Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nytt lade-system fra sameiet - tvist

Startet av Henrik900, torsdag 01. august 2019, klokken 12:08

« forrige - neste »

Nordlands

Sitat fra: Vollis47 på fredag 02. august 2019, klokken 19:42
Totalkostnaden for infrastrukturen burde deles likt på alle leiligheter med en engangs innbetaling. Dette er en ny installasjon som alle har lik anledning til å benytte. Det bør derfor betales av alle med lik sum og ikke avhengig av sameiebrøk.

Slik som trådstarter forklarer høres det ut til at sameiet satser på utnytting av elbileiere til å skaffe ekstra inntekt og trådstarter spesielt.

Det er vel ikke slik at sameiere som bruker heisen mer enn andre, betaler mer.
De som bor øverst har ofte størst leilighet/del av sameiebrøk og betaler i så fall også mest for heisen ;)

Er enig i påslag som utelukkende går til nedbetaling, men utenom forskjell på sameiebrøk og lik fordeling vil det jo ikke bli noen "ekstra" inntekt om engangsinnskuddet er litt større en nødvendig, bare en liten utsettelse av neste økning i felleskostnader.

Min erfaring er at det dessverre er mange som har motforestillinger mot slike engangsinnbetalinger, og heller vil betale mer over tid eller senere, her virker det som slike er i flertall eller var overrepresentert på ekstraordinært årsmøte. Det beste man kan få ut av slikt er gjerne å overtale de om å dele kostnadene likt og gi mulighet til å frivillig velge engangsinnbetaling, slik at lånekost kun går på de som betaler senere eller over tid.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Nordlands

Sitat fra: Henrik900 på fredag 02. august 2019, klokken 17:09
23 000 er for selve ladeboksen. 8000 + 50-75øre kwh er ment som nedbetaling av oppgradering av det elektriske. :)

Man kan jo spørre seg hvorfor man har valgt den type ladeboks også, det finnes vel billigere løsninger på markedet?
23 000 er ganske dyrt for en slik ja, selv inkl. tilkobling til flatkabel, mener å ha lest om de som har fått tilsvarende montering av ZapCharger til under 20 000 - tror den gir enda bedre løsning for dynamisk og rettferdig laststyring. Er det i hvert fall med fastmontert ladekabel? Uten kabel koster selve ladeboksen Smart Wallbox (22kW med nøkkellås) bare ~12 000,- mot 16 000,- for Zapcharger. I tillegg tror jeg Smart Wallbox krever eksternt jordfeilvern type B noe som i så fall sannsynligvis har fordyret anleggskostnaden litt i forhold til Zapcharger som ikke krever det.

Om styret ikke har innhentet minst 3 tilbud fra leverandører/installatører som spesialiserer seg på ladeløsninger kan det forklare litt dårlig løsning/pris.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Henrik900

Sitat fra: Nordlands på lørdag 03. august 2019, klokken 00:24
Sitat fra: Henrik900 på fredag 02. august 2019, klokken 17:09
23 000 er for selve ladeboksen. 8000 + 50-75øre kwh er ment som nedbetaling av oppgradering av det elektriske. :)

Man kan jo spørre seg hvorfor man har valgt den type ladeboks også, det finnes vel billigere løsninger på markedet?
23 000 er ganske dyrt for en slik ja, selv inkl. tilkobling til flatkabel, mener å ha lest om de som har fått tilsvarende montering av ZapCharger til under 20 000 - tror den gir enda bedre løsning for dynamisk og rettferdig laststyring. Er det i hvert fall med fastmontert ladekabel? Uten kabel koster selve ladeboksen Smart Wallbox (22kW med nøkkellås) bare ~12 000,- mot 16 000,- for Zapcharger. I tillegg tror jeg Smart Wallbox krever eksternt jordfeilvern type B noe som i så fall sannsynligvis har fordyret anleggskostnaden litt i forhold til Zapcharger som ikke krever det.

Om styret ikke har innhentet minst 3 tilbud fra leverandører/installatører som spesialiserer seg på ladeløsninger kan det forklare litt dårlig løsning/pris.

Det ble aldri presentert noe annet enn dette tilbudet. Det ble sagt at dette var det "beste". Det som gjør ladeboksen dyrere er at de har satt på en rfid-modul samt noe for kommunikasjon. Aner ikke hva dette koster..

Dyreborg

Ang. De 8.000 kr, som du skal betale for å komme inn, så høres det jo ganske dyrt ud, hvis det bare er runt 5.000 som er den reelle andel. Felles anlegg skal dekkes av alle. At man senest skal betale når man kobler seg på er greit, men da må man vel betale 1/69 av beløbet som skyldes der og da som nummer 2 osv. Vil i hvert fald mene at du har betalt din andel av utgiftene og at alt over de 5.000 kr er vel egentlig ikke helt er hjemmet korrekt. Hvis de resterende penge skal gå til dekke av renter mv, så blir det feil, da du jo ikke skal betale for at andre ikke kan betale på et ut med en gang. Hvis påslaget er for renter ville jeg derfor mene at du ikke skal betale dette.

I et tidligere sameie skulle det renovere. Det ble et beløp pr kvadratmeter leilighet som ble brukt til å beregne sameiebrøken. Man kunne da betale med en gang eller være med på et felles lån med månedlige avdrag, men dermed også en fellesgjeld som skulle opplyses ved salg. Bare de som var med i lånet skulle dekke utgiftene ved lånet, dvs renter og gebyrer. De som hadde betalt seg ut slap


Gardin

Det er vanskelig å få vedtatt tilrettelegging for elbillading på årsmøter i borettslag og sameier. Det er mange som ser på dette som at felleskapet skal betale store summer for at en liten håndfull beboere skal kunne lade luksusbilene sine på felleskapets egning. Det er gjerne noen med dette synet som er ganske dyktige til å sette stemningen på årsmøtet og dermed sørger for at elbilladeforslag blir nedstemt.

Løsningen kan være å få det til å fremstå som at de som trenger laderne finansierer mesteparten selv. Dette kan man oppnå med å sette et etableringsgebyr som gjør at fellessinvesteringene er tilbakebetalt når en rimelig andel av beboerene har koblet seg på. Jeg tenker at de 8000 er fornuftig i dette tilfellet, og en nødvendighet for å ha sjans til å få det vedtatt på årsmøtet.

Å ta ågerpris for strømmen for å nedbetale gjeld blir derimot helt feil for meg. Et sameie kan ikke drive kommersiell virksomhet, og jeg kan ikke tenke meg at de skal ha lov til å selge strøm med profitt for å nedbetale fellesinvesteringer. De burde bare ta betalt for reelle strømkostnader med et lite påslag for å dekke drift og administrasjon.

elektrolux

#21
Sitat fra: Henrik900 på fredag 02. august 2019, klokken 07:25
jeg mener at et påslag på 8000 + ladeboks(23 000)

Hvilken ladeboks koster 23 000 kr?

Selv den mest avanserte boksen på markedet, nemlig Zapchargeren, koster godt under 20 000 kr, og en finner oftere og oftere lett brukte på finn.no til ned mot 10 000 kr.

Her er en som ligger på Finn.no: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=154569247&alertType=ss&WT.synd_type=agent&stored-id=34570617

Som regel kommer en slik ferdig installert på 22-25 000 kr grunnet at boksen selv inneholder alt som kreves for lastfordeling. Mer om dette her: https://elbilforum.no/index.php?topic=47496.0

I vårt sameie holdt styret på å bli lurt inn i en dyrere og dårligere løsning. Fikk heldigvis endret dette i 12. time. Foreslår at du også krever enda et tilbud. Vi bistår gjerne med det.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear


Henrik900

Sitat fra: gr på onsdag 11. september 2019, klokken 18:14
Hvordan går det med denne saken?

Fortsatt lite fremgang her. Jeg nekter å gå over på det nye systemet. Styret kom frem til at de ikke hadde nok informasjon til å gjøre noen endringer i vedtaket.. Jeg skrev en siste mail til styret med hjelp av en advokat for 3 uker siden, har ikke mottatt noe svar på denne. Jeg refererte til 3 advokatuttalelser i denne mailen.

Neste steg her får bli rettslig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA