Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Transition One bygger elbil av din fossile

Startet av OhmPaPa, torsdag 01. august 2019, klokken 15:45

« forrige - neste »

OhmPaPa

https://transition-one.fr/

Desverre leser jeg dårlig fransk - kanskje andre kan?

De har i allefall konvertert en Renault Twingo. Google Translate:

SitatVi har nettopp fullført en første testkampanje av prototypen. Her er de første spinnende svingene av denne Twingo II-konverteringen til elektrisk. Transition-One-prosjektet innebærer å konvertere små termiske kjøretøyer til elektriske kjøretøyer.

Målet vårt er å oppnå følgende egenskaper:

     Autonomi: 100 km
     Maksimal hastighet: 110 km / t
     Konverteringstid: 3 til 4 timer

Suksessen med denne første kampanjen forsterker våre mål.

Og forstod jeg det rett koster ombyggingen ca €5000,-

Counterpointer

49 000kr (5000€) må bare være for jobben, kan vel ikke inkludere batteri, elektronikk og drivlinje??

OhmPaPa

Sitat fra: knut.aulie på fredag 02. august 2019, klokken 10:19
49 000kr (5000€) må bare være for jobben, kan vel ikke inkludere batteri, elektronikk og drivlinje??

Je ne sais pas. Så aner ikke.



OhmPaPa

SitatFranske Transition-One kan omdanne din gamle bil til en elektrisk ditto på under en arbejdsdag og til langt billigere penge end en ny elbil ville koste.

SitatPrisen, hævder han, er på 8.500 euro – omkring 63.000 kroner.

Counterpointer

Ser ut som det var alt inkl i 8500€ Men, blir kanskje vanskelig å få godkjent i Norge?

Hadde vært interessant om en kunne få gjort slik med veteranbil, til en tilsvarende pris. Personlig ville en Volvo PV med eldrift til den prisen, vært helt gull

Rosstopher

Norske myndigheter burde jo åpne for slikt. Gjøre det lett å få dette godkjent, og null moms på både deler og arbeid ved ombygging. Dersom målet virkelig er at flest mulig skal kjøre elektrisk hadde jo dette vært et flott tiltak for eldre biler. Ingen hadde vel giddet å gjøre dette med en 20 år gammel småbil som ikke er verdt noe. Ei heller biler som skal ha en spesifikk motor, f.eks. gamle amerikanere med stor V8er. Men som Knut sier, en gammel Volvo PV hadde vært flott som elbil.

Forslag til enkelt regelverk:
- Vekten og vektfordelingen akslene i mellom skal ikke endres mer enn XXX kg.
- Motoreffekt skal ikke økes utover originalt (evt. akseptere en liten økning)
- Bilen må vises på trafikkstasjon
- Nye skilter (EV) utstedes
- Ingen avgifter av noe slag
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 08. august 2019, klokken 07:58
- Motoreffekt skal ikke økes utover originalt (evt. akseptere en liten økning)
Godt du skriver «en liten økning». Tror det hadde blitt nesten vanskelig å finne en elmotor som går så dårlig som en gammel B14

Jeg hadde en 1960 modell med B18 sport, og den var ikke akkurat sportsbil.......

Hadde vært helt greit med vesentlig økning bare bremser og understell holder følge.

Rosstopher

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 08. august 2019, klokken 09:43
Godt du skriver «en liten økning». Tror det hadde blitt nesten vanskelig å finne en elmotor som går så dårlig som en gammel B14

Jeg hadde en 1960 modell med B18 sport, og den var ikke akkurat sportsbil.......

Hadde vært helt greit med vesentlig økning bare bremser og understell holder følge.

Å tillate litt økning i effekt hadde jo egentlig vært et godt insentiv for å få folk til å bygge om sine gamle biler. Effektøkning generelt kan jo være vanskelig å få godkjent i Norge. Dersom man vet at ved trimming får man det ikke godkjent, men med ombygging til el så kan man faktisk øke med XX % så hadde nok det vært en liten gulrot.

Ellers så er det jo ingen heksekunst å begrense effekten med elektronikk. En 100 kW motor yter jo ikke 100 kW hele tiden.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Henke

Om jeg ikke tar helt feil, ifølge EØS så kan ikke Norge nekte deg å registrere en ombygget bil fra et annet EU-land, så lenge den er godkjent der på vanlige vilkår. Noen ombygde biler kan ikke bytte eier etc.

elbilfanen

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 08. august 2019, klokken 07:07
Ser ut som det var alt inkl i 8500€ Men, blir kanskje vanskelig å få godkjent i Norge?

Hadde vært interessant om en kunne få gjort slik med veteranbil, til en tilsvarende pris. Personlig ville en Volvo PV med eldrift til den prisen, vært helt gull

Om du gjør alvor av det vil jeg gjerne henge meg på  :+1:

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OhmPaPa

Interessant, Elektrolux - men utfordringen er kanskje å få bilene godkjent i Norge etterpå?

Caspar

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA