Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi lanserer billigere variant av e-tron

Startet av Jon65, torsdag 01. august 2019, klokken 11:46

« forrige - neste »

Ingeniøren

#90
Sitat fra: jonste på onsdag 14. august 2019, klokken 09:12
Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 13. august 2019, klokken 21:32
På de 10-30 kaldeste vinterdagene blir rekkevidden ned mot halvparten av WLTP, ved normal aktiv kjøring med noe motorvei inkludert.

Som en etron eier sa på FB nettopp at han synes det ligger så mange av de i høyrefila..., og at det ikke var vanlig. Vel..., de får nok snart godt selskap da.., av de nye etron 50 kollegaene;)

Så kan de kjøre sykkeltaktikk sammen med Leafene;)

Har kjørt elbil i drøye 4 år. Har ca samme rekkevidde sommer og vinter, statistikk fra langtidsforbruk over 80k km. Hva gjør jeg galt? Eller må jeg forvente at e-tron blir å oppføre seg annerledes på vinteren ettersom rekkevidden halveres?

Har og kjørt elbil i 4 år og har opplevd det stikk motsatte og tror jeg har mange med meg. Det er faktisk ikke fysisk mulig med mindre du alltid forvarmer batteriet før en tur.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jonste

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 14. august 2019, klokken 09:30
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 09:15
Sitat fra: jonste på onsdag 14. august 2019, klokken 09:12
Har kjørt elbil i drøye 4 år. Har ca samme rekkevidde sommer og vinter, statistikk fra langtidsforbruk over 80k km. Hva gjør jeg galt? Eller må jeg forvente at e-tron blir å oppføre seg annerledes på vinteren ettersom rekkevidden halveres?
Imponerende. En bil som opphever fysikkens lover bør du aldri selge!

Tvert imot -han kan jo kreve nesten hva som helst for bilen!
Jeg ville annonsert den til høystbydende over 1.000.000.000,-

Vil nok tro en e-tron 50 oppfyller behovet til mange. Men så klart ikke til de som kun har rekkevidde som kriterie ved kjøp av elbil.

5k km vinter: 17,1KWh/100km 5k km sommer: 16,1KWh/100km . Lite endring av fysikkens lover, og bilen selges vel som andre biler. Neppe så mange som overbetaler. 
Handler mer om hva og hvordan en bil brukes, og innse at det finnes mange forskjellige bruksmønstre. Og nesten like mange bastante påstander for at eget bruk/behov, er det eneste som gjelder for alle.

Har en fullustyrt e-tron 55 på vei, men hadde nok bestilt en 50 om den var tilgjengelig, fordi det holder til det aller meste. Med forbehold av tilgjengelig utstyr så klart. For det er for vår del kvalitet og utstyrsnivå som gjør at det velges Audi.


Øyvind.h

Med forvarmet batteri, forvamet kupe (gjerne parkering i oppvarmet garasje), varmeapparat avslått på kjøreturen, samme føre og en liten reduksjon i snitthastighet er det nok teoretisk mulig å få forbruket på en gitt tur på vinteren ned til samme forbruk som sommeren.
Kulde påvirker luftmotstand, rullemotstand, varmebehov for kupe, batteriets interne motstand og dermed varmetap, oppvarming av batteri ++++

Det sier seg selv at en tur på 5km i 20+ ikke gir det samme forbruket som i -5. La oss si turen tar 10 minutter og varmeapparatet leverer 3kW, noe som er ganske moderat for å varme opp en kald kupe.
Da blir forbruk til varme av kupe 500Wh. Forbruk sommer er 150Wh/km, altså 750Wh.
Vinter blir da 1.250Wh og et snittforbruk på 250Wh/km mot 150Wh/km sommer.

Til sammenligning har Model X 6kW batterivarmer og 6kW kupevarmer. Audi E-Tron har 10kW kupè- og batterivarmer.

Likt forbruk sommer som vinter kan man bare glemme, med mindre man endrer forutsetningene for turen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

THE

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 10:27
Likt forbruk sommer som vinter kan man bare glemme, med mindre man endrer forutsetningene for turen.

Akkurat forutsetninger for turen er et stort poeng når det gjelder forbruk. Selv ser jeg at med 19" vinterhjul på Tesla X kan jeg ha lavere forbruk ved 10 minus og tørr asfalt enn ved 10 pluss og høljeregn på samme kjørerute. Vinter kan være så mangt, og det er stor forskjell i vinterrekkevidde ved vestlandsvinter med +-0 grader og ved innlandsvinter med snødekke og 20-30 minusgrader.

Sist vinter hadde jeg snittforbruk på 210 Wh/km på 16230 km på vinterhjul. Så langt i sommer har jeg snittforbruk på 202 Wh/km etter 9700 km. I snitt ser dette ut som tilnærmet lik rekkevidde sommer og vinter, men mye av kjøringen med vinterdekk skjer jo på høst og vår der det kan være fine temperaturer og lavt forbruk. Jeg har også 19" vinterhjul som gir lavere forbruk enn 20" sommerhjul ved ellers like forhold, så "vinter-forbruket" mitt er ikke representativt for hva jeg oppnår under skikkelige vinterforhold. Tesla-forbruket er jo heller ikke korrekt pga. at forbruk mens bilen står i park ikke regnes med. Det vil si at forbruk som jeg har hatt til oppvarming i fergekø, og på ferge, ikke regnes med i forbrukstallene, men selvfølgelig vil påvirke rekkevidde negativt.

På småkjøring vinterstid går det mye strøm, men det er jo normalt ikke noe problem da man uansett har mulighet til å lade, og da vil jo ikke forskjellen på batteristørrelse i eTron 50 og 55 ha mye betydning. På langkjøring får man kortere rekkevidde, og større behov for lading med lite batteri, akkurat som 75 vs 100 batteri i Tesla. Det blir jo et regnestykke for hver enkelt hvor mye langkjøring man har, hvor mye ekstra er man villig til å betale for fleksibiliteten større batteri gir og hvor mye ekstra tid er det OK å bruke på hurtiglading. For veldig mange vil nok eTron 50 være et kjempegodt alternativ. Det er uansett helt sikkert at man kan hurtiglade mye for prisdifferansen mellom eTron 50 og eTron 55.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jonste

Sitat fra: THE på onsdag 14. august 2019, klokken 11:16
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 10:27
Likt forbruk sommer som vinter kan man bare glemme, med mindre man endrer forutsetningene for turen.

Akkurat forutsetninger for turen er et stort poeng når det gjelder forbruk. Selv ser jeg at med 19" vinterhjul på Tesla X kan jeg ha lavere forbruk ved 10 minus og tørr asfalt enn ved 10 pluss og høljeregn på samme kjørerute. Vinter kan være så mangt, og det er stor forskjell i vinterrekkevidde ved vestlandsvinter med +-0 grader og ved innlandsvinter med snødekke og 20-30 minusgrader.

Sist vinter hadde jeg snittforbruk på 210 Wh/km på 16230 km på vinterhjul. Så langt i sommer har jeg snittforbruk på 202 Wh/km etter 9700 km. I snitt ser dette ut som tilnærmet lik rekkevidde sommer og vinter, men mye av kjøringen med vinterdekk skjer jo på høst og vår der det kan være fine temperaturer og lavt forbruk. Jeg har også 19" vinterhjul som gir lavere forbruk enn 20" sommerhjul ved ellers like forhold, så "vinter-forbruket" mitt er ikke representativt for hva jeg oppnår under skikkelige vinterforhold. Tesla-forbruket er jo heller ikke korrekt pga. at forbruk mens bilen står i park ikke regnes med. Det vil si at forbruk som jeg har hatt til oppvarming i fergekø, og på ferge, ikke regnes med i forbrukstallene, men selvfølgelig vil påvirke rekkevidde negativt.

På småkjøring vinterstid går det mye strøm, men det er jo normalt ikke noe problem da man uansett har mulighet til å lade, og da vil jo ikke forskjellen på batteristørrelse i eTron 50 og 55 ha mye betydning. På langkjøring får man kortere rekkevidde, og større behov for lading med lite batteri, akkurat som 75 vs 100 batteri i Tesla. Det blir jo et regnestykke for hver enkelt hvor mye langkjøring man har, hvor mye ekstra er man villig til å betale for fleksibiliteten større batteri gir og hvor mye ekstra tid er det OK å bruke på hurtiglading. For veldig mange vil nok eTron 50 være et kjempegodt alternativ. Det er uansett helt sikkert at man kan hurtiglade mye for prisdifferansen mellom eTron 50 og eTron 55.

Godt og nyansert innlegg.
Alt for mange bastante påstander om halv rekkevidde på vinter, uten å ta med forutsetninger.
Mange har jo litt større hjul på sommer, som forbedrer utseende, men øker forbruk. For de som kjører likt oppsett året rundt, vil forskjellen øke.
Det som for noen er et utenkelig bilvalg pga noen kriterier, kan for andre være perfekt. Akkurat som at noen på død og liv skal komme lengst mulig, klarer andre seg med kortere rekkevidde og en god opplevelse.
Akkurat som før, da noen kjøpte premium-merker, mens andre kjøpte billigbil.

Så klart vil en tur i kald bil, minus 20 og snøføre kreve mer strøm til oppvarming og fremdrift, enn på en tørr dag med pluss 20. Begge deler relativt ytterpunkter her i midtnorge.
Regnes snitt gjennom vinteren, og snitt gjennom sommeren, er forskjellen mindre på forbruk.

Er spent på prising og utstyrsnivå for e-tron50, og hvordan denne vil holde seg mot neste el-suv fra Audi.


daktari

Sitat fra: olavxxx på onsdag 21. august 2019, klokken 00:01
eTron sier de at de testet til å.bruke ca samme energi om sommer som vinter' https://www.side3.no/motor/bil/biltester/test-audi-e-tron-pa-sommerfore--forbruk-og-pris-6793882
Det er en fysisk umulighet enn så lenge lav luftemperatur og fuktige veier er noe som øker motstanden mot fremdrift. Da må nødvendigvis forbruket øke også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Enig, men de tester også 21" sommerhjul mot 19" vinter. Det vil (under ellers like forhold) senke forbruket ca 7-8% i følge Audi sin egen rekkeviddekalkulator. Men at det skal kompensere for alt merforbruk om vinter virker noe overdrevet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

el-sprell

Sitat fra: daktari på onsdag 21. august 2019, klokken 08:17
Sitat fra: olavxxx på onsdag 21. august 2019, klokken 00:01
eTron sier de at de testet til å.bruke ca samme energi om sommer som vinter' https://www.side3.no/motor/bil/biltester/test-audi-e-tron-pa-sommerfore--forbruk-og-pris-6793882
Det er en fysisk umulighet enn så lenge lav luftemperatur og fuktige veier er noe som øker motstanden mot fremdrift. Da må nødvendigvis forbruket øke også.
Fristende å invitere journalisten til å vise meg testruten i min egen bil. Klarer ikke helt å se hvordan han har oppnådd dette forbruket. Etter over 10 000km med bilen så er snittet på rett under 23kWH/100km. Bor i Oslo, så det blir mye småkjøring med start/stopp, og bilen bruker mye i starten av kjøreturen, da det virker som den er svært ivrig på å varme opp batteriet til optimal driftstemperatur så fort som mulig.

Har kjørt en del ganger Oslo-Sogneporten i sommer med varierende vær, hvor jeg har hatt 25-28% batteri igjen etter 300km. Som mange andre, ligger jeg 10% over fartsgrensen. Dette er med 21" hjul. Har sjelden hatt mye under 400km rekkevidde på norsk landevei. I 110-sonen er rekkevidden normalt 300-320km.

Kan ikke si annet enn at jeg er positivt overrasket over opplevd rekkevidde.
Helt klart andre konkurrenter som er mer gjerrig på forbruket. Så får man avgjøre selv hvor stort behovet er for den ekstra rekkevidden. Kjører selv ytterst sjeldent nedover i Europa, men det kan virker som det er svært mange andre som kjører mye dit på dette forumet :)
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

geear

Sitat fra: TM på tirsdag 13. august 2019, klokken 08:37
Tviler sterkt på økonomien med å kjøpe en stor bil med minste batteri. All erfaring tilsier at det blir lavere salg enn standardmodellen og tilsvarende mindre interesse ved framtidig bruktsalg.
Hvilken erfaring baserer du dette på?

Hvis vi ser på statistikk, så viser den ganske klart at "all erfaring", som du henviser til, ikke kan være all erfaring.

Her blir det litt Tesla-stoff, men kun fordi det finnes så god statistikk på disse, og det er omtrent direkte sammenlignbart eksempel.

Fra https://teslastats.no/

Model    Count
X75D     6235
X100D   3681
X90D     1977
XP90D    328
XP100D  202
LR          37
P            37

X75D har aldri vært største modellen, og i flere perioder har den heller ikke vært i salg siden kun 100/LR har vært i salg, allikevel har den halvparten av totalsalget. Godt mulig dette også inkluderer X60 siden den også hadde 75-pakke, men det er samme sak - det innebærer uansett minste modellen som har vært i salg.

Ganske sikker på at e-tron 55-eierne vil tape mer penger (i kroner) enn det fremtidige 50-eiere vil. Prisforskjellen mellom de to modellene vil neppe holde seg lik som ved nybilsalg. Hadde den gjort det hadde det på et tidspunkt betydd at 50-modellen ville gis bort, mens 55 fortsatt kostet 100 eller 150k, eller hva nå prisforskjellen ender på.

Trond.m

#100
Jeg har ikke så stort statistisk materiale å bygge på, men jeg har vel hatt nesten 100 nye biler, hvorav ca 20 elektriske  som jeg også har solgt selv. De gangene jeg har latt meg friste til å kjøpe litt rimeligere utstyrsvarianter for å spare penger, så har jeg endt opp med høyere verditap. Hvis e-tron 50 prises så attraktivt at det blir volum-modellen, så er jeg ikke bekymret for verditapet. Ser ikke bort fra at e-tron 50 kan bli et godt kjøp som jeg selv vil vurdere, forutsatt at prisen blir attraktiv og drivlinjen blir optimalisert. Hvis prisdifferansen bare blir 60-70.000 oppfatter jeg det som et dårlig alternativ, og da framstår Mercedes EQC som et bedre kjøp (med lavere forventet verditap). e-tron 50 vil jeg nok i tilfelle kjøpe med relativt lavt utstyrsnivå, og kan til og med vurdere stoffseter. Når jeg vurderer potensielt verditap så tenker jeg på maks 2 års sikt, siden jeg bare en gang i livet har hatt en bil lenger. Skal man ha bilen til den er verdiløs trenger man ikke være professor i matematikk for å forstå at e-tron 50 blir billigst å eie.

mbh

Du har hatt 100 nye biler, hvorav 20 elbiler, som du stort sett har solgt selv. Så har du hatt en av bilene i 2 år. Hvor gammel er du? Driver du bilbutikk med deg selv som eneste kunde? :-)

Trond.m

#102
Sitat fra: mbh på onsdag 21. august 2019, klokken 17:19
Du har hatt 100 nye biler, hvorav 20 elbiler, som du stort sett har solgt selv. Så har du hatt en av bilene i 2 år. Hvor gammel er du? Driver du bilbutikk med deg selv som eneste kunde? :-)
Dette er vel OT, jeg er 60+ og vi har stort sett hatt 2-3 biler i husstanden. Men det skal også sies at jeg en periode bare hadde bilene i 60 dager slik at de kunne selges uten omregistreringsavgift. Bilene har jeg stort sett kjøpt hos vanlige forhandlere, men noen Audier har jeg importert fra Sverige. Men som sagt....dette er OT  ;)  Har fått litt erfaring ethvert med hvilke bilen man taper mye penger på. Rekorden er en MB e-klasse 2010 som kostet meg over 200.000 i verditap på ca 18 mnd og 20.000 km kjørelengde. Men etter det lærte jeg hva man må unngå.  ;D

geear

Skjønner du at dine erfaringer med videresalg på 60 dager er svært lite relevante for de fleste her inne? Er påstanden din om "all erfaring" betinget salg innen 60 dager, 18 måneder, eller et mer langvarig (normalt) eierforhold?

Trond.m

#104
Foreslår at vi stopper her, for dette blir meningsløst. Det er ikke mulig å si om e-tron blir attraktiv hverken som ny eller brukt før vi vet pris og spesifikasjoner. Men min magefølelse tilsier at en strømslukende luksusbil som i utgangspunktet ikke har imponerende rekkevidde kan bli lite attraktiv med mindre batteri. Om et par år vil det nok være mange nye biler på  markedet med langt bedre rekkevidde. Da er det ikke sikkert interessen for brukte e-tron 50 er så stor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA