Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til pendlerbil til ca. 100000?

Startet av Angelsnot, søndag 11. august 2019, klokken 12:17

« forrige - neste »

Angelsnot

Hei.

Jeg er på jakt etter en bil nummer to som skal fungere som pendlerbil. Avstanden til jobb er 17km én vei, og det er stort sett lademulighet der.

Jeg innser at jeg kan dekke dette behovet med stort sett alle biler, men jeg har også lest her at bil nummer to fort blir bil nummer én i det daglige, så da er det en del andre egenskaper som kan være aktuelle:

*Rekkevidde: Stort sett er alle ærend under fem mil, men jeg har familie 9 mil unna (E6 gjennom Østfold) og det hadde vært fint å kunne klare turen på én lading (hvertfall om sommeren). Enkelte langturer utover dette (inntil 30 mil)

*Sikkerhet: Gjerne fem stjerner i Ncap.

*Driftssikkerhet

*Plass: Vi kommer en sjelden gang til å være 4 mennesker i bilen, tre av disse er under 160, så det bør være OK plass i baksetet for en times tur.

Etter å ha lett litt på finn, har jeg skjønt at alternativene er:

Nissan Leaf 24kw - Mengder av disse på finn. Har skjønt at jeg bør holde meg til de som er kjøpt nye i Norge. Kan få 2014-2015 modell som har gått fra 40000-70000. Hvor lang rekkevidde har disse i praksis?

Mitsubishi I-Miev - Enkle, men gammel modell. Finner 2015-modeller som har gått under 30000 til 80000-90000. Lav score på Euro ncap.

E-up! - 2014-2015 modell som har gått 40000-60000 er innen rekkevidde.

Renault Zoe - Har lest meg til at særhetene ved lading kanskje gjør denne uaktuell for mulig langturer med behov for hurtiglading, men det ser ut til at det er mulig å få 2014-2015-modell med 50000-70000 på speedometeret for rundt 100000.

Bør årsmodell eller km-stand veie tyngst i en vurdering? (En del av disse vil jo komme med inntil ett år med nybilgaranti)

Har dere noen innspill til hvilken av disse bør jeg velge, og er det noen kjente feil eller ulemper med noen av dem?





christian.vig@online.no

Jeg har en Toyota Rav4 EV. Denne klarer nok kravene dine. Batteriet er vel på rundt 42 kW og jeg klarer 160 km på vinter og rundt 220-230 km om sommeren på langkjøring. Veldig god plass, men jeg er usikker på antall NCAP stjerner.

Denne har motor fra Tesla modell S og batteri fra Tesla Roadster. Lang kjørelengde betyr gjerne et drivaksellager må byttes på rundt 100 000 km.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


christian.vig@online.no

Sitat fra: christian.vig@online.no på søndag 11. august 2019, klokken 12:21
Jeg har en Toyota Rav4 EV. Denne klarer nok kravene dine. Batteriet er vel på rundt 42 kW og jeg klarer 160 km på vinter og rundt 220-230 km om sommeren på langkjøring. Veldig god plass, men jeg er usikker på antall NCAP stjerner.

Denne har motor fra Tesla modell S og batteri fra Tesla Roadster. Lang kjørelengde betyr gjerne et drivaksellager må byttes på rundt 100 000 km.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Så ikke at du hadde en grense på kr 100 000. Da utgår nok denne modellen.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


Thomas Parsli

Nissan Leaf 24kw har fra 80 til 150km rekkevidde avhengig av batteriet og føre/temperatur.
Kjøper du en uten tap av batterikapasitet kan du anta at 90km går greit, men hvis bilen har mistet en eller to streker må dere nok lade om vinteren enkelte ganger.
Å kjøre 30mil med en slik bil tilsier to lengre ladestopp. Hvis dere har tålmodighet til å bruke 1,5t mer på turen er det helt ok.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

christian.vig@online.no

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 11. august 2019, klokken 15:43
Nissan Leaf 24kw har fra 80 til 150km rekkevidde avhengig av batteriet og føre/temperatur.
Kjøper du en uten tap av batterikapasitet kan du anta at 90km går greit, men hvis bilen har mistet en eller to streker må dere nok lade om vinteren enkelte ganger.
Å kjøre 30mil med en slik bil tilsier to lengre ladestopp. Hvis dere har tålmodighet til å bruke 1,5t mer på turen er det helt ok.
Denne har vel i praksis ikke lenger rekkevidde enn en trilling.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


Vaduz

Vi har en e-UP! Artig liten bil som er overraskende stor inni. Jeg sitter fint fremme og er 2m. Ville definitivt anbefalt den, må nok lades hver andre natt i snitt med ditt bruk. Kan hurtiglade og har fungert helt fint på litt lengre turer på 15 mil med to korte stopp heller enn ett langt:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA