Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hele karosseriet i en del og forsikringsmessige konsekvenser av en slik løsning.

Startet av saftsuse, torsdag 01. august 2019, klokken 16:40

« forrige - neste »

saftsuse

Fant dette i Tesla aksjer tråden, men tenkte jeg skulle ta det her siden spørsmålet mitt ikke har med aksjer å gjøre.


Sitat: «Tesla har nå en fabrikeringsmaskin som kan lage hele karosseriet på Model Y i en operasjon.»

Hva skjer hvis man da får en bulk? Må man begynne å skjære ut bulken og sette inn nye plater?
Høres billig ut ved produksjon, men utrolig dyrt ut ved reparasjon.
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

OleJA

Mener at det tidligere var snakk om at bakre del av chassiset skulle forenkles til en del. Dvs kun underliggende strukturer.
Er mindre sannsynlig at det blir skader der i en kollisjon, men kan nok fort bli mer omfattende reperasjon dersom det først blir skader.

sjokomelk

Sitat fra: saftsuse på torsdag 01. august 2019, klokken 16:40
Hva skjer hvis man da får en bulk? Må man begynne å skjære ut bulken og sette inn nye plater?
Høres billig ut ved produksjon, men utrolig dyrt ut ved reparasjon.
Hva tror du man har gjort med biler med omfattende skader de siste 100 årene? Da kapper man gjerne vekk deler av karosseri og sveiser inn nye plater. Så ikke noe forskjell på det området.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 14. juli 2020, klokken 21:19
... og antagelig støpes hele bakdelen i en casting...
Jeg ser for meg at det vil gjøre reperasjoner veldig dyrt.
Er det noen fordel for kunden, eller er dette bare mer økonomisk for Tesla?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på tirsdag 14. juli 2020, klokken 23:28
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 14. juli 2020, klokken 21:19
... og antagelig støpes hele bakdelen i en casting...
Jeg ser for meg at det vil gjøre reperasjoner veldig dyrt.
Er det noen fordel for kunden, eller er dette bare mer økonomisk for Tesla?
Billigere og bedre for både kunde og produsent ved kjøp. Finnes sikkert noen få tilfeller hvor det blir dyrere ved skade, men kollisjonsskader er så dyre at det er en sak for forsikringen og er de små vil ikke castingen bli berørt.

kodax

Det har vært skrevet endel om at Tesla-skader er dyrt å reparere, og at det er en av grunnene til at det å forsikring en Tesla er dyrt. Dersom denne konstruksjonen fører til at små skader oftere medfører at en stor del må byttes, så kan vel det gjøre at TMY blir dyr å forsikre.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

sjokomelk

Model S og X har vært (og er) dyre å reparere, primært fordi de er lagd i aluminium. Det er et skikkelig drittmateriale å prøve å rette opp. (Spør en biloppretter om hvor gøy det er å få en skrukkete Audi A8 inn på verkstedet.. :laugh:)
Den biten i Model 3 og Y som skal støpes i ett stykke sitter så langt inni bilen, at hvis du har klart å gjøre denne skeiv, så har du hatt en "skikkelig" kollisjon som har gjort bilen rammeskeiv. Da spørs det hvordan resten av bilen ser ut, og om noen vil betale for å reparere skaden.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

kodax

Ok, det gir mening.
Forsikringspriser er jo uansett en inkonsekvent sak. Jeg betaler under 9000,- for min TMX, men da jeg skulle se hvilken pris jeg kunne få for en TM3, så klarte jeg ikke å komme under 11000,-
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på torsdag 16. juli 2020, klokken 11:03
Forsikringspriser er jo uansett en inkonsekvent sak.
Det kan jeg skrive under på. Jeg og kona har hver vår Model 3
Jeg har performance med 25k km i året til 5 tusen, hun har LR med 16 k km til  over 7 tusen. Begge er forsikret av meg med 75% bonus (dog i to forskjellige selskap)

Hva forsikringsprisen blir på Y er ikke godt å si. Når den kommer er jo forsikringsselskapene helt i villrede og variasjonen ekstrem. Etter hvert vil det stabiliserer seg. Tror ikke megacasting vil ha så mye å si isolert.

RJK

Sitat fra: kodax på torsdag 16. juli 2020, klokken 09:36
Det har vært skrevet endel om at Tesla-skader er dyrt å reparere, og at det er en av grunnene til at det å forsikring en Tesla er dyrt. Dersom denne konstruksjonen fører til at små skader oftere medfører at en stor del må byttes, så kan vel det gjøre at TMY blir dyr å forsikre.

Det kan vel og tenkes at det kan gå andre veien. Å bytte en større del fremfor å måtte demontere flere små for å komme til, kan fort bety at andel kroner for arbeidstid overstiger merkostnad på en større del. Det vil ikke nødvendigvis være slik at en større del blir dyrere.

Tenk også på at du nå får litt av besparelsen på grunnprisen, og bilen ville ellers blitt priset høyere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: kodax på torsdag 16. juli 2020, klokken 11:03
Ok, det gir mening.
Forsikringspriser er jo uansett en inkonsekvent sak. Jeg betaler under 9000,- for min TMX, men da jeg skulle se hvilken pris jeg kunne få for en TM3, så klarte jeg ikke å komme under 11000,-

Hos mitt selskap er forskjellene små. Jeg betaler 4250,- for X75D 12.000km og 4410,- for Model 3 SR+ 20.000km. Begge med 75% bonus på jeg vet ikke hvor mange år (mange), 8000,- i egenandel og uten leiebil.

Og før noen spør om hvilket selskap, nei du kan ikke forsikre bilen din i samme selskap om du ikke jobber i jernbanen ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

snd

kr 7 600,- samlet for TMS P85DL og TM3 Performance  :)

Yets forsikring gjelder etter fornyelse fom. mai 2020. Prisen gjelder før evt. ververabatter.

16 000 km, EA kr 12 000,-, Ullern

Til sammenligning var det enda rimeligere (kr 3 000 per år) å forsikre Tesla Roadster med aluramme og karbonkarosseri.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

alda

Sitat fra: snd på fredag 17. juli 2020, klokken 18:12
kr 7 600,- samlet for TMS P85DL og TM3 Performance  :)

Yets forsikring gjelder etter fornyelse fom. mai 2020. Prisen gjelder før evt. ververabatter.

16 000 km, EA kr 12 000,-, Ullern

Til sammenligning var det enda rimeligere (kr 3 000 per år) å forsikre Tesla Roadster med aluramme og karbonkarosseri.
Bra pris det där, men du kommer från Tribe, med maks vennerabatt? Då är det helt omöjligt för nya kunder att komma i närheten av den prisen, så vad du betalar är inte sammenliknbart med noe som helst.... OCH, det  priset kommer nog att stiga kraftigt vid nästa huvudförfall.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

emurof

Sitat fra: saftsuse på torsdag 01. august 2019, klokken 16:40
Fant dette i Tesla aksjer tråden, men tenkte jeg skulle ta det her siden spørsmålet mitt ikke har med aksjer å gjøre.

Sitat: «Tesla har nå en fabrikeringsmaskin som kan lage hele karosseriet på Model Y i en operasjon.»

Hva skjer hvis man da får en bulk? Må man begynne å skjære ut bulken og sette inn nye plater?
Høres billig ut ved produksjon, men utrolig dyrt ut ved reparasjon.

Hvis kollisjonen er så kraftig at dette blir skadet så må kanskje bilen kondemneres uansett?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA