Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi lanserer billigere variant av e-tron

Startet av Jon65, torsdag 01. august 2019, klokken 11:46

« forrige - neste »

geear

Det sa folk for tre år siden også. Vi "tapte" selv 26 000,- på e-Golf 190 km på 2,5 år (~35 000 km), selv om 300 km hadde vært på markedet i to år før jeg solgte, og vår egentlig skulle vært helt utdatert.

Før Model X-en hadde jeg en X5 med nesten en halv million i ekstrautstyr. Skulle jeg fått igjen prisforskjellen opp mot en ribbet bil, så hadde den ribbede bilen blitt gitt bort da min bil var 7-8 år. I realiteten så er forskjellen noen titalls tusen, og at den med mye utstyr/stort batteri/best ytelser i stedet er litt mer lettsolgt, men med større tap i kroner.

Vi får ta en revisit i denne tråden om fem år.  :+1: :P

Trond.m

Det er store variasjoner i verditap avhengig av hvor godt man treffer i forhold til nye modeller, prisendringer og kampanjer fra importør. Jeg har også hatt minimale tap på i3, men 120 Ah falt brutalt i pris fra november 2018 til mai 2019. Enkelte har også store tap på nye e-golf. Tipper vi vet mye om verditapet på e-tron 55 og 50 om et års tid. Det blir nok ikke i nærheten av det lave verditapet noen har opplevd på elbiler hittil, med mindre det blir innføring av mva og kronen holder seg like svak.

batterimannen

Audis nedstrippede e-tron-versjon vil starte på 499.000 kroner i Norge, melder Audi i dag. Det er inkludert frakt og levering i Oslo.

Rekkevidden er foreløpig ikke helt klar, men Audi mener den skal bli godt over 300 kilometer etter WLTP-standarden.

Innstegsversjonen, kalt Launch Edition, inkluderer blant annet adaptiv luftfjæring, varmeseter foran, elektrisk bakluke, parkeringssensorer foran og bak, varmepumpe og ekstra oppvarming for kupé og batteri.

I tillegg kommer Audi med ytterligere to versjoner: Advanced Business til 559.900 kroner og Advanced Sport til 599.900 kroner.

Kilde: https://www.tek.no/artikler/dette-blir-prisene-pa-audis-nye-og-billigere-e-tron/472516
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Øyvind.h

Det var billig! Det påstås vel at den skulle få mer standardutstyr også?
Til 499000 med mer utstyr og kun 25kWh mindre batteri virker det som et bra kjøp!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. august 2019, klokken 12:57
Det var billig! Det påstås vel at den skulle få mer standardutstyr også?
Til 499000 med mer utstyr og kun 25kWh mindre batteri virker det som et bra kjøp!

Billigere enn antatt, ja. Interessant å få alle detaljer og sammenligne med tilsvarende 55. Kan fort hende at noen føler har betalt veldig mye for de 25kwh...

Øyvind.h

Til 499.000,- kunne jeg sett igjennom fingrene med en del av det jeg ikke liker, men 70kWh brutto blir for snaut. Målestokken for meg er hytta uten bekymringer. Da bør jeg ha minst 70kWh netto.
Levering før nyttår var dog overraskende. Naboen står fortsatt i kø med antatt utlevering i høst/vinter med sitt 27xx kønummer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

Levering før nyttår for bilprodusenter innen EU tror jeg ikke på...Kanskje ett par ;) Det er for mye å spare når man får fratrekk i Co2-straffegebyr. Skal ikke det betales "skatt" for all Co2 over 95gram pr mil, der en elbil teller som null-0-. Tror ikke Audikundene er de enste som må vente her nei.

Ellers så tror jeg heller ikke på VW og Audi sine beregninger når det gjelder rekkevidde :police:

Til slutt er jeg enig at man skal kjøpe elbil etter sitt eget bruksmønster. Egolf 190 var ok i byen, men ikke mellom byer. Hadde jeg ikke vært så heldig å eie en Tesla S75D, så kunne jeg tenkt meg en E-tron50. Finansieringen til Audi er derimot begredlig.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

Interessant pris. Spennende å se forbrukstester av denne.
Jeg kommer frem til hytta i sommer med ca 25% restkapasitet fra ca 90%. Det skal holde hardt med e-tron 50 tror jeg. ca 20 mil E6 nordover fra Oslo.

Hvis det er slik at det er "vesentlig mer effektiv drivlinje" vil jeg gjerne ha den oppdateringen på 55 også!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

gal

Hmmm....

Advanced Sport-pakken til kroner 599.900,- inneholder det meste av tilgjengelig ekstrautstyr, med Assistentpakke tur med adaptiv førerassistent, Top view-kamera 360 grader, hellakkering, sportsseter i skinn/alcantara med minnefunksjon på førersetet, flerfarget ambientebelysning, Audi smart phone interface og Audi phone box som noen av høydepunktene.

Legger jeg denne lista med utstyr inn i prislista for e-tron 55 + ekstrautstyret for Launch Edition så er jeg like under 100' i utstyr, dvs. ingen rabatt for Advanced Sport-pakken.

De må jo ha lagt med noe mer Advanced Sport-pakken? Om de har noe mer i den pakken- så burde de si det ved lansering, og ikke '...noen av høydepunktene'.
Kan se ut som dette er bilen for de som vil ha et minimum av utstyr.

JorEl

Sitat fra: daktari på tirsdag 27. august 2019, klokken 14:25
Interessant pris. Spennende å se forbrukstester av denne.
Jeg kommer frem til hytta i sommer med ca 25% restkapasitet fra ca 90%. Det skal holde hardt med e-tron 50 tror jeg. ca 20 mil E6 nordover fra Oslo.

Hvis det er slik at det er "vesentlig mer effektiv drivlinje" vil jeg gjerne ha den oppdateringen på 55 også!
En mer effektiv drivlinje er kanskje bare at bilen veier mindre. Men Audi har kanskje lært seg noen triks innen for elbil-produksjon. Ingenting hadde vært bedre. Jeg synes fortsatt at E-tron er den beste bilen Audi noensinne har laget :+1:
Skulle jeg hatt en nå, ville jeg selvfølgelig spurt daktari om råd som er en av de få som har kjørt Tesla, Audi og Jaguar i hverdagen.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Kåre Knatten

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. august 2019, klokken 14:07
Til 499.000,- kunne jeg sett igjennom fingrene med en del av det jeg ikke liker, men 70kWh brutto blir for snaut. Målestokken for meg er hytta uten bekymringer. Da bør jeg ha minst 70kWh netto.
Levering før nyttår var dog overraskende. Naboen står fortsatt i kø med antatt utlevering i høst/vinter med sitt 27xx kønummer.
Det er ikke bare naboen din som venter, jeg har kønummer 68X, bestilte i begynnelsen av mars og venter fortsatt. Men nå sier ryktene at produksjon nærmer seg.

Øyvind.h

Sitat fra: daktari på tirsdag 27. august 2019, klokken 14:25
Interessant pris. Spennende å se forbrukstester av denne.
Jeg kommer frem til hytta i sommer med ca 25% restkapasitet fra ca 90%. Det skal holde hardt med e-tron 50 tror jeg. ca 20 mil E6 nordover fra Oslo.
Jeg kommenterte nøyaktig det scenariet nå i en gruppe på Facebook. Strekningen jeg kjører, stigning og det faktum at jeg ikke kan basere meg på å kjøre 100% til 0% gjør at denne ikke holder 20 mil til hytta for min del. 4 felt helt til Hamar (snart Moelv) og deretter 2 felts siste biten.

Tok ikke lang tid før jeg fikk beskjed om at 20 mil skulle gå helt fint. Men det tror jeg ikke jeg gjør. Hadde jeg bodd et sted uten motorveier og sluppet solid stigning hadde saken stilt seg annerledes.

For meg er hytta en veldig viktig benchmark. Det er såpass langt at det krever bra batteristørrelse, men såpass kort og så ofte frekventert at det er uaktuelt å være avhengig av hurtiglading.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Sitat fra: daktari på tirsdag 27. august 2019, klokken 14:25
Hvis det er slik at det er "vesentlig mer effektiv drivlinje" vil jeg gjerne ha den oppdateringen på 55 også!
Det er mulig at 50-modellen kommer med den minste motoren på begge aksler. Den har en del bedre effektivitet i 2000-4000 RPM området (hvor mye av vanlig kjøring foregår). Senking av maksimalhastighet til 190 km/t kan også åpne for annen giring, som også vil flytte kjøring over i et mer optimalt RPM-område.

55-modellen har generelt ofret noe effektivitet, for å få mer maksimaleffekt og -hastighet. Dersom det er mekaniske endringer som motorvalg og giring på 50-modellen, er det ikke overførbart.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

Sitat fra: Kåre Knatten på tirsdag 27. august 2019, klokken 15:05
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. august 2019, klokken 14:07
Til 499.000,- kunne jeg sett igjennom fingrene med en del av det jeg ikke liker, men 70kWh brutto blir for snaut. Målestokken for meg er hytta uten bekymringer. Da bør jeg ha minst 70kWh netto.
Levering før nyttår var dog overraskende. Naboen står fortsatt i kø med antatt utlevering i høst/vinter med sitt 27xx kønummer.
Det er ikke bare naboen din som venter, jeg har kønummer 68X, bestilte i begynnelsen av mars og venter fortsatt. Men nå sier ryktene at produksjon nærmer seg.
Kjipt. Med lavt nr forventer man jo gjerne å være blant de første i Norge. Naboen var forholdsvis tidlig ute med 27xx følte jeg, men usikker på om de har fått produksjonsdato.
De gleder seg veldig, spesielt nå som vinteren nærmer seg og 4wd er ønsket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

Jeg traff en som hadde kjøpt seg Etron55 for ett par uker siden. Han var fornøyd og spurte meg hvor langt S75D kjørte.(bla-bla) Så fortalte han at Audiforhandleren hadde sagt at de hadde kjørt Etron55 fra Oslo til HGSD uten å lade. Da ble jeg imponert av Audiforhandleren. ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA