Likt forbruk sommer som vinter kan man bare glemme, med mindre man endrer forutsetningene for turen.
Akkurat forutsetninger for turen er et stort poeng når det gjelder forbruk. Selv ser jeg at med 19" vinterhjul på Tesla X kan jeg ha lavere forbruk ved 10 minus og tørr asfalt enn ved 10 pluss og høljeregn på samme kjørerute. Vinter kan være så mangt, og det er stor forskjell i vinterrekkevidde ved vestlandsvinter med +-0 grader og ved innlandsvinter med snødekke og 20-30 minusgrader.
Sist vinter hadde jeg snittforbruk på 210 Wh/km på 16230 km på vinterhjul. Så langt i sommer har jeg snittforbruk på 202 Wh/km etter 9700 km. I snitt ser dette ut som tilnærmet lik rekkevidde sommer og vinter, men mye av kjøringen med vinterdekk skjer jo på høst og vår der det kan være fine temperaturer og lavt forbruk. Jeg har også 19" vinterhjul som gir lavere forbruk enn 20" sommerhjul ved ellers like forhold, så "vinter-forbruket" mitt er ikke representativt for hva jeg oppnår under skikkelige vinterforhold. Tesla-forbruket er jo heller ikke korrekt pga. at forbruk mens bilen står i park ikke regnes med. Det vil si at forbruk som jeg har hatt til oppvarming i fergekø, og på ferge, ikke regnes med i forbrukstallene, men selvfølgelig vil påvirke rekkevidde negativt.
På småkjøring vinterstid går det mye strøm, men det er jo normalt ikke noe problem da man uansett har mulighet til å lade, og da vil jo ikke forskjellen på batteristørrelse i eTron 50 og 55 ha mye betydning. På langkjøring får man kortere rekkevidde, og større behov for lading med lite batteri, akkurat som 75 vs 100 batteri i Tesla. Det blir jo et regnestykke for hver enkelt hvor mye langkjøring man har, hvor mye ekstra er man villig til å betale for fleksibiliteten større batteri gir og hvor mye ekstra tid er det OK å bruke på hurtiglading. For veldig mange vil nok eTron 50 være et kjempegodt alternativ. Det er uansett helt sikkert at man kan hurtiglade mye for prisdifferansen mellom eTron 50 og eTron 55.
Godt og nyansert innlegg.
Alt for mange bastante påstander om halv rekkevidde på vinter, uten å ta med forutsetninger.
Mange har jo litt større hjul på sommer, som forbedrer utseende, men øker forbruk. For de som kjører likt oppsett året rundt, vil forskjellen øke.
Det som for noen er et utenkelig bilvalg pga noen kriterier, kan for andre være perfekt. Akkurat som at noen på død og liv skal komme lengst mulig, klarer andre seg med kortere rekkevidde og en god opplevelse.
Akkurat som før, da noen kjøpte premium-merker, mens andre kjøpte billigbil.
Så klart vil en tur i kald bil, minus 20 og snøføre kreve mer strøm til oppvarming og fremdrift, enn på en tørr dag med pluss 20. Begge deler relativt ytterpunkter her i midtnorge.
Regnes snitt gjennom vinteren, og snitt gjennom sommeren, er forskjellen mindre på forbruk.
Er spent på prising og utstyrsnivå for e-tron50, og hvordan denne vil holde seg mot neste el-suv fra Audi.