasjon der. Forutsatt at ikke kablingen er for gammel og dårlig. Men det blir i tilfelle med veldig lav ladehastighet.

Spørsmålet er om ikke dette koster mer enn det smaker.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

yhafting

Sitat fra: kraamodt på lørdag 03. august 2019, klokken 12:34
Hei,

Vi planlegger å kjøpe elbil, men ble usikre vedrørende lading hjemme. Jeg er helt grønn på alt som har med strøm, kurser og sikringer og sånt. Vi bor i et gammelt hus fra 50-tallet som skal rives innen et år. Har lagt ved bilde av sikringsskapet. Det er et annet skap hvor hovedsikringen er. Vi har en garasje som vi har lyst å ha bilen i på vinteren, men den er ca. 50 meter fra huset. Sikringen til garasjen er i huset og den deler sikring med 2. etasje. Vi har uttak utendørs ved huset som vi i teorien også kan lade, men da blir bilen stående uten tak. Vi bor i et snørikt område så det er ikke ideelt på vinteren.

Hva hadde dere gjort i vårt tilfelle? Jeg venter på svar fra elektrikere, men det hadde vært supert med noen innspill.
1: Holder 6A? Hvis du lader 8 t på 6A får du 11 kwh noe som tilsvarer 6-7 mil på vinteren. Hvis du kjører typ 10 mil hver dag og ikke kan lade 10-12t, så kan det bli snaut. Men hvis totale daglige rundturen er bare 3-4 mil, så er det helt uproblematisk.

2: Sjekk hvor mye strøm du faktisk bruker på de aktuelle kursene. Hvis du har 16A kurs som det ikke går mye strøm fra, så burde 10A lading være mulig. Hvis du bruker de samme kursene til oppvarming om vinteren, så må du finne på noe annet. (Regn gjerne på effekt 10A 230V gir 2300W tilgjengelig, 16A => 3680W tilgjengelig).

3: Ikke sats på å bruke 3680W kontinuerlig på en gammel 16A kurs. Ideelt bør du ikke trekke mer enn 10A kontinuerlig på den kursen du lader bilen. 

4: Bilen tåler å lade ute i kulda. Det er billigere å bygge et hus til utekontakten enn å betale for elektrikere til å fikse noe som blir revet om et år.  Jeg synes utekontakt ved huset høres mer lovende ut enn en garasje som deler kurs med 2 etg. i et hus. MEN dette kan kanskje en elektriker omdirigere?

5: Ideelt sett burde elbilen lades på en egen kurs på 10A hvis du bruker ladekladden. Ladekladden til Ioniq kan stilles til å trekke 10A evt 6A (både midlertidig og permanent). Pass på de første gangene du lader at ikke stikket blir varmt. Blir det det, så må stikket byttes.

6: Mer ideelt er det å legge opp en egen kurs til en ladestasjon, men det høres ut som litt i overkant for et års tid. De fleste ladebokser du kjøper til hjemmebruk kan settes til lav effekt hvis det er mulig å bruke eksisterende ledninger til f.eks utekontakt el.. En ladeboks vil du ha nytte av senere, såfremt du kjøper en som gjør det du vil da. Men dette bør du diskutere muligheten av med en elektriker.

Lykke til!
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Sitat fra: yhafting på mandag 05. august 2019, klokken 01:11
1: Holder 6A? Hvis du lader 8 t på 6A får du 11 kwh noe som tilsvarer 6-7 mil på vinteren. Hvis du kjører typ 10 mil hver dag og ikke kan lade 10-12t, så kan det bli snaut. Men hvis totale daglige rundturen er bare 3-4 mil, så er det helt uproblematisk.

Husk også at man gjerne har mer tid til lading i helgene. Dersom du får ladet 6 mils rekkevidde hver dag og kjører 7 mil hver dag går det helt greit dersom du får fulladet hver helg. Dersom du får ladet 6 mils rekkevidde hver dag og kjører 4 mil om dagen men 10 mil én gang i uka vil det også gå greit. Hvis du i tillegg får fylt på noen mil mens du handler går det i hvert fall fint. Og de fleste biler står vel hjemme i hvert fall 12 timer i døgnet, så jeg vil påstå at 6 A lading holder for de fleste, men ditt behov kan selvfølgelig være annerledes.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

kraamodt

Vi ladet på et uttak ved huset i går i flere timer uten problemer. Det gikk sakte (den ladet opp 25% på tre og en halv time), men det ble ikke varmt og ingen sikringer gikk. Er det likevel ikke trygt å lade hjemme? Vi planlegger å kun lade på dagtid når vi er hjemme, og i tillegg kombinere med lading på jobb og andre steder.

fredag

Rent generelt: Alle som har skrusikringer bør oppgradere sikringsskapet til moderne sikringer med jordfeilbryter på hver kurs. Mange elektrikere har en pakkepris på oppgradering av hele sikringsskap. Du er ikke pålagt å oppgradere fra skrusikringer, men du bør gjøre det av ren egeninteresse.

Litt spesielt her siden du sier at huset skal rives. Da er det vel liten investeringsvilje. Du kan evt sjekke med elektriker om hovedinntaket, hovedsikring, måler og elebilkurs kan flyttes til et eget sikringsskap, som så mater det gamle sikringsskapet.

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rosstopher

Sitat fra: kraamodt på tirsdag 06. august 2019, klokken 12:23
Vi ladet på et uttak ved huset i går i flere timer uten problemer. Det gikk sakte (den ladet opp 25% på tre og en halv time), men det ble ikke varmt og ingen sikringer gikk. Er det likevel ikke trygt å lade hjemme? Vi planlegger å kun lade på dagtid når vi er hjemme, og i tillegg kombinere med lading på jobb og andre steder.

Det er nok ingen her som tør å anbefale deg å lade på et slikt anlegg. Rådene du får her er råd om hva du skal gjøre dersom du likevel bestemmer deg for å lade der.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

KjellG

Jeg ville satt en slik https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/jordfeilbrytere/jordfeilbryter-2000030602 i utekontakten. Brukt en lang skjøteledning og ladet i garasjen med 6A.

Det er ikke etter moderne regler, men jeg ser ikke store faremomenter ved en slik løsning.

Oddaa

Sitat fra: KjellG på onsdag 07. august 2019, klokken 00:38
Jeg ville satt en slik https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/jordfeilbrytere/jordfeilbryter-2000030602 i utekontakten. Brukt en lang skjøteledning og ladet i garasjen med 6A.

Det er ikke etter moderne regler, men jeg ser ikke store faremomenter ved en slik løsning.
Jeg ville tenkt i samme retning. Og med et «NB!» ved 6A lading.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

kraamodt

Jeg fikk et interessant tilbud/forslag nå:

"Foreslår å montere en ladestasjon Mode 3 med type 2 uttak. Disse har innebygget jordfeilvern og det er derfor kun behov for en sikring i sikringsskapet. Når huset skal rives er det bare å demontere laderen og montere den i det nye huset. Vi kan tilby levering og montering av lader 16A/3,7kW, komplett med overspenningsvern, 20A sikring og 10 meter kabling for kr 18.000,- inkl mva. Denne laderen kan også justeres opp til maks 32A/7,4kW hvis du får kapasitet til det i det nye huset."

Dette er kanskje den beste løsningen? Brukbar pris?

Nordlands

#14
Synes det virker litt dyrt, men avhenger av verdi på ladestasjon - om den har smart funksjoner, laststyring etc.

Jeg betalte f.eks. under 16000,- totalt for installasjon inkl. overspenningsvern, sikring og jordfeilbryter type B for 32A lader inkl.kabel, og det var med sikringsmateriell fra ABB og ikke Chint som mange bruker. Uten jordfeilbryter type B som er ganske dyr, og med bruk av f.eks. Ratio Home Box 16A med DC-RCM til 5000,- burde det koste nærmere 12000,-

Til sammenligning tilbys det gjennom elbilforeningen Schneider Wallbox 7.4kW for cirka 14000 installert, men det er nok uten overspenningsvern.



I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA