Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EU begrensing på autopilot Oppsummering

Startet av Elbil fundamentalist, torsdag 01. august 2019, klokken 11:47

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

EU begrensinger  autopilot
• Summum kun via Bluetooth og FOB i nærheten
• Hastighets begrensing på 130kmt
• Svingbegrensing kan ikke ta svinger mindre en x radius i Y hastighet eller G belastning
• Filskifte begrensing? (filskifte virker kun i «navigere in autopilot»)

Kom gjerne med korreksjoner og legg til elementer som burde være med.

Elon oppfordrer Teslaeiere å legge press på myndighetene. Tyskland har flest representanter i EU og vil sikkert beskytte sin egen bilindustri.

Hvilken regulering er det som hindrer Tesla FSD og hvem jobber med dette. Hva gjør elbilforeningen og TOCN?


https://youtu.be/qJXTQP-se0s
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

OhmPaPa

Enda et spørsmål her. I dag virker NoA i noen land men ikke i alle. Altså spiller også lokale regler/lover en rolle. Hvem/hva i Norge er det som kan overkjøre EU/FN?

emmern

Jeg skulle gjerne likt å vite hvilke EU-lover dette gjelder så vi kan videreformidle dette som FSD-eiere til Samferdsesldepartementet
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

AndreasRingdal

Er den begrensningen på 130 km/h noe nytt som kommer? Kjørte på NOA i 150 på Autobahn i sommer.

Andras
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

geear

#4
Sitat fra: emmern på torsdag 01. august 2019, klokken 13:01
Jeg skulle gjerne likt å vite hvilke EU-lover dette gjelder så vi kan videreformidle dette som FSD-eiere til Samferdsesldepartementet
Det er vel FN-regelverk av en eller annen grunn: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2018/R079r3am2e.pdf

Det står mye om 130 km/t som testfart, men ser ikke at det står som absolutt maksfart?

turfsurf

Sitat fra: gr på fredag 02. august 2019, klokken 13:44
Det står mye om 130 km/t som testfart, men ser ikke at det står som absolutt maksfart?
Enig, har aldri sett noe om 130km/t maksfart. Det hadde vært latterlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Er 130 km/t en begrensning for ACC? VW har jo 210 km/t på sin ACC.

ACC måler avstanden og farten til kjøretøy foran deg. En sensor overvåker området foran bilen. I kø og trafikkork samarbeider systemet med DSG direktekoblingsgirkassen, som tilbys som ekstrautstyr, for å bremse bilen helt ned og kjøre i gang igjen like etterpå. ACC automatisk avstandsregulering holder trygg avstand til kjøretøyet foran ved hastigheter opptil 210 km/t, innenfor systemets begrensninger.   
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Foreløpig er det uklart (iallfall for meg) om 130 km/t i det hele tatt er en begrensning på noe som helst, men det handler ikke om ACC, det handler om selvstyring. Regulativet går på styrefunksjoner.

Handyman

Kjørte mange mil i 150km/t med AP, helt problemfritt i dag. 2019.24.4
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Et lite pirk: Det heter Summon, ikke Summum. Summum er et av utstyrsnivåene til Volvo. Det har tydeligvis sneket seg godt inn i norske Tesla-bilisters ordforråd, fordi det dukker opp i Tesla-sammenhenger både her og på Finn.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA