Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trondheim blir best på elbuss i landet 3. August

Startet av Premium19, torsdag 01. august 2019, klokken 22:11

« forrige - neste »

Premium19

Fra lørdag får Trondheim landets mest moderne og miljøvennlige busspark
Hele den gamle bussparken i Trondheim skiftes ut 3. august. På lørdag settes 301 splitter nye busser. Fire linjer blir helelektrisk med totalt 36 elbusser. I tillegg er en stor del av bussparken hybridbusser.

Synes Trondheim fortjener en liten applaus 👏

https://trondheim2030.no/2019/03/27/elektrisk-buss-i-trondheim/
2019 TM 3 AWD LR

kodalse

Sitat fra: Premium19 på torsdag 01. august 2019, klokken 22:11
Fra lørdag får Trondheim landets mest moderne og miljøvennlige busspark
Hele den gamle bussparken i Trondheim skiftes ut 3. august. På lørdag settes 301 splitter nye busser. Fire linjer blir helelektrisk med totalt 36 elbusser. I tillegg er en stor del av bussparken hybridbusser.

Synes Trondheim fortjener en liten applaus 👏

https://trondheim2030.no/2019/03/27/elektrisk-buss-i-trondheim/

Funfacts: Dagens gassbussflåte i Trondheim har vært landets mest miljøvennlige siden 2011.
Vi fortsetter altså en trend som allerede har vart i 7 år.

Trondheim burde få stående applaus :)

https://www.nrk.no/trondelag/trondheim-pa-gassbuss-toppen-1.7759047
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

hanche

Jeg havnet midt oppi en hel konvoi av hva som så ut som splitter nye busser i dag. Var ikke klar over at de var elektriske. De så akkurat ut som de gamle leddbussene som har trafikkert i byen i noen år.

Det forklarer også byggearbeidene som har foregått på bussparkeringsplassen like ved der jeg bor, på Tempe: Det er sikkert snakk om ladestasjoner for de nye bussene. Kanskje jeg skulle rusle ned og ta et bilde.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal


hanche

Vel, der var jeg nok litt kjapp. På parkeringsplassen med nyinstallasjoner står det en bøling med gassbusser (regnr GAxxxxx). De ser alle helt nye ut, så alt tyder på at hele bussparken er byttet ut.

Men helt bomtur var det ikke: På plassen rett over veien sto det en del elektriske busser innimellom alle gassbussene. Hils på EV56557, en Volvo 7900 EL (se også brosjyre (pdf)).

Pussig nok, om jeg forstår brosjyren rett, har ikke bussen spesielt stor batterikapasitet: 4×19 kWh, står det. Men den skal lades ofte, på hver endeholdeplass på ruta. Seks minutter på å lade, det høres jo ganske imponerende ut, da.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Samco

Ser litt merkelige de nye bussene i Trondheim men fin artikkel og godt miljø tiltak jobber selv i Trondheim.

hanche

Bussene med merkeligst utseende er nå hybridbussene, de som går på diesel og batteri. De er leddbusser med tre ledd, ser ut som små tog der de ruller langs veien. Jeg har dessverre ingen bilder. Mange av gassbussene er leddbusser (to ledd), mens de el-bussene jeg har sett ikke er leddet. Men Volvo 7900 EV kommer også i leddbussutgave snart, om enn ikke til Trondheim(?).
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –


gigafactory

I hvert fall noen av de elektriske leddbussene (11 totalt) er forsinket med noen uker. Av merket Heuliez.


Premium19

2019 TM 3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA