Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi lanserer billigere variant av e-tron

Startet av Jon65, torsdag 01. august 2019, klokken 11:46

« forrige - neste »

Trond.m

#330
e-Tron 55 har da også varmepumpe, så jeg ser ikke helt hvorfor e-tron 50 skulle bruke mindre energi til oppvarming. Mye av forskjellen ligger vel i at kald luft gir høyere luftmotstand. Det går vel også energi til å varme batteriet,men jeg håper da at man kan styre dette. Det vil aldri gi lenger rekkevidde å bruke strøm fra batteriet til å holde batteritemperaturen på et optimalt nivå. Da vil det være bedre at effekten reduseres når batteriet er kaldt for å beskytte det. Men 200 kg mindre batteri å varme opp vil uansett gi litt lavere forbruk.

tromsø

#331
Dere er inne på noe tror jeg.
At E-tron nesten altid, uavhengig av utetemperatur og SOC kan lade på meget høye effekter er vel et tegn på at Audi prioriterer energi til batteriet for å holde det på en passe temperatur. Sikkert bra for levetiden på batteriet og som sagt for å kunne lade raskt men gir jo da også et større forbruk, særlig sammenlignet med biler som ikke har aktiv temperaturregulering av batteriet.

Tesla har for så vidt også temperaturregulering av batteriene men klarer ikke samme høye effekter ved lave temperaturer:
https://elbilforum.no/index.php?topic=31310.0

Konklusjonen er at Tesla prioriterer rekkevidde. Har jeg feil?

2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

turfsurf

Sitat fra: tromsø på lørdag 07. september 2019, klokken 20:35
Konklusjonen er at Tesla prioriterer rekkevidde. Har jeg feil?
Ja. X og S (ihvertfall pre Raven) har 6kW batterivarmer som slås på med en gang du begynner å kjøre så lenge batteriet er under 12 grader. Unntaket er om bilen har range mode på. Har aldri hatt problemer med ladefart om vinteren på langtur. Kun hvis man starter med kaldt batteri og skal lade relativt fort at det blir utfordringer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tromsø

Sitat fra: turfsurf på lørdag 07. september 2019, klokken 21:03
Sitat fra: tromsø på lørdag 07. september 2019, klokken 20:35
Konklusjonen er at Tesla prioriterer rekkevidde. Har jeg feil?
Ja. X og S (ihvertfall pre Raven) har 6kW batterivarmer som slås på med en gang du begynner å kjøre så lenge batteriet er under 12 grader. Unntaket er om bilen har range mode på. Har aldri hatt problemer med ladefart om vinteren på langtur. Kun hvis man starter med kaldt batteri og skal lade relativt fort at det blir utfordringer.

Vad får du for ladefart i kW om vinteren?
Problemene for Tesla i linken jeg refererte til: https://elbilforum.no/index.php?topic=31310.0, er dem borte vekk etter hardware/software oppdateringer?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

eivhelle

#334
Sitat fra: TM på lørdag 07. september 2019, klokken 19:59
e-Tron 55 har da også varmepumpe, så jeg ser ikke helt hvorfor e-tron 50 skulle bruke mindre energi til oppvarming. Mye av forskjellen ligger vel i at kald luft gir høyere luftmotstand. Det går vel også energi til å varme batteriet,men jeg håper da at man kan styre dette. Det vil aldri gi lenger rekkevidde å bruke strøm fra batteriet til å holde batteritemperaturen på et optimalt nivå. Da vil det være bedre at effekten reduseres når batteriet er kaldt for å beskytte det. Men 200 kg mindre batteri å varme opp vil uansett gi litt lavere forbruk.
Kan ikke se noe sted det står beskrevet at etron 55 har varmepumpe. Den finnes ikke under standardutstyr og er heller ikke tilgjengelig som tilvalg. Derimot er det poengtert at varmepumpe er standard på etron 50.

Et forbruk på over 4kW vil dessuten være skyhøyt om man hadde varmepumpe. Kan da umulig være nødvendig med 10kW varmebehov ved utetemperatur på 5 minusgrader. Den gamle e-golfen min som ikke hadde varmepumpe brukte omtrent 2.5kW til oppvarming ved 5 minus.

Det gir også god mening å bruke energi fra batteriet til å varme opp batteriet, hvis man bruker varmepumpe. Om det er behov for 10 kWh for å varme opp batteriet til optimal temperatur, trenger du bare å ta ut 4kWh fra batteriet for å produsere 10kWh med varme.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

automat

Sitat fra: tromsø på lørdag 07. september 2019, klokken 21:14
Sitat fra: turfsurf på lørdag 07. september 2019, klokken 21:03

Ja. X og S (ihvertfall pre Raven) har 6kW batterivarmer som slås på med en gang du begynner å kjøre så lenge batteriet er under 12 grader. Unntaket er om bilen har range mode på. Har aldri hatt problemer med ladefart om vinteren på langtur. Kun hvis man starter med kaldt batteri og skal lade relativt fort at det blir utfordringer.

Vad får du for ladefart i kW om vinteren?
Problemene for Tesla i linken jeg refererte til: https://elbilforum.no/index.php?topic=31310.0, er dem borte vekk etter hardware/software oppdateringer?

12 grader batteritemp er ikke nok til å få rask lading. Fra 12 til drøye 25 grader måtte man altså kjøre batteriet varmt. Helt til det kom en softwareoppgradering. Legger man inn superlader i navi nå, vil bilen forvarme til ladetemperatur før man ankommer superladeren.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på lørdag 07. september 2019, klokken 21:36

12 grader batteritemp er ikke nok til å få rask lading. Fra 12 til drøye 25 grader måtte man altså kjøre batteriet varmt. Helt til det kom en softwareoppgradering. Legger man inn superlader i navi nå, vil bilen forvarme til ladetemperatur før man ankommer superladeren.
Ja, det stemmer. Men det er jo ikke noe poeng i å varme batteriet mere enn 12 grader hvis man ikke skal lade. Ved den temperaturen fungerer regen normalt, og når man kjører vil batteriet holde seg varmt uansett. Synes egentlig Tesla sin funksjon som den er i dag med ekstra varming med superlader destinasjon er smart. Når det er sagt har jeg kjørt mange langturer på vinter uten denne funksjonen og fått full fart på superlader uansett. Passiv varming er nok, så lenge man starter med forvarmet bil. Starter man med dypfryst bil i minus 20 tar det laaang tid, men det gjelder nok etron og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Siden det har blitt stilt spørsmål til det..e-Tron 55 (og 50) har varmepumpe...fra Audi medisenter

https://www.audi-mediacenter.com/en/the-audi-e-tron-in-abu-dhabi-11089/battery-and-charging-technology-11094


«The standard heat pump uses their waste heat – up to 3 kW of actual power losses are efficiently used for heating and air conditioning the interior. Depending on the outside temperature, that can boost the Audi e-tron's range by up to ten percent in customer operation»

eivhelle

#338
Sitat fra: TM på søndag 08. september 2019, klokken 00:28
Siden det har blitt stilt spørsmål til det..e-Tron 55 (og 50) har varmepumpe...fra Audi medisenter

https://www.audi-mediacenter.com/en/the-audi-e-tron-in-abu-dhabi-11089/battery-and-charging-technology-11094


«The standard heat pump uses their waste heat – up to 3 kW of actual power losses are efficiently used for heating and air conditioning the interior. Depending on the outside temperature, that can boost the Audi e-tron's range by up to ten percent in customer operation»
Det må i så fall de som har laget rekkeviddekalkulatoren til Audi, ikke fått med seg. For med en COP faktor på inntil 3, skal det ikke være nødvendig å bruke 4,7 kW ekstra til oppvarming ved -5 grader utetemperatur. Varmepumpen i e-golf har god effektivitet ned til -10, og jeg forventer at Audi har en minst like god løsning.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Trond.m

Tror ikke det er noen vits å fortsette denne diskusjonen. Det har ikke vært nevnt andre endringer på 50 enn drivverk og batteri. Så får vi heller komme med fakta når det foreligger.


Trond.m

#341
Det har vært skrevet litt om optimalisering av drivlinjen i e-tron 50. Her er det som står referert i side3.no. Noen som har sette noe offisielt fra Audi, da det er all grunn til å ta det som er skrevet med en klype salt eller mer ?
Hvem «Audi» her faktisk er er vesentlig. Her får man også inntrykk av at VP ikke er standard på e-tron 55, men det stemmer kanskje i noen markeder.

«Audi hevder de har gjort den nye drivlinjen mer effektiv: Det er i hovedsak den bakre motoren som er aktiv. Den fremre motoren blir aktivert ved behov. Bedre effektivitet kan tilskrives en nykalibrert drivlinje og flere optimaliseringer av høyvoltsystemet. Lavere egenvekt og varmepumpe som standard bidrar også, sier Audi»

kilde:

https://www.side3.no/motor/bil/biltester/test-audi-e-tron-pa-sommerfore--forbruk-og-pris-6793882

Trond.m

#342
Har fått tak i den offisielle pressemeldingen for introduksjon av bilen.
Her blir det skrevet litt om effektivisering av drivlinjen, så det er grunn til å tro at dette stemmer: Jeg har uthevet avsnittet som omtaler effektivisering av drivlinjen.

De fikk da rett i følgende uttallelse:

«De norske prisene er snart klare og det forventes at de kommer til å overraske mange positivt»

Pressemelding Audi
Nytt tilskudd til Audi e-tron-familien:

Audi e-tron blir tilgjengelig for enda flere
• Lanseres i Norge fjerde kvartal 2019
• Svært konkurransedyktig prisindikasjon med egne attraktive markedsmodeller for Norge
• To elektriske motorer med en samlet effekt på 313 hk og dreiemoment på 540 Nm
• Lavere vekt, ny drivlinje og økt effektivitet
• Rekkevidde på godt over 300 km etter WLTP (bekreftet rekkevidde etter ferdig WLTP-typegodkjenning kommer senere)
• Hurtiglading opp til 80 prosent batterikapasitet på 30 minutter
Etter tidenes salgssuksess for Audi i Norge lanseres enda en utgave av Audi e-tron: Audi e-tron 50 quattro med et batteri på 71 kWh blir tilgjengelig i Norge allerede i år og i Tyskland estimeres en svært konkurransedyktig pris for den elektriske SUV-en.

Det kommer egne, svært attraktive, markedstilpassede modeller for Norge. De norske prisene er snart klare og det forventes at de kommer til å overraske mange positivt.

En rekkevidde på godt over 300 km etter WLTP-standarden og mulighet for hurtiglading med inntil 120 kW på hurtigladestasjoner gjør Audi e-tron 50 quattro til en høyaktuell bil for alle nordmenn som ønsker å kjøre elektrisk. Audi e-tron 50 quattro kan hurtiglade opp til 80 prosent batterikapasitet på kun 30 minutter.

- Med Audi e-tron 55 quattro har vi vist at Audis premiumkvalitet kompromissløst lar seg forene med elektrisk mobilitet. Nå kommer Audi e-tron 50 quattro, og med det blir Audis premiumtilnærming til elektrisk mobilitet tilgjengelig for langt flere, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

- Vi oppfordrer interesserte kunder til å kontakte sin Audi-forhandler eller følge med på Audi.no for videre informasjon. Men allerede nå kan jeg si at vi forventer å få god tilgang til biler og at de første kundene får utlevert bil i år. De norske prisene er nært forestående og kommer til å oppleves som attraktive, sier Sinervo.

Nye e-tron 50 quattro er en stor SUV som oppfyller familiesegmentets behov knyttet til størrelse og daglige rekkevidde, med mye småkjøring i hverdagene og enkelte langturer i helger og ferier. I tillegg er bilen innenfor rekkevidde for enda flere også når det kommer til prisen. Audi e-tron 50 quattro får de samme egenskapene som e-tron 55 og blir med det en bil som møter alle daglige behov kombinert med stor plass, høy sikkerhet, quattro firehjulsdrift, høy bakkeklaring, høy komfort og premium kvalitet.

I Norge får Audi e-tron 50 quattro blant annet følgende standardutstyr: adaptiv luftfjæring, varmeseter foran, navigasjon plus, quattro firehjulsdrift, LED hovedlys, cruise kontroll, elektrisk bakluke, virtual cockpit, parkeringssensor foran og bak, varmepumpe, samt ekstra oppvarming for kupé og batteri.

I Norge skal det tilbys tre markedstilpassede modeller med store kundefordeler. Det åpnes for salg av disse rett over sommeren. Mer informasjon om priser og utstyr kommer senere.

- Audi e-tron 50 quattro kommer til å passe perfekt for kjøremønsteret, plassbehovet og budsjettet til mange norske familier. Dette er en modell vi har gledet oss til å lansere og ikke minst se flere av på veien i løpet av året, sier Sinervo.

Audi e-tron 50 quattro skal bygges ved Audis karbonnøytrale fabrikk i Brüssel, og blir altså lansert i markedet fjerde kvartal i år.
Batteripakken i Audi e-tron 50 quattro har 324 prismatiske celler kombinert i 27 moduler. Disse gir et energilager på opptil 71 kWh (brutto) – nok til en rekkevidde på godt over 300 km etter WLTP-standarden. Audi e-tron 50 quattro kan lades med opptil 120 kW effekt på hurtigladestasjoner. Dette betyr at den elektriske SUV-en er klar for en ny, lang kjøreetappe etter bare en halvtimes lading.

Audi e-tron 50 quattro kombinerer høy effektivitet med dynamiske ytelser. Akkurat som modellen som allerede er på markedet, får den nye modellen også en elektrisk motor på hver aksel. Med 313 hk (230 kW effekt) og 540 Nm dreiemoment akselererer den elektriske SUV-en fra 0 til 100 km/t på syv sekunder.

For å oppnå høyest mulig effektivitet er det i hovedsak den bakre motoren som er aktiv. Den fremre motoren blir aktivert ved behov. Reguleringen av den elektriske firehjulsdriften skjer ekstremt raskt og presist. Kombinasjonen av luftfjæring og et lavt tyngdepunkt bidrar til formidabel dynamikk og stabilitet.
Den høye driftseffektiviteten kan tilskrives en nykalibrert drivlinje og flere optimaliseringer av høyvoltsystemet. Lavere egenvekt, som også gir lavere rullemotstand, og den effektive temperaturreguleringen med varmepumpe som standard, bidrar også. Varmepumpesystemet regulerer temperaturen i kupeen og batteriet, men bidrar også til kjøling av de elektriske motorene, fremdriftselektronikken og laderen. På denne måten sikres høyvoltskomponentene lang levetid
.

For hjemmelading er Audi e-tron 50 quattro utstyrt med en kompakt ombordlader som standard. Ved tilgang til 400 volt 3-faset strøm oppnås en ladeeffekt på opptil 11 kW som gir en opplading på rundt syv timer.
Audi e-tron 50 quattro regenerer mer enn 90 prosent av all bremseenergi gjennom de elektriske motorene, og den realiserer sitt maksimale regenereringspotensiale i kombinasjon med det elektrohydrauliske bremsesystemet. Audi er den første bilprodusenten i verden som bruker et slikt bremsesystem i en serieprodusert elektrisk bil.

En effektivitetsassistent hjelper føreren med å finne en effektiv kjørestil ved å utnytte automatisk regenerering og forutseende informasjon fra «Audi virtual cockpit». Systemet bruker radarsensorer, kamerabilder og navigasjonsdata for å overvåke trafikksituasjonen langs kjøreruten. I kombinasjon med «adaptive cruise assist» kan assistentsystemet også kunne bremse og akselererer den elektriske SUV-en

tromsø

2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Tiger123


WLTP godt over 300km på etron 50.

EPA på `55 er 204 miles.


;D


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA