Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi lanserer billigere variant av e-tron

Startet av Jon65, torsdag 01. august 2019, klokken 11:46

« forrige - neste »

Trond.m

Tja. Til sammenlikning har bmw i3 285-310 km WLTP. BMW oppgir samtidig inntil 260 km reell rekkevidde. Det er lett å kjøre lenger enn det og sikkert kortere også i 110 km/t om vinteren. 200 km er nok i underkant, men det er nok et forbur man er sikker på å holde seg innenfor. Det tilsvarer 30 kwh/100 km, og  Bjørn Nyland var vel oppe i 29 i 90 km/t med 55 i 6 kuldegrader og saltet vei. Riktignok med litt side / motvind, men det kan man jo ikke gardere seg mot.

Kåre Knatten

Hvis E-tron 50 ikke går mer enn drøye 20 mil vinterstid, er det ikke en bil for norske forhold. Bruke over en halv million for noe som må lades oftere enn en E-Golf, da vilje heller kjøpe noe annet. Etter min mening er E-tron 55 på smertegrensen angående rekkevidde. En kjøper vel ikke en fossil SUV med 25 liters tank?

Trond.m

Sitat fra: Kåre Knatten på søndag 01. september 2019, klokken 10:36
Hvis E-tron 50 ikke går mer enn drøye 20 mil vinterstid, er det ikke en bil for norske forhold. Bruke over en halv million for noe som må lades oftere enn en E-Golf, da vilje heller kjøpe noe annet. Etter min mening er E-tron 55 på smertegrensen angående rekkevidde. En kjøper vel ikke en fossil SUV med 25 liters tank?
Der blir en helt feil sammenlikning. Hvis bensintanken fylte seg opp selv hver natt, så ville det ikke vært behov for større tank for de aller fleste

Rosstopher

Sitat fra: Kåre Knatten på søndag 01. september 2019, klokken 10:36
Hvis E-tron 50 ikke går mer enn drøye 20 mil vinterstid, er det ikke en bil for norske forhold. Bruke over en halv million for noe som må lades oftere enn en E-Golf, da vilje heller kjøpe noe annet. Etter min mening er E-tron 55 på smertegrensen angående rekkevidde. En kjøper vel ikke en fossil SUV med 25 liters tank?

Må lades oftere enn e-Golf ja, men så lader den jo tre ganger så fort også. e-tron 50 blir kanskje ikke bilen for de som kjører langtur hver uke, men er det snakk om noen ganger i året så klarer vel de fleste å ta en liten pause hver andre til tredje time på turen?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Trond.m

Den må jo ikke lades oftere enn e-Golf. Den får jo minst like god rekkevidde som i3 120 Ah. Den har jo en rekkevidde på ca 30 mil på landeveiskjøring om sommeren. Den hadde holdt imassevis for oss, men komfort, sikkerhet og ikke minst praktiske egenskaper gjør at i3 blir litt for smått.

JorEl

#230
Når man har lite batteri så syntes jeg det var stress å finne lader.., som virket.., tidsnok..stress.. Men når man først var på laderen så gikk stress over i kjedsomhet med glidende overgang. Følelsesmessig slitsomt. Så for dere som er nødt å kjøpe Audi, så får man ikke bare et større batteri ++ med etron55. Men man får også større frihet og mindre stress. Usikkerheten mtp elbilvalget blir også mindre. Så har man penger, så støtt Audi og kjøp eltron55.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Samco

#231
Lurer på om etron ruster på sommeren?
Tror tyskerne har peiling på å lage biler som holder koken lengre i Norge.

Må Etron folieres / rustbehandles før montering av skvetlapper ... ?

Toalmar

#232
En Audi e-tron billigutgave er jo i utgangspunktet en drømmebil spør du meg.
Tysk kvalitet, fint utseende og svært praktisk (hengerfeste og mulighet for hundebur)
Hadde BMW I3 94Ah i ett par år før jeg kjøpte Tesla 3 nå i vår. Etter å ha opplevd ladenettverket til Tesla så sitter det svært langt inne å gå for en annen elbil som skal lades der hvor alle andre lader. Tenker tilbake på tiden med I3 og lading. Måtte stå i ladekø flere ganger. Denne billige e-tron vil vel ikke få stort over 20 mil på vinters tid, bor du da på Lillehammer, Hamar eller Gjøvik området og skal en tur til Oslo må du faktisk lade for å komme deg tur - retur
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Trond.m

Bra.  :) Vi kan også være enige om at e-tron, i-pace og EQC ikke ville vært på markedet uten Musk. Markedet er stort nok for alle og valgfrihet er bra 👍.

Nå fortsetter vi diskusjonen om vi hva vi kan forvente av e-tron 50.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Elninja1

Blir vel slitsomt å måtte vente i kø på ionity laderene på vei til fjellet. Men folk må jo velge hva de vil. Its a free country

turfsurf

Sitat fra: Elninja1 på søndag 01. september 2019, klokken 18:37
Blir vel slitsomt å måtte vente i kø på ionity laderene på vei til fjellet. Men folk må jo velge hva de vil. Its a free country
Jeg har tidligere satt som krav at det skal være rekkevidde nok til å komme meg på hytta om vinteren, 25 mil + 800hm. Det hadde ikke etron 55 klart (vi driver ikke med øko kjøring). Men nå har det plutselig dukket opp 4x50kW+2x150/4x75kW ladere utenfor remabutikken vi handler på, så nå hadde det plutselig holdt for hytteturene. T.o.m etron 50 hadde holdt.

Men er derimot mere skeptisk som du sier til Ionity o.l. køer nedover Europa. Ser ikke helt for meg å kjøre til alpene og enda lenger ned med rekkevidde på under 20 mil med etron 50 og kanskje 25 med etron 55.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tromsø

Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. september 2019, klokken 10:01
Sitat fra: tromsø på lørdag 31. august 2019, klokken 22:53
Aldri mer fossilbil! Kanskje må vente på Nord-Norge banen... ;).
Nja, med to barn kjører man ikke 170 mil på en dag uansett, vi har normalt 2 overnattinger på veien.

Jeg skulle til å svare at på langtur er det jo bare frem til første ladestopp at man sparer noe på å ha større batteri. Men hvis du bruker tre dager på turen, er det jo tre ganger i løpet av turen man sparer tid på å ha større batteri. Hvis det er Ionity-ladere på strekningen hadde jeg ikke nølt med å ta en slik tur, men hvis man er avhengig av 50 kW lading, vil det jo ta betydelig lengre tid.

Enig, men bare hvis ladehastigheten er lik på de biler man sammenligner. Sen må jo vi nordlenninger bare håpe å vente på bedre ladeinfrastruktur. Fortum skal jo allerede nå i år innstallere 150kW i Finnmark :). Regner med at det også kommer mellom Tromsø og Trondheim i løpet av 2 år.

Blir fremdeles ikke klok på hvis etron 50 er et bra kjøp eller ikke. Er jo som noen nevnte en perfekt familiebil men med litt kort rekkevidde. Dog er den nesten for svær for bykjøring i Tromsø om vinteren når veiene smalner av grunnet svære snømengder.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Tellus

Det er vel engang slik at jo flere lange reiser du tar jo mer setter du pris på stort batteri og rask lading. Kjører du nesten aldri lengre enn 400 km så trenger du aldri mer enn en ladestopp for de fleste nye elbiler nå. De vil alle kunne fungere greit. Da blir det andre ting enn lading og batteristørrelse som er viktig.

Kjører du land og strand rundt ofte, kanskje du til og med reiser til sydeuropa en gang i året, da blir jo lading og rekkevidde plutselig kritiske faktorer ved valg av elbil.

"e-tron short range" vil sikkert fungere fint for mange. Personlig hadde jeg kunne leve med den. Hvis prisforskjellen virkelig er nærmere 150K så hadde jeg kanskje vurdert en slik hvis det var Audi jeg hadde falt ned på.

Forskjellen opp fra Model 3 er ikke all verden heller. Jeg kan godt se for meg at noen strekker seg litt for å trade rekkeviddesedan mot premiumsum  ;D

Trond.m

Forskjelln er faktisk så mye som 180.000 på en normalt bra utstyrt bil.
Det er mye penger og da blir bilen aktuell for en langt større kundegruppe enn tidligere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA