Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi lanserer billigere variant av e-tron

Startet av Jon65, torsdag 01. august 2019, klokken 11:46

« forrige - neste »

hemi

når WLTP tallet, med utstyr, er marginalt over en i3 120ah eller leaf 62..... er det noe å rope hurra for?

Mange som har de som en god nr 2 bil, veldig få har de som nr 1, og enda færre har de som eneste bil.

Contango

Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. september 2019, klokken 16:32
Viser seg jo at med  rekkevidde på rundt 30 mil er mange fornøyd. Ellers skulle jo ikke egolf og i3 m.fl. solgt.
Den argumentasjonen kjøper jeg ikke, for du eksluderer glatt hva man betaler. En e-Golf/i3 koster 300k og har en annen bruk enn i-Pace/S/X/Audi. Forskjellen på S75 og S100 var ca 150' kr, og det samme er det vel omtrent for 50 og 55. Verdien er altså 10'-15' kr per mil rekkevidde. Så det er ikke irrelevant hvilken rekkevidde man faktisk betaler for, og rekkevidde er viktigere enn noen andre parametere når markedet priser bilene. Ref Kona vs Golf eller prisforskjellene på akkurat de samme bilmodellene med forskjellige batterier - eksvs i3 i forskjellige utgaver. Men alt det er greit - så lenge man vet hva man kjøper og har prioritert etter realistiske behov.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Stikkkontakt

Til mitt bruk ville en e-tron 50 fungert utmerket. Jeg har kjørt 18000 km med I-Pace og aldri vært så tom for batteri at jeg ville tømt en 50. Jeg har heller aldri hurtigladet. Har 150 km til hytta. Der har jeg lader. (den trenger jeg for øvrig ikke bruke på Jaguaren som alltid har hatt over 50% i rest ved ankomst)
Men jeg skjønner at folk har forskjellige behov. Uansett er det veldig mange som kunne hatt 50 fordi de bare har bruk for mer rekkevidde noen få ganger i året og 50 lader ganske kjapt.

eivhelle

Jeg synes det ofte blir et veldig ensidig fokus på rekkevidde når man omtaler egenskapene til elbiler. Men hva er egentlig rekkevidde? Hva er det som definerer hvor du har mulighet for å kjøre? Jo, det er en kombinasjon av hvor langt kapasiteten til batteriet holder og hvor enkelt det er å få ladet underveis.

Jeg kan ta et konkret eksempel. I vinterferien i februar i år, skulle jeg og en av ungene dra på besøk til besteforeldre bosatt i hardanger. Turen foregikk i en e-golf som var utstyrt med takboks og hadde tilgjengelig rundt 30kWh i batteriet. Opprinnelig plan var å kjøre fra Horten opp Nummedal til Geilo og videre over Hardangervidda. Det krevde en rekkevidde på 390 km. Underveis begynte det å blåse på fjellet og hardangervidda ble stengt. Da ble det plan B, som var å kjøre om Aurland. Da ble kravet til rekkevidde plutselig 470 km. Men det stoppet ikke der. Uværet førte til at det ble kolonnekjøring over Hol-Aurland, og da ble det plan C i stedet. Altså kjøre ned til Gol og ta turen over Hemsedalsfjellet i stedet. Da ble det behov for 560 km rekkevidde. Til tross for dette gikk turen problemfritt med tanke på rekkevidde. Grunnen er ganske enkelt at et godt utbygd nettverk av hurtigladere kompenserer for mindre kapasitet på batteriet. Og siden man spesielt vinterstid må være forberedt på endringer, kan man ikke kun basere seg på å kommer frem uten å lade underveis.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Sitat fra: eivhelle på torsdag 12. september 2019, klokken 20:59
Jo, det er en kombinasjon av hvor langt kapasiteten til batteriet holder og hvor enkelt det er å få ladet underveis.
Langt som i hvor lenge man kan kjøre. Etter en ikke alt for lang ladestopp. Model S LR er vel akkurat i grenseland for mine preferanser. Vår X100 går for kort i motorvei fart.

Men hvor enkelt det er å lade er jo også viktig. F.eks har det i lang tid vært håpløst å lade på hytteveien vår på utfartsdager, men plutselig er det nå åtte ladepunkter utenfor butikken vi pleier å handle, de blir neppe fulle over lang tid.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA