Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertering av båt til elmotor drift

Startet av schweitzeren, onsdag 31. oktober 2018, klokken 16:27

« forrige - neste »

schweitzeren

Hei og hop,

Veit det er mange som har gjort det men er der noen som kan vise til et bra system som fungerer?
Jeg har en gammel 28fots seilbåt fra 1977 uten motor som trenger eldrift.. eller jeg vil ha' eldrift... har rimelig god tilgang til bla Think deler men syns kanskje PCU'n er litt stor at få plass til så har lyst på et annet system.

Holder til i Asker og har veldig lyst på at se noen som har klart det på en bra måte... kan gjerne ta en øl eller to med på befaring slik vi danske ofte gjør  :D

Mvh
/Jesper
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

elektrolux

Hvorfor ikke bruke en DC motor direkte koblet til et batteri.

Minimalt effekttap og ingen styring som tar plass. Trenger jo ikke finregulering på en båt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Burger

I Trondheim er det noen som har bygd om en Comfortina 32 fot til eldrift, lurer på om Selfa hjalp til eller han bare heiste den opp der.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

schweitzeren

joda joda det kan jo helt sikkert brukes... men jeg søker en løsning jeg kan se og føle på som faktisk virker... som jeg skriver veit jeg der er mange som er i gang med noe.. men er de klar fiks ferdig og er det bra og evt kan kopieres???

Ønsker jo en veldig billig løsning... ellers er det jo bare at kjøpe nytt fra noen av de mange leverandører... men det koster alt for mye til mit budsjett  :-\

/Jesper


Sitat fra: elektrolux på onsdag 31. oktober 2018, klokken 17:03
Hvorfor ikke bruke en DC motor direkte koblet til et batteri.

Minimalt effekttap og ingen styring som tar plass. Trenger jo ikke finregulering på en båt.
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

erik e

Kan lite om båt. Har lest noen tester av El-båt. Det og drive en båt krever jo mye energi,gammel båt krever mer av det.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Electrix

Seilbåter er lette å drive, har vært med på langtur med en eldre comfort 30, den hadde 9hk diesel og gjorde rundt 6-7 knop mener jeg å huske, men den ble vanligvis kjørt på litt lavere effekt for å spare drivstoff og ga da rundt 5 knop, antakelig ved ca 3-5hk eller noe sånn. Tipper en elmotor kan klare samme fart ved rundt 2 kW. I så fall kan man kjøre nesten 12 timer på en Leaf-pakke. Med en såpass liten seilbåt kan man jo også ha mulighet til å koble til en liten bærbar generator som rekkeviddeforlenger/reserve om man skal på langtur.

Har du drev til seilbåten fremdeles? i så fall er det jo "bare" å finne en elmotor+controller og batterier... Bruker du seilbåten mest til dagsturer og lignende så kan du kanskje få nok strøm i hverdagen med et solcellepanel eller en liten vindgenerator.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

schweitzeren

Takker for oppmerksomheten men stadig ingen bra svar på det jeg ønsker at få svar på  :o

Jeg har god peiling på mye rundt dette tenker jeg og mange års erfaring med elbiler... og jada det krever mer energi at drive en båt og jaja masse annet... derfor jeg spør om det finnes noen der ute som har et bra svar og  ikke en masse spørsmål tilbake til meg???

Båten er uten motor idag og har stadig aksel og smøring for samme men ingen propel... jeg kan uten problem kjøpe og montere et bra elsystem hvis jeg hiver 60-100 store lapper av hatten men jeg tenker at hvis jeg kunne få diagram, tegninger og litt hjelp kunne jeg nøyes med 10-20... jeg har eks et lithium batteri til en Think stående som jeg tenker bruke her... så da er det resten jeg må finne evt hos en høgger???

Mvh
/Jesper
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

skogen

Hei Jesper
Har du kommet noe videre med eldrift av seilbåt? Jeg har et lignende prosjekt (tanke om) da jeg er drittlei av problemer med dieselmotor. Ta gjerne kontakt om du har gjort deg noen erfaring eller har kommet i kontakt med noen som vet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA