Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla model 3, eller finnes det andre gode alternativer for meg?

Startet av elall, torsdag 01. august 2019, klokken 13:09

« forrige - neste »

elall

Hei, jeg trenger en elbil innen noen ukers tid. En bil som kommer seg greit fram også på litt dårlig vinterføre. Er Tesla model 3, 4wd bilen for meg, eller kunne en Nissan Leaf holdt i massevis? Vil jeg savne 4wd? :)
Hvordan er prisforskjellen på årlig forsikring på de to?

Espen Hugaas Andersen

Om du vil savne AWD kommer helt an på hvordan kjøremønster du har. Kjører du regelmessig opp til en hytte med vei som er dårlig brøytet, så kan du definitivt angre på å gå vekk fra AWD. Kjører du på bar vei i en by, så har det ingen betydning. Biler med AWD og biler uten AWD er helt likeverdige på bremsing - det er bare fremkommeligheten som er dårligere på biler uten AWD.

Du må nok forvente at prisen for å forsikre en Model 3 er dyrere enn Leaf. Men akkurat hvor stor forskjjell det er vet jeg ikke. Du kan forsøke å sjekke priser med dine data her: https://www.finansportalen.no/forsikring/bilforsikring/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Min erfaring med elbil generelt (Think, Leaf, Tesla) er at de er gode på vinterføre. Ikkenoe sluring med clutch, rusing av motor e.l; bare rolige krefter som gir deg god framkommelighet. Vi kommer like godt fram med Leafen som med Teslaen om vinteren, men så kjører jeg ikke opp de bratteste og smalest bakkene i vintercampen med noen av dem. De få meterne går vi.

Om sommeren derimot merker jeg at 4WD er kjekt å ha (men slett ikke nødvendig); da kan jeg rygge sakte og rolig opp grusvegen til huset. Med 2WD må jeg ha litt større fart, og kan bare glemme å starte igjen hvis det stopper.

Men som Espen sier; hvis du skal kjøre på "vanlige veger" er det ingen grunn til å være skeptisk til elektrisk 2WD.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OhmPaPa

Største forskjellen på Leaf og Model 3 er vel lange bilturer. Her er Teslaen mye bedre. Men hvis du 99% lader bilen hjemme spiller det liten rolle.

Selv kjører jeg mange lange turer og syns prisen på Tesla pga superladere er verdt det.

PNR1A

Leaf er tåpelig på langtur. Gruer meg allerede til høstferie i Gøteborg. Blir 5+ t på litt over 30 mil. :)

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 01. august 2019, klokken 15:12
Største forskjellen på Leaf og Model 3 er vel lange bilturer. Her er Teslaen mye bedre. Men hvis du 99% lader bilen hjemme spiller det liten rolle.

Selv kjører jeg mange lange turer og syns prisen på Tesla pga superladere er verdt det.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

elall

Takk for mange gode svar.
Så kanskje Tesla 3 uten 4wd vil holde til mitt bruk? Jeg har tidligere hatt en SUV 4wd..som kom seg frem overalt.. så er redd jeg vil savne firehjulstrekk

RunarBT

Sitat fra: elall på fredag 02. august 2019, klokken 19:11
Takk for mange gode svar.
Så kanskje Tesla 3 uten 4wd vil holde til mitt bruk? Jeg har tidligere hatt en SUV 4wd..som kom seg frem overalt.. så er redd jeg vil savne firehjulstrekk

Ein Elbil med bakhjulstrekk er fra min erfaring like fremkommelig som en bensinbil med 4wd.
Elmotorens egenskaper med superkjapp traction kontroll gjer at den er konge på vinterføre. :-)

Vaduz

Om du har råd, gå for model 3 dual engine, ingen tvil. Det er ulik verden fra Nissan, prøvekjør begge. Lei feks en helg hver på nabobil, M3 koster rundt 1k/døgn. Firehjulstrekk er fantastisk, særlig i byer og på hytta, trenger aldri bekymre deg for rødt lys i bakker med ubrøytet snø eller småveier til skiløyp.

ToWalkOrDrive

#8
Sitat fra: Vaduz på søndag 11. august 2019, klokken 19:14
Om du har råd, gå for model 3 dual engine, ingen tvil. Det er ulik verden fra Nissan, prøvekjør begge. Lei feks en helg hver på nabobil, M3 koster rundt 1k/døgn. Firehjulstrekk er fantastisk, særlig i byer og på hytta, trenger aldri bekymre deg for rødt lys i bakker med ubrøytet snø eller småveier til skiløyp.

En annen fordel med Dual Motor er at den aksellererer bedre, som du særlig merker om du f.eks. kjører i 50km/t og skal foreta en forbikjøring. Forøvrig er bakhjulstrukket Tesla 2 ganger bedre enn fremhjulstrukket elbil hvis du skal ha en litt kjapp igangsetting, siden vekten flytter seg bakover når du gasser på. Vet ikke hvor mye du merker det på en Leaf, men på en Hyundai Kona så sto jeg og spant hver gang jeg skulle prøve litt rask aksellerasjon, mens min gamle bakhjulstrukne Model S satt klistret da jeg prøvde det samme. Nå har jeg Model 3 (Performance) som hovedbil, og er fornøyd med det. Hadde tatt vanlig AWD med 18" om jeg hadde valgt om igjen pga støy/komfort. En fordel med Tesla er at selv om jeg ikke er langt fra 2 meter høy så kan jeg ha folk på 1,80 bak meg uten problem. I tillegg er bagasjerommet overraskende stort (dypt). En annen fordel med Tesla 3 er at du både kan bruke de 51 superladestasjonene i Norge, pluss andre i verden, men og alle CCS. Pose og sekk der og. Hastigheten på lading på Tesla stiger og. Versjon 3 er rundt hjørnet (etter nyttår), og da kan en visst lade med 250kW!.....men det behøver du veldig sjeldent siden du har over 50 mil rekkevidde med en Tesla...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA