Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi lanserer billigere variant av e-tron

Startet av Jon65, torsdag 01. august 2019, klokken 11:46

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: Moas på tirsdag 27. august 2019, klokken 23:09
Uansett må nok noen teste 50 først for å få svar..

Og når noen tester, må de kjøre sammen med en annen bil for å få noen svar.

Videre må man regne ut hvor langt man faktisk ville kommet ut fra tilbakelagt distanse og forbrukt batteri i prosent.

Individuelle tester, og tester der man kun leser av forbrukstallet, forteller svært lite.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Moas

Sitat fra: elektro på onsdag 28. august 2019, klokken 19:00
Sitat fra: Moas på tirsdag 27. august 2019, klokken 23:09
Uansett må nok noen teste 50 først for å få svar..

Og når noen tester, må de kjøre sammen med en annen bil for å få noen svar.

Videre må man regne ut hvor langt man faktisk ville kommet ut fra tilbakelagt distanse og forbrukt batteri i prosent.

Individuelle tester, og tester der man kun leser av forbrukstallet, forteller svært lite.
ja, dette er nok en jobb for slike folk som teslabjørn :)

selv skal jeg prøvekjøre etron om kort tid og legger kanskje inn en bestilling på 50 på mandag.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

eivhelle

Sitat fra: Moas på onsdag 28. august 2019, klokken 19:41
Sitat fra: elektro på onsdag 28. august 2019, klokken 19:00
Sitat fra: Moas på tirsdag 27. august 2019, klokken 23:09
Uansett må nok noen teste 50 først for å få svar..

Og når noen tester, må de kjøre sammen med en annen bil for å få noen svar.

Videre må man regne ut hvor langt man faktisk ville kommet ut fra tilbakelagt distanse og forbrukt batteri i prosent.

Individuelle tester, og tester der man kun leser av forbrukstallet, forteller svært lite.
ja, dette er nok en jobb for slike folk som teslabjørn :)

selv skal jeg prøvekjøre etron om kort tid og legger kanskje inn en bestilling på 50 på mandag.
Er ikke sikker på at teslabjørn alltid er den beste referansen. Han snakker tross alt stadig om "hammering it" når han kjører rundt og tester. Og det er ikke nødvendigvis bra for rekkevidden. Og han tester som oftest på motorveien og stort sett med hastighet over 90 km/t. På vanlig landevei ligger snitthastigheten sjelden over 65 km/t. Så om man ikke har utgangspunkt i Oslo og kjører mye på E6 eller E18, er det landeveishastighet som er mest relevant å teste med.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Magster

Han bruker vel aldri uttrykket "hammering it" når han tester rekkevidde? Han tester alltid i 90 og 120 km/t målt etter gps. 90 km/t testen gir ett meget realistisk utgangspunkt for gjennomsnittlig rekkevidde.

Trond.m

Sitat fra: Magster på torsdag 29. august 2019, klokken 00:20
Han bruker vel aldri uttrykket "hammering it" når han tester rekkevidde? Han tester alltid i 90 og 120 km/t målt etter gps. 90 km/t testen gir ett meget realistisk utgangspunkt for gjennomsnittlig rekkevidde.
Enig i at jevn hastighet i 90 stort sett gir en god indikasjon på hva man kan oppnå under blandet kjøring. Riktignok havnen ofte gjennomsnitts-hastigheten på blandet kjøring / by - landevei - motorvei under 70 km/, men hastighetsendringer og topografi gjør likevel at forbruket blir mye høyere enn om man skulle teste bilen i 70 km/t.
Jeg ville nok valgt 19» hjul på e-tron 50, og da har man vel bare der oppnådd en reduksjon på 5-10 %. Hvis ytterligere forbedringer av drivverket (mindre motor og kjøring med kun 1 motor ved liten belastning) kan spare ytterligere 5-10 %, så trenger ikke den praktiske nytteverdien av e-tron 50 bli så mye redusert. Dussuten, på biltur rundt om i Norge hvor det ikke er Ionity ladere, så vil den jo lade litt raskere i km/ladetime siden ladefarten er den samme og forbruket lavere. Det blir bare noen flere pauser, og gjennomsnittlig 1 time kjøring mindre pr. ladestopp. På slike turer er en dieselbil uansett bedre og rimeligere å kjøre, men det er jo unntaksvis at det er tilfelle.

De som får en vesentlig ulempe med e-tron 50 er de som ofte kjører strekninger på 20-30 mil og som vil klare seg uten å lade e-tron 55 underveis. Selv har jeg 18,8 mil til hytta og vil vinterstid starte turen fra oppvarmet garasje. Selv med 1000 høydemeter bør den klare turen uten ladestopp, men om det kniper enkelte dager så stopper jeg alltid på en Kiwi butikk etter ca 16 mil og handler. Der er det både DC lader og 3 AC ladere, så det burde ikke være noe problem med mindre der er strømbrudd. Da får jeg sove i bilen til strømmen er tilbake, for det er jo gigantisk plass for 2 i e-tron  :)

Rosstopher

Sitat fra: Magster på torsdag 29. august 2019, klokken 00:20
Han bruker vel aldri uttrykket "hammering it" når han tester rekkevidde? Han tester alltid i 90 og 120 km/t målt etter gps. 90 km/t testen gir ett meget realistisk utgangspunkt for gjennomsnittlig rekkevidde.

Når han tester i 120 km/t hender det han sier at han skal «hammer it». Det betyr selvfølgelig ikke råkjøring og bånn gass, kun at han tester i (forholdsvis) høy fart.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Fossilbil

Er jeg blind, eller kommer ikke Etron 50 med valg for Soltak/Panorama? :)

Bil uten, vil jo aldri bli vurdert  :o

geear

Sitat fra: eivhelle på onsdag 28. august 2019, klokken 23:18
Er ikke sikker på at teslabjørn alltid er den beste referansen. Han snakker tross alt stadig om "hammering it" når han kjører rundt og tester. Og det er ikke nødvendigvis bra for rekkevidden.
Følg med på hva han gjør etterpå når han sier slikt, det betyr kanskje bare å gli forbi noen i venstrefila, ikke akkurat noe voldsomme pådrag. Han har nok ganske god koll på å kjøre økonomisk, under internasjonalt pressetreff for Leaf 2 så vant vel han på lavest forbruk av alle journalistene?

Sitat fra: eivhelle på onsdag 28. august 2019, klokken 23:18
Og han tester som oftest på motorveien og stort sett med hastighet over 90 km/t. På vanlig landevei ligger snitthastigheten sjelden over 65 km/t. Så om man ikke har utgangspunkt i Oslo og kjører mye på E6 eller E18, er det landeveishastighet som er mest relevant å teste med.
Det fine er at de der 90km/t-testene hans, der farten er helt jevn og ofte med samme start-stopp punkt, er ganske enkle å repetere, og har vist seg å ha et forholdsvis representativt forbruk i forhold til kjøring med en del start/stopp og lavere fart enn 90, selv om det egentlig er en annen øvelse. Biler med god aero vil sikkert komme litt bedre ut enn de ville i lavere fart og motsatt.

Orbit

Sitat fra: Fossilbil på torsdag 29. august 2019, klokken 10:52
Er jeg blind, eller kommer ikke Etron 50 med valg for Soltak/Panorama? :)

Sitat fra: https://www.audi.no/no/web/no/magasin/innovasjon/nye-audi-e-tron-50-kommer-i-tre-modeller.htmlVi starter salget 2. september, og du kan sikre deg en Audi e-tron 50 quattro allerede i år. Du kan velge en av lanseringsmodellene, eller velge utstyr selv. Kontakt din Audi-forhandler i dag for mer informasjon og estimert leveringstid.

Så litt lenger leveringstid på egenspesifisert, men tipper alt av utstyr kan legges til.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Alfa Bergen

Sitat fra: JorEl på torsdag 29. august 2019, klokken 14:54
Nyheter fra utlandet.
https://electrek.co/2019/08/28/audi-announces-e-tron-50-electric-suv-price-in-norway-starts-at-just-55000/

Hvis kildene til Electrec er etterrettelige så er vel ikke «godt over 300 km rekkevidde» helt korrekt:

«According to the company, the new variant will get 186 miles (299 km) of range compared to 248 miles (399 km) for the version with the 95 kWh pack based on the WLTP standard.

Since it is only planned for the European market, Audi is only talking about the WLTP range, which is known to be more optimistic than the EPA range.»
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Orbit

De har (som vanlig) startet med Audis "over 300/400 km" (for hhv 50/55-modellen), regnet om til miles som maksimal rekkevidde, regnet tilbake til km (med avrundingsfeil), og endt opp med dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

eivhelle

Sitat fra: gr på torsdag 29. august 2019, klokken 11:08
Sitat fra: eivhelle på onsdag 28. august 2019, klokken 23:18
Er ikke sikker på at teslabjørn alltid er den beste referansen. Han snakker tross alt stadig om "hammering it" når han kjører rundt og tester. Og det er ikke nødvendigvis bra for rekkevidden.
Følg med på hva han gjør etterpå når han sier slikt, det betyr kanskje bare å gli forbi noen i venstrefila, ikke akkurat noe voldsomme pådrag. Han har nok ganske god koll på å kjøre økonomisk, under internasjonalt pressetreff for Leaf 2 så vant vel han på lavest forbruk av alle journalistene?

Sitat fra: eivhelle på onsdag 28. august 2019, klokken 23:18
Og han tester som oftest på motorveien og stort sett med hastighet over 90 km/t. På vanlig landevei ligger snitthastigheten sjelden over 65 km/t. Så om man ikke har utgangspunkt i Oslo og kjører mye på E6 eller E18, er det landeveishastighet som er mest relevant å teste med.
Det fine er at de der 90km/t-testene hans, der farten er helt jevn og ofte med samme start-stopp punkt, er ganske enkle å repetere, og har vist seg å ha et forholdsvis representativt forbruk i forhold til kjøring med en del start/stopp og lavere fart enn 90, selv om det egentlig er en annen øvelse. Biler med god aero vil sikkert komme litt bedre ut enn de ville i lavere fart og motsatt.

Vel mitt inntrykk er uansett at Bjørn Nyland testen som regel har betydelig høyere forbruk enn det man kan oppnå om en kjører smart. Og den favoriserer i høy grad biler med god aerodynamikk.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rosstopher

Sitat fra: eivhelle på torsdag 29. august 2019, klokken 16:55
Vel mitt inntrykk er uansett at Bjørn Nyland testen som regel har betydelig høyere forbruk enn det man kan oppnå om en kjører smart. Og den favoriserer i høy grad biler med god aerodynamikk.

Det er klart at motorveitesting favoriserer biler med god aerodynamikk. Det er imidlertid vanskelig for enkeltpersoner å kjøre pålitelige tester i bykjøring.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Crown

Sitat fra: eivhelle på torsdag 29. august 2019, klokken 16:55
Vel mitt inntrykk er uansett at Bjørn Nyland testen som regel har betydelig høyere forbruk enn det man kan oppnå om en kjører smart. Og den favoriserer i høy grad biler med god aerodynamikk.

Det første han gjør er også å sette regen på maks for å kunne kjøre mest mulig enpedal, dette er ikke en idèell kjørestil for de biltypene som også tilbyr seiling/regen 0, som Ioniq, e-tron og e-Golf f.eks. Det blir jo også lettere kaotisk på e-tron.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA