Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

lade på Chademo / Shuko

Startet av Alf Ivar, torsdag 01. august 2019, klokken 12:25

« forrige - neste »

Alf Ivar

Hei folkens
Jeg vet at dette trolig har vært oppe som tema før, men jeg finner ikke 100 % sikkert svar på mitt spørsmål. Håper dere unnskylder at jeg spør om noe som kanskje er åpenbart eller likevel allerede diskutert her.

Jeg er en helt fersk Tesla-eier. Jeg har en S85 fra 2013, der det følger med en blå ladekontakt (1-fas, 32A). Nå planlegger jeg en tur der første etappe kanskje blir litt utfordrende. Første naturlige ladepunkt er i Steinkjer, der jeg finner blant annet en stasjon med 3 stk type 1 og 3 stk type 2. (strandveien, 7713 Steinkjer)

"5 plasser med 6 ladepunkt. 3 ladestolper. Hver ladestolpe har 1 stk type1 med kabel og 1 stk type2 uten kabel." Betyr dette at jeg har mulighet til å lade her med min kontakt? Hvordan fungerer ladingen, må man ha en abonnementsløsning eller kan man betale med kort eller SMS?

Ettersom dette blir den første langturen min er jeg litt stressa på akkurat dette, og setter derfor pris på veiledning.
Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

OhmPaPa

Langtur til og fra hvor? Du kan jo lade på SuC i Grong eller Levanger også.

For å lade med Chademo må du kjøpe et adapter - se finn.no

For å lade med type2 må du kjøpe egen kabel - f.eks. på finn.no eller BilXtra. Pass på at kabelen fungerer for Tesla.

Laderen som følger med bilen bruker vanlig stikkontakt aka shuko. Eller den blå industrikontakten.

Så for å lade der du beskriver trenger du en type 2-kabel. Men det vil jo gå tregt å lade. Men det er kanskje helt greit for dere? Jeg kjøpte en type 2 da det ikke fulgte med min Tesla. Og jeg avogtil er i områder hvor den er kjekk å ha.

Alf Ivar

Takk for svarene.
Første tur går hjemmefra (Rørvik i Trøndelag) til en fjellbygd som heter Vera i Verdal kommune. Grong er omtrent halvveis, og sånn sett kan jeg lade der, men jeg har ingen andre lademuligheter enn vanlig stikk når jeg kommer frem. Jeg passerer ikke Levanger på den turen, og jeg er også usikker på om jeg når helt til Levanger uten lading.

Videre går turen til Sørlandet, og da ser jeg for meg at det ikke alltid er SC tilgjengelig.
Alf Ivar

OhmPaPa

Hvis du ikke har så er appene til Plugsurfing, Plugshare og ChargeMap greie til å finne ut hvilke ladere som er i et område.

Alf Ivar

Slik jeg forstår det MÅ jeg ha et eget adapter for å lade både på SHAdeMO og Shuko, og at dette er lading som tar tid. Jeg har også forstått det slik at det ikke er veldig stor forskjell på ladehastigheten på disse to typene ladestasjonene.

Er det rett oppfattet?

Er adapteret for SHAdeMO og Shuko likt?
Alf Ivar

OhmPaPa

Nei de er ikke like.

Shuko er vanlig stikkontakt. Så det kan du allerede bruke med laderen som fulgte med bilen.

Chademo er for å koble til hurtigladere som det etterhvert er ganske mange av rundt om kring. Farten er midt i mellom superlading og stikkontakt hjemme. Koster noen tusenlapper ekstra.

Kabel for type 2 er rimeligst men mye tregere enn superlading og Chademo.

Alf Ivar

Takk for svarene, folkens.
Da vet jeg litt mer. Det er litt stress med første turen bortsett fra hjem/jobb
Alf Ivar

fredag

I Norge så er http://ladestasjoner.no/ eller appen LadeNå https://apps.apple.com/no/app/ladenå/id329169428 nyttige for å finne steder å lade. Begge disse bruker NOBIL databasen over norske og nordiske ladesteder.

Schuko er vanlig stikkontakt. Gir max 13A, dvs 3kW.

Chademo krever et eget adapter, og gir opp til 45-50kW ladehastighet.

Den norske Tesla eier klubben TOCN har utplassert en del slike Chademo-adaptere til utlån enkelte steder, typisk på bensinstasjoner der det er hurtiglader, men ikke akkurat i Verdal. Mer info:

http://www.tocn.no/chademoutlan/

Det er imidlertid bare 10-15 minutter ekstra kjøring fra Verdalsøra til Teslas supercharger i Levanger, der du vil få mye raskere ladehastighet. En minimal omvei i den store sammenhengen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

geear

Sitat fra: Alf Ivar på torsdag 01. august 2019, klokken 12:56
Takk for svarene.
Første tur går hjemmefra (Rørvik i Trøndelag) til en fjellbygd som heter Vera i Verdal kommune. Grong er omtrent halvveis, og sånn sett kan jeg lade der, men jeg har ingen andre lademuligheter enn vanlig stikk når jeg kommer frem. Jeg passerer ikke Levanger på den turen, og jeg er også usikker på om jeg når helt til Levanger uten lading.

Videre går turen til Sørlandet, og da ser jeg for meg at det ikke alltid er SC tilgjengelig.
Lite problem å basere seg på Tesla SuC på sørlandet altså, eller mellom Trondheim og sørlandet for den skyld. Det kryr av SuCer langs E18 fra Oslo og nedover.

Amoss

Sitat fra: fredag på torsdag 01. august 2019, klokken 15:50
Det er imidlertid bare 10-15 minutter ekstra kjøring fra Verdalsøra til Teslas supercharger i Levanger, der du vil få mye raskere ladehastighet. En minimal omvei i den store sammenhengen.

... og med en TMS fra 2013 har du vel også gratis supercharging inkludert?  (Dersom du ikke AKKURAT har kjøpt det som bruktbil fra Tesla)  Så da er den både raskest og gratis, og selv uten gratis supercharging er den uansett billigst dersom du ikke har annen gratis lading.
Model S 85D

Wibla

www.abetterrouteplanner.com er fin, ellers hjelper navigasjonen i bilen deg med å finne riktige superladere underveis.
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA