Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Wall Connector for Leaf?

Startet av Carl Anton Stenling, torsdag 15. september 2016, klokken 15:23

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Det man kan forholde seg til, er om produsenten av EVSE tillater at det plugges i en type2 til type1-kabel eller ikke.

Produsentene av type2 til type1-kabler skriver samsvarserklæring for ditt produkt, og oppgir hvilke standarder man har fulgt.

Det er opp til brukeren å bruke kabelen på en EVSE der produsenten av EVSE tillater det eller ikke. Om man bruker kabelen på utstyr som ikke er beregna på kabelen, så er det ikke den som solgte kabelen som har gjort noe ulovelig, men den som bruker den.

På enkelte offentlige ladeplasser brukes det type2-uttak, på tross av at type1-biler til tider har vært dominerende. Da vil jeg anta at det er lagt opp til at hver enkelt  har kabel som passer til din bil, og jeg vil bruke en type2 til type1-kontakt så lenge det ikke er skilt om at utstyret ikke skal brukes til det formålet.

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 22. september 2016, klokken 23:27
IEC 61851-1 ser ut til å være en kommersiell standard som man må betale for å lese.

Jeg mener det et feil av oss å bruke en sånn standard som definisjon på hva som er lov og ikke.

NEK400 koster også penger. Det samme gjelder vel stort sett alle slike standarder og normer, også de som ikke har noe med strøm å gjøre slik som våtromsnormen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Robert Sund

Og det er en uting.

Det gjør risikoen for ekstremt skadelige svekkelser av demokratiet vårt slik som ISDS mer sannsynlig da det ser ut som "bare en til forordning som vi ikke kjenner innholdet i".

Det gjør at befolkningen mister eierskapet til normer og regler. Og respekten.

Og det gjør befolkningen unødvendig inkompetent. Det er ikke en god kombinasjon.

Rav4_EV

SitatDet er opp til brukeren å bruke kabelen på en EVSE der produsenten av EVSE tillater det eller ikke. Om man bruker kabelen på utstyr som ikke er beregna på kabelen, så er det ikke den som solgte kabelen som har gjort noe ulovelig, men den som bruker den.

Her kommer nok markedsføringsloven inn i bildet sammen med produktansvarsloven.

Å markedsføre noe som ikke kan benyttes lovlig er ikke bra.
Å selge noe som er farlig er ikke bra.

Noe annet hadde det vært om produktet kunne brukes lovlig på annet vis. Det kan det ikke.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rio

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 22. september 2016, klokken 23:27
IEC 61851-1 ser ut til å være en kommersiell standard som man må betale for å lese.

Jeg mener det et feil av oss å bruke en sånn standard som definisjon på hva som er lov og ikke.

Vi kommer til å komme i en uheldig samfunnsutvikling, dersom vi må forholde oss til lover og regler som vi ikke kjenner til og som er hemmelige, eller som man må betale penger for  å få lese, og man kjenner heller ikke til hvem som har vedtatt dem, og det er standarder som typisk er utvikla av aktører som ikke har myndighet til å lage forskrifter.
Forvaltningsloven har heldigvis krav om offentligjøring av lover og regler.  Er de ikke offentlig tilgjengelig, mener jeg det er feil av oss å bry oss om disse reglene.

F.eks:
Det er jo umulig for oss som ikke har tilgang til standarden å vite hva som menes med adaptere i denne sammenheng.

Utrykk som Mode1, -2, -3 og -4 lading, mener jeg at det er uheldig at vi bruker på et forum som dette, hvis definisjonene ikke kan publiseres, og de er kun tilgjengelige for den som har betalt.
Man finner mange uforståelige forklaringer på hva disse modusene betyr, men det kan se ut som forklaringer som enkelte forfattere gjør med egne ord, uten at man kan gjengi kildene ord for ord, for da ville man bryte rettighetene. Og forklaringene man leser er kanskje skrevet av noen som heller ikke har tilgang til kildene, men man gjengir det man har lest andre gjengi med egne ord.



IEC har myndighet til å lage standarder, men de må jo vedtas.

Standarden kan kjøpes her:

http://release.standard.no/en/webshop/productcatalog/productpresentation/?ProductID=462753

Jeg er enig i at det er komplisert juridisk at man må betale for det, men det er knapt beregnet på menigmann. Det er produsentene av produktet som skal lese standarden, og skrive restriksjoner for bruk i veileding eller på produktet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

SitatEr de ikke offentlig tilgjengelig, mener jeg det er feil av oss å bry oss om disse reglene.

Som forbruker trenger du ikke forholde deg til disse reglene. Det skal myndigheter som DSB ta seg av.

Derimot bør man etterspørre at produktet er CE merket. Dersom den ikke er det så bør det ringe en bjelle. Elbilhjelpens adapter kan ikke lovlig CE merkes.
Man trenger ikke som forbruker ha tilgang til, eller å forstå standardene. Kun et eneste merke :)

Det fordelaktige med standarden er at en er meget brukervennlig og ingen innstillinger kreves for å få ladet alltid med maksimal ladehastighet.

Elbilforeningen har utgitt flere publikasjoner der de forskjellige lademodus er publisert. Det skulle ikke være vanskelig å forholde seg til disse.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

O'hoolahaan

Hei

Dette er en tråd som begynner å bli noen år. Har prøvd å lese meg opp på saken men blir ikke noe klok.

Meg og fruen har en TMX 75D (2018) og Nissan Leaf (2013 mod). Vi flytter inn i nytt hus og jeg har fått i oppgave å sette opp lader. Vil helst kjøpe en Tesla wall connector men går det ann å bruke den for å lade leaf-en? Lovlig? Hvis ja, hvordan?

Eller anbefaler dere å sette opp noe annet?

Mvh en forvirret man i gaten!

TB

- TMX 75D har type 2 kontakt.
- Nissan Leaf (2013 mod) har type 1.

Tesla wall connector har fast kabel med type 2, som ikke passer i Leaf 2013. (Leaf 2018 har type 2)

Løsninger:
- benytte en type 2 til type 1 adapter, som tråden omtaler. Det vil fungere, men er ikke anbefalt eller godkjent.
  (går det virkelig galt kan forsikringselskapet bli ugrei om denne overgangen var årsaken. Neppe stor risiko, men det kan skje.)
- montere to ladebokser, en med type 2 og en med type 1 kabel.
- montere en ladeboks med type 2 kontakt, og ha to kabler som lader hver sin bil.
  EASEE og Viridian sin EcoLite er to eksempel - finnes mange andre.

Hvilke alternativ en skal velge..? Tja... Siste alternativ er nok det enkleste.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

offpist

En 2013 leaf lader vel maks med 16A.
Disse overgangene er gjerne 32A.  Skal vel litt til før det blir et problem her?
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

TB

Sitat fra: offpist på fredag 10. mai 2019, klokken 23:22
En 2013 leaf lader vel maks med 16A.
Disse overgangene er gjerne 32A.  Skal vel litt til før det blir et problem her?
Hvilken utgave trådstarter kjenner jeg ikke til
Men, det var mulig å bestille Leaf med 6 kW lader som opsjon alt i 2013 ?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

E_S

Sannsynligheten for at noe går galt med en slik type 2 til type 1-adapter, såfremt man ikke mekker sammen noe skrot selv etter å ha tatt et par øl for mye, er mindre enn sannsynligheten for å vinne i Lotto to uker på rad. Hadde ikke hatt den minste betenkelighet med dette.

Leaf kunne fås med 32A-lader fra mini-faceliften som kom en gang i 2013. Har bilen fotbrekk kan den teoretisk ha 32A-lader. USA-Leaf etter denne 2013-oppdateringen har 32A-lader som standard, men det er relativt uvanlig på Europa-modeller.
:)

blomstersan

skulle gjerne høre om det er noen som har en slik overgang fra Tesla wall connect type 2 til type 1 som kan måle motstanden mellom PP og jord på type 2 delen på adapteren?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA