Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2012 Leaf vil ikke starte LØST!!

Startet av psyfoon, torsdag 01. august 2019, klokken 16:41

« forrige - neste »

psyfoon

Hei! Har kommet ut for et veldig merkelig problem på min 2012 Leaf (norsksolgt).
Jeg parkerte bilen for kvelden med ca.1/3 igjen på fremdriftsbatteriet. Brukte den ikke på 2 dager.

Når jeg forleden åpnet døra så piper det og kommer opp tekst "Apply parking brake when parked" i inst.panelet, samt et rødt tannhjul med utropstegn. Jeg satte på park-bremsen og feilmeldingen forsvant og det sluttet å pipe.
Deretter tråkket jeg ned bremsen og trykket på startknappen. Den velkjente "DOONG"-lyden lød men ingenting annet skjedde enn at det kom opp et bilde av et ratt med piler opp/ned på begge sider, samt bilde av en knapp. Antok dette hadde med rattlåsen å gjøre så rugget på rattet og trykket uten resultat. Fortsatt helt død.
Så kom ny feilmelding opp "I-Key system fault".

Dette er hva jeg har gjort til nå:
- Målt 12v batteri; viste kun 3,8V. Koblet av batteri og fulladet.
- Kjøpte nytt 12v batteri og koblet til.
- Prøvd med reservenøkkelen.
- Byttet batteri i begge nøklene.
- Holdt nøkkel helt inntil startknappen.
- Koblet til ladekabel fremdriftsbatteri. Piper når jeg setter den i samt lyser grønn kontakt i inst.panelet men tar ingen lading (målte med kW-måler på stikkontakt).
- Koblet til OBD2 leser, får strøm fra OBS-stikk men får ikke kontakt med bilen (Linking error).

Nå er jeg ganske tom for idèer annet enn det åpenbare, å ringe bergingsbil for å få fraktet den til merkeverksted.

Noen som kan hjelpe meg eller har opplevd tilsvarende problem?
På forhånd takk for svar.


2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

oddhap

Leaf 2012 168k km (mistet 2 streker)
VW Polo 2003 (Ventebil)
Opel Corsa-E 2020

psyfoon

Liten oppdatering tross litt dårlig respons på tråden min. Har vha avansert diagnoseutstyr nå fått kontakt med bilen og fått tenning på. Det viser seg at fremdriftsbatteriet er helt tomt for strøm eller at bilen ikke får kontakt med dette. Enten er det ingen kommunikasjon eller kontakt med fremdriftsbatteriet ellers har bilen slått seg på selv eller på et eller annet vis stått på over natta helt til fremdriftsbatteriet ble helt tomt og deretter 12v batteriet ble helt tomt. Her er altså situasjonen pr.nå litt fastlåst.. Bilen nekter å ta imot lading..

Fortsetter å feilsøke i morgen tidlig, gir det ingen resultat må den fraktes 2 timer til nærmeste merkeverksted. Tips tas hjertelig imot.

Jeg vil også oppdatere her hva som skjer for å evnt hjelpe andre som kanskje kan komme utfor dette uforståelige problemet..
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Trekkoppbil

#3
Første bud er å få opp  12V-batteriet.

Min erfaring er at man må kople det vekk fra bilen for å få lada det opp, hvis det er langt nede.

Det nyet batteriet ville jeg nok også ha lada opp over natta. Sist jeg kjøpte startbatteri, fikk jeg beskjed om å lade det opp før bruk. Batteriet kan ha stått lenge på lager.
En ekstra restart av bilen, ved å kople av og på batteriet igjen, kan i sjeldene tilfeller gjøre susen.

https://www.speakev.com/threads/leaf-wont-start.22447/

psyfoon

OPPDATERING: Defekt IPDM module. Bilen er nå oppe å går igjen.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

hauge48@gmail.com

Har også hatt problemer med I-Key system fault. Hadde hatt bilen stående til lading altfor lenge (ca. 3 uker) og startbatteriet ble tømt. Alt helt dødt. Prøvde først med startkabler fra fossilbilen og fikk strøm til det meste, bare ikke startmotoren. Fikk heller ikke skrudd av tenningen, hele panelet lyste med alt som var av lamper, uansett hvor mange ganger eller hvor lenge jeg holdt knappen inne. I-key System fault ved hvert trykk. Koblet fra Volvo'n og stakk til Biltema og kjøpte lader. I mellomtiden var panelet blitt svart. På få timer var jeg oppe i 14,7V, men det samme skjedde som med ladekablene. Alt virket unntatt oppstart og slukking av panel. I-Key holdt på sitt.
SÅ: som en innskytelse unnlot jeg å holde bremepedalen inne, trykket på start og dermed fikk jeg "power off". Altså tilbake til normalsituasjonen. Inn med bremsen, start, og motoren startet! Alt normalt. Ikke til å begripe, men kanskje dette kan være til nytte for andre. Jeg drev på med dette i timevis, og det var lite hjelp å få fra Leaf-service annet enn at de fortalte meg at startbatteriet tømmes når bilen står til lading etterat hovedbatteriet er fulladet.Noterer meg også at rekkevidde-måleren nå står på 215 km mot normalt 160 etter full lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA