Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi lanserer billigere variant av e-tron

Startet av Jon65, torsdag 01. august 2019, klokken 11:46

« forrige - neste »

geear

#195
Sitat fra: Crown på fredag 30. august 2019, klokken 10:32
Sitat fra: gr på fredag 30. august 2019, klokken 10:02
Vil tro han har kjørt mer elbil, og flere forskjellige elbiler, enn samtlige personer her inne. Vil anta han sikkert har nærmere 400 000km bak rattet på elbil? Hvor mye har du?

Som om "elbil" er en og samme bil. Hver bil er forskjellig. Jeg har nok mer erfaring med Ioniq og e-tron enn ham, og jeg ser at måten han kjører dem på/stiller dem inn på ikke nødvendigvis alltid er den mest effektive og yter bilene mest mulig rettferdighet, det er ofte mer optimalisert mot biler uten blending brakes. Men mannen er en legende og er utrolig artig å se på/lese stoff av, så det var ikke ment å fornærme noen.
Jeg har biler med begge løsninger (hatt e-Golf, har e-Niro og Model X), og var først vant med coasting-bil, siden første elbilen vår var en e-Golf, og har mest inntrykk av at det er de som kjører nettopp disse bilene, som har feil inntrykk av hva "enpedalskjøring" er. Du kan like fullt dosere regen, pådrag og coasting i disse, men forskjellen er at du kun bruker én pedal til "alt", i stedet for to pluss nullpunkt for begge. Etter at vi ble påtvunget dette med X-en, siden vi ikke kan velge der, så forstod jeg ikke lenger poenget med coastingen, og begynte å alltid kjøre e-Golfen i B, og har satt e-Niroen også til å starte med regen (nivå 2, ikke 3, for den er for brå i overgangen, så det blir for mye av og på). En annen sak er at 90km/t testene som regel foregår på cruise, og da betyr ikke en slik setting noe som helst, siden bilen gjør fordelingen.

Dampmaskin

Ved landeveiskjøring, spesielt med lite trafikk og moderate bakker og svinger, syns jeg det er utrolig komfortabelt å kunne veksle mellom å rulle fritt og gi gass, alt etter hvordan veien bukter seg. I den situasjonen er regenerering bare plagsomt og ekkelt.

Helst skulle jeg sluppet default-regenereringen som slår inn i golfen også i D-modus når en nedoverbakke er så bratt at farten øker. Å rulle fritt er det smootheste som fins.

Ved bykjøring og kjøring i tett trafikk er det selvsagt noe helt annet, da er det ikke noe poeng med frirulling.

geear

Sitat fra: OlafGTE på fredag 30. august 2019, klokken 12:28
Helst skulle jeg sluppet default-regenereringen som slår inn i golfen også i D-modus når en nedoverbakke er så bratt at farten øker. Å rulle fritt er det smootheste som fins.
Sett den i N.

Magnus Hansen

Jeg har opplevd det som en vanesak. Føltes uvant og ubehagelig i begynnelsen. Etterhvert helt normalt. Også veldig greit å ikke havne alt for mye over fartsgrensen nedover som er fort gjort når man ruller fritt.

eivhelle

Sitat fra: OlafGTE på fredag 30. august 2019, klokken 12:28
Helst skulle jeg sluppet default-regenereringen som slår inn i golfen også i D-modus når en nedoverbakke er så bratt at farten øker. Å rulle fritt er det smootheste som fins.


Default regenerering i D-modus for e-golf kan du skru av. Den ligger under førerassistent menyen og heter ECO kjøretips. Fjern krysset for Aktiv så slutter bilen å blande seg inn.

Fant tilsvarende funksjon i etron da jeg prøvekjørte den i dag. Var omtrent like irriterende, men kunne heldigvis skrus til manuell slik at man bare får varsel i stedet for at bilen selv bremser.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Dampmaskin

#200
Sitat fra: gr på fredag 30. august 2019, klokken 14:00Sett den i N.
Nja, å sitte og jokke på girstanga over hver eneste bakketopp opplever jeg i hvert fall ikke som smooth. :D

Sitat fra: eivhelle på fredag 30. august 2019, klokken 14:21Default regenerering i D-modus for e-golf kan du skru av. Den ligger under førerassistent menyen og heter ECO kjøretips.
Takk for tips, det skal jeg absolutt sjekke om jeg har i min meny! (Skjønt jeg har GTE og ikke e-Golf.)

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 30. august 2019, klokken 14:08Også veldig greit å ikke havne alt for mye over fartsgrensen nedover som er fort gjort når man ruller fritt.
For å oppnå dette kan jeg velge mellom B mode, ACC og bremsepedal. Føler ikke at jeg behøver en fjerde måte. Hvis det er mulig å disable det i min bil, skal jeg i hvert fall prøve det ut og se hva jeg liker best.

geear

Fiffig hvordan du snur "så bratt at farten øker" til "hver eneste bakketopp".  :P

Dampmaskin


e-Stig

Sitat fra: eivhelle på fredag 30. august 2019, klokken 14:21
Sitat fra: OlafGTE på fredag 30. august 2019, klokken 12:28
Helst skulle jeg sluppet default-regenereringen som slår inn i golfen også i D-modus når en nedoverbakke er så bratt at farten øker. Å rulle fritt er det smootheste som fins.

Default regenerering i D-modus for e-golf kan du skru av. Den ligger under førerassistent menyen og heter ECO kjøretips. Fjern krysset for Aktiv så slutter bilen å blande seg inn.

Fant tilsvarende funksjon i etron da jeg prøvekjørte den i dag. Var omtrent like irriterende, men kunne heldigvis skrus til manuell slik at man bare får varsel i stedet for at bilen selv bremser.

Har egentlig ikke hatt noe imot denne funksjonen, ettersom bilen ofte er flinkere til å følge med på veien enn sjåføren, men jeg bruker bilen til pendling og kjører samme strekning 500 ganger hvert år skal jeg prøve å slå av default regenerering i en periode.

Må innrømme at jeg aldri bruker B-modus i frykt for at bremselysene skal slå seg på. Jeg bruker cruisekontrollen aktiv og slår den bare av i unnabakker når jeg seiler. Er ikke så bekymret for om farten er litt over fartsgrensen. Med cruisekontroll trenger man ikke bekymre seg for hvilken modus (D1, D2 eller D3) man skal bruke.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Trond.m

#204
Kan ikke dere som diskuterer regenerering for e-golf og andre biler heller lage en egen tråd for det  ?  ;)

Trond.m

Det er usikkert hvilen målemetode Audi forholder seg til når de skriver «godt over 300 km. Det virker ikke spesielt troverdig, med mindre de refererer til bykjørinsmodus. Audi har tidligere markedsført rekkevidde inntil 466 km, som i praksis er maks 408 km blandet kjøring.

Dette er sakset fra en artikkel i msn.no. Hvis dette er tall de har fått fra Audi så lover det ikke bra. Forhandlerne har vel antydet ca 8 mil kortere rekkevidde. 15 mil kortere gjør bilen helt uaktuell for meg.

«Mens e-tron 55 har en rekkevidde på 466 kilometer, vil e-tron 50 få en rekkevidde en plass over 300 kilometer. Altså en eller annen plass rundt 150 kilometer kortere rekkevidde, men det konkrete tallet for e-tron 50 er fortsatt ikke klart»

AJ82

Sitat fra: TM på lørdag 31. august 2019, klokken 14:09
Det er usikkert hvilen målemetode Audi forholder seg til når de skriver «godt over 300 km. Det virker ikke spesielt troverdig, med mindre de refererer til bykjørinsmodus. Audi har tidligere markedsført rekkevidde inntil 466 km, som i praksis er maks 408 km blandet kjøring.

Dette er sakset fra en artikkel i msn.no. Hvis dette er tall de har fått fra Audi så lover det ikke bra. Forhandlerne har vel antydet ca 8 mil kortere rekkevidde. 15 mil kortere gjør bilen helt uaktuell for meg.

«Mens e-tron 55 har en rekkevidde på 466 kilometer, vil e-tron 50 få en rekkevidde en plass over 300 kilometer. Altså en eller annen plass rundt 150 kilometer kortere rekkevidde, men det konkrete tallet for e-tron 50 er fortsatt ikke klart»

Her snakker de om WLTP på 299km.

https://electrek.co/2019/08/28/audi-announces-e-tron-50-electric-suv-price-in-norway-starts-at-just-55000/

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Magnus Hansen

Dette står hos Audi.no

Sitat
Rekkevidde på godt over 300 km etter WLTP (bekreftet rekkevidde etter ferdig WLTP-typegodkjenning kommer senere)

Hvis det de mener er at bykjøringskomponenten av wltp er godt over 300km så er det jo så villedende at det grenser til svindel. Og det nekter jeg å tro. Men nå er jo «godt over» veldig åpent for tolkning.

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 31. august 2019, klokken 18:18
Men nå er jo «godt over» veldig åpent for tolkning.
Ved lanseringen til etron 55 sa jo Audi godt over 400km for den og. 10 mil diff ser det jo ut til å bli
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#209
Godt over kan da uansett ikke bety 310 km.

Er det forresten noen som har beregnet kundefordelen ved de ulike pakkene ? Advanced Business ser ut å ha en kundefordel på ca 19 og det er bra. Derimot ser Advanced Sport ut til å ha en negativ kundefordel mao en Møllefordel på noen tusen. Tror de har glemt å ta hensyn til at skinn / kunstskinn da utgår og skulle gi et fratrekk på ca 11000 på prisen for Skinn Alcantara. Ser ikke bort fra at de også har glemt å trekke fra prisen for forberedelse til hengerfeste. Slik pakken nå er så betaler man for skinn / kunstskinn + skinn / Alcantara.  Hvid det stemmer så er det spenstig 😉 Kan noen kontrollere beregningen ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA