Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi lanserer billigere variant av e-tron

Startet av Jon65, torsdag 01. august 2019, klokken 11:46

« forrige - neste »

Truls Antonsen

UP er vel mest opptatt av at en skal holde fartsgrensen.
Skal en kjøre forbi en bil som ligger i 64 km/t, så begynner denne forbikjøringen 3 sek bak bobilen, dvs noe over 53m bak. Og en skal 3sek forbi også, så totalt inkl bobilene lengde må en ved ett hastighets-overskudd på maks 16km/t  (4,44m/s) kjøre forbi i 24 sekunder for å komme 110m lenger frem. Da blir det ene sekundet en akselererer raskere fra 64-80km/t rimelig akademisk.

...men i praksis starter en vel 1 sek bak, og legger seg inn 1 sek foran, og har 100 som maksfart før en legger seg inn...men det er ikke det en lærer på kjøreskolen...

...og det fine med dette, er at disse bobilene sjelden er alene på veien, så en sparer 3-4 sekunder pr. forbikjøring, og må lade 5 min ekstra mens bobilen kjører forbi igjen..

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dom Toretto

Sitat fra: Rosstopher på mandag 05. august 2019, klokken 10:48
Sitat fra: Oddaa på mandag 05. august 2019, klokken 10:06
Mulig at det er bare meg, men jeg har store problemet med å forstå dette fokuset på akselerasjon i en familiebil. For meg er det rimelig likegyldig om 0-100 tar 4 eller 7 s.

Hvor fort en familiebil går fra 0 til 100 er jeg enig i at er irrelevant, men akselerasjon er jo så mye mer enn det. Om 0-100 går på 4 eller 7 sekunder kan være forskjellen på om man må ligge bak den bobilen i 64 km/t i fem mil eller om man kan smette forbi på en trygg måte.

Kjører Passat GTE I dag, 7.6 på 0-100. Holder I massevis, aldri hatt en så rask bil før.  Kutt ned til 7 og helt fint, og ser for meg få situasjoner der enda raskere skal bety mye for sikkerheten. Det er andre utfordringer enn hastighet, blant annet folk som stirrer utelukkende i en skjerm og ikke avpasser/flytter seg når man kommer på oppkjøringa felt på motorvei. Så kan man jo bruke det som et eksempel på når høy aks er viktig, men det burde ikke være. Hatt to skumle tilfeller ved Kløfta ut på E6 pga TM3 eiere som stirrer ned i skjermen og ikke på traffkken.

turfsurf

Akselerasjon oppe i fart (50-150) er viktigere enn 0-100, men disse henger gjerne sammen. God akselerasjon kan i visse tilfeller være en ekstra sikkerhet, som og kan misbrukes som så mye annet.

Det er litt som å si at man trenger ikke en skarpere kniv, man greier jo å kutte grønnsakene med en sløv en.

Vi har i3 og Tesla X, og hadde tidligere Model S. Hadde og en X P på lån. Stor forskjell på dynamikken i disse bilene, og jeg må si at jeg savner ytelsen til P modellen.

Mye kommer an på bruk og kjørestil, men jeg synes at å kunstig begrense ytelse som Audi sannsynligvis driver med her blir latterlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Truls Antonsen

Tipper begrensning av ytelse er helt i sammenheng med batteriets reduserte størrelse.
Mer effekt trenger mer strøm (A).
Tipper spenningen på det lille batteriet er lik, og det betyr at antall Ah i batteriet er redusert.
Hver battericelle kan gi en gitt effekt/strøm uten å miste spenning eller ta skade pga varme. Oppgis ofte som 20C, som for en 1Ah celler vil være 20A. For å få mer strøm må en ha flere celler i parallell, da kan du plusse sammen strømstyrken batteripakken kan levere.
Og siden det lille batteriet sannsynligvis har færre celler i parallell, så kan det gi lavere strøm. Og siden strøm x spenning = kw effekt, så blir det mindre effekt og lavere ytelse.
Samme gjelder ved lading også, samme C-verdi gjelder for lading som utladning. Derfor maks 120kw lading.

Finnes celler med høyere C, men de har en kjemi som er mindre optimal for å lagre mye energi, så en bil trenge flere/større celler, og større/tyngre batteri. Optimalisering av ytelse vs lagringskapasitet er endel av batteridesign, hvor en gjerne har motstridende ønsker om både høy lagring, lav vekt, liten størrelse og høy ytelse.

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk

ToWalkOrDrive

Ikke alltid det er så trygt med veldig rask forbikjøring heller. Kjørte bak en bil som kjørte bak en snegle. Til slutt fant jeg ut at jeg skulle kjøre forbi begge. Da jeg omtrent var på siden av han i midten svingte han ut og skulle kjøre forbi. Måtte stå på bremsen, og ut over veiskulderen på venstre side. Han så ikke i speilet før han kjørte ut, og når jeg så hadde litt stor fart.... men min går 0-100 på 3,5 sekunder, så virker jo litt sent med 7 sekunder...selv om det er jo raskt det og.
Tesla Model Y                         2021-

tkjoerlaug

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. august 2019, klokken 13:20
Ikke alltid det er så trygt med veldig rask forbikjøring heller.

Enig i det. Har kjørt model S i fire år, etter å ha kjørt 1.6l Volvo stasjonsvogn. Jeg skal ærlig innrømme at jeg har noen halv-tvilsomme forbikjøringer på samvittigheten som jeg aldri ville prøvd på dersom jeg ikke hadde hatt ferarri-sprek bil. Mens man tidligere bare plasserte seg trygt bak i køen på biler som kjørete 1-2-3-5km/t for sakte, ble det til at jeg bare smatt lett forbi alle jeg møtte. Køer på 2-4-6 biler jeg aldri ville prøvd på tidligere gikk også relativt greit på noen få rett-strekker. Etter chill-mode kom har jeg tatt meg i nakken, og synes det er mer passe til hverdags.

Det som jeg ser på som en stor fordel med etron er at man har boost-mode lett tilgjengelig med et lite trykk på gir-hendelen, mens man på Telsa må inn å knotte i menyer dersom man trenger ekstra krefter i en forbikjøring.

elsykkel

#66
Sitat fra: Truls Antonsen på tirsdag 06. august 2019, klokken 07:13
Tipper begrensning av ytelse er helt i sammenheng med batteriets reduserte størrelse....
Kan man også anta at BMS og motorene er identiske; at den svakere strøm resulterer i ytelser, men fordelen for Audi er å kunne gjenbruke så mye som mulig av eksisterende komponenter og byggeprosess?
BMS har mest sannsynlig støtte for variabel antall friske battericeller fra dag en, siden den er forventet å endre seg mye over tid; testoppsett, kraftigere nye batteripakker og celledød(degradering).
Så er spørsmålet om prisreduksjonen gjenspeiler prisen på de manglende batteriene...?

Truls Antonsen

Jeg vil tro det ja, at de har redusert maks strømtrekk i «drives» og ellers er alt likt. Skal ha endel besparelse for å forsvare dobbelt sett med reservedeler.

Og så tipper jeg som nevnt over, og som også en Musk har nevnt, at det er bedre å selge 3 biler med mindre batteri enn 2 med stort. Antar profitten på bilene ligger på ting de produserer selv, og ikke dyre, innkjøpte deler som battericeller.
Og som også nevnt iver, en ekstra bil å fordele utslippene fra fossilbilene på..

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vaduz

En bil til 600k vil for de fleste være en bil nummer 1 i husholdningen. Det er nærmest uforståelig at noen vil velge denne fremfor en hvilken som helst annen bil i dette prissegmentet med såpass dårlig rekkevidde. Vinterstid med -5, snø på veier og høydemeter vil bruksrekkevidde ligge rundt 15mil, og det er når du kjører strake veien. Om du stopper innom familie eller gjør ærender slik at batteriet og kupé kjølner igjen vil du få problemer. De fleste kjører elbil mellom 90% SOC til rundt 10% også.
Om du glemmer nøkler, plutselig må frakte poden til legevakt, hente noen på skitur som ikke orker reise hjem eller skal i bakken dagen etter du kom sent opp på hytta uten lademuligheter i anlegget har du et problem.

Model X 60 fantes i en epoke der den var alene i markedet og fremdeles hadde langt mer rekkevidde (100%-5% grunnet 75 pakke) enn alle andre «billige» biler. Det er ikke tilfellet lenger. Å skulle kjøpe en så dyr bil som så blir mer upraktisk enn leaf, i3, alt fra tesla, Ioniq, Kona, Niro etc virker søkt. Tenk om et par år når de fleste biler, selv billige, har 400+ EPA, hvem vil kjøpe en brukt Audi SUV med halvparten til doble prisen? Jeg ser bare ikke hvem potensiell kjøper er i det hele tatt. Bil nummer to på 2.5 tonn til 600k? Og de som snakker om «miljøvennlig å kjøpe kun de batteriene du trenger» igjen, 2.5 tonn premium SUV er ikke miljøvennlig, selv uten batterier:p
Audi lager denne bilen for å selge flere biler til Audi entusiaster med strukket budsjett? med samme batteri-mengde som før for å tilfredsstille null-utslippskrav i EU.

ToWalkOrDrive

#69
Sitat fra: Vaduz på søndag 11. august 2019, klokken 20:11
En bil til 600k vil for de fleste være en bil nummer 1 i husholdningen. Det er nærmest uforståelig at noen vil velge denne fremfor en hvilken som helst annen bil i dette prissegmentet med såpass dårlig rekkevidde. Vinterstid med -5, snø på veier og høydemeter vil bruksrekkevidde ligge rundt 15mil, og det er når du kjører strake veien. Om du stopper innom familie eller gjør ærender slik at batteriet og kupé kjølner igjen vil du få problemer. De fleste kjører elbil mellom 90% SOC til rundt 10% også.
Om du glemmer nøkler, plutselig må frakte poden til legevakt, hente noen på skitur som ikke orker reise hjem eller skal i bakken dagen etter du kom sent opp på hytta uten lademuligheter i anlegget har du et problem.

Model X 60 fantes i en epoke der den var alene i markedet og fremdeles hadde langt mer rekkevidde (100%-5% grunnet 75 pakke) enn alle andre «billige» biler. Det er ikke tilfellet lenger. Å skulle kjøpe en så dyr bil som så blir mer upraktisk enn leaf, i3, alt fra tesla, Ioniq, Kona, Niro etc virker søkt. Tenk om et par år når de fleste biler, selv billige, har 400+ EPA, hvem vil kjøpe en brukt Audi SUV med halvparten til doble prisen? Jeg ser bare ikke hvem potensiell kjøper er i det hele tatt. Bil nummer to på 2.5 tonn til 600k? Og de som snakker om «miljøvennlig å kjøpe kun de batteriene du trenger» igjen, 2.5 tonn premium SUV er ikke miljøvennlig, selv uten batterier:p
Audi lager denne bilen for å selge flere biler til Audi entusiaster med strukket budsjett? med samme batteri-mengde som før for å tilfredsstille null-utslippskrav i EU.

Du kan for det første ikke sammenligne en bensinbil til 600.000 med elbil til 600.000. Enormt mange bor i byer hvor bompenger er dobbelt så dyrt for bensinbiler eller dyrere. Drivstoff-forbruket er gjerne 12.000 dyrere i året, og årsavgift ca 3000 dyrere...så her snakker vi om alternativ til Toyota Corolla for de som bor i byene.

Selv om Tesla har mange års forsprang på energieffektive drivlinjer og karosseri, så bør en nesten tro på det når Audi sier "Bilen er foreløpig ikke ferdig typegodkjent, men Audi melder at den vil få en rekkevidde på godt over 300 kilometer etter WLTP-standarden."   Dermed tipper jeg 302 km WLTP om sommeren, og 20 mil om vinteren. Audi har jo noen vanvittige kjøle/varmesystemer som trekker masse strøm uansett, selv om luften i seg selv har mer motstand om vinteren. Folk kan spørre seg: hvor mange dager i året kjører jeg lenger enn 20 mil? Og hvor mange ganger har jeg kjørt mer enn 20 mil og ikke behøvd pauser? Jeg skjønner at dette ikke er bilen for deg som ukentlig kjører til Frankrike fra Oslo, men ellers så kan den lade med 120kW, og 80% på 30 min, så jeg vil jo si at den omtrent er omtrent like anvendelig som en 2013 Tesla Model S 85...siden du kan lade litt kjappere (sett bort fra at Tesla har over 50 superchargers i Norge). Og her har du mindre støy i kupeen, og bedre bakseter. Bagasjerommet er ikke det beste, siden bakluke skrår så mye, og er såpass grunn, så er jo ikke full score, men det er ikke så mange bedre elektriske alternativ akkurat nå. Men det er klart at når Tesla Model Y kommer, og Skoda og VW kommer med større alternativer, så blir det jo flere konkurrenter....men de utelater de elektriske store bilene i Norge i frykt av å miste salg av andre VW-biler...og venter så lenge de kan....men spiller nok de kortene når de skal vise prosentvis forbedring...
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Fordelen ved å handle "billig" er at du kan la det gjenspeile seg i bruktmarkedet.
At rekkevidden er utdatert om 4-5 gjør ikke så mye da en 600k bil ikke er verd mer enn 2-300k.
Og kjøpere av en slik bil til 2-300k er det garantert.

Rekkeviddemessig trenger man ikke pendle til Frankrike før den blir uaktuell. Det holder å bo i Oslo og være aktiv bruker av hytte i Hemsedal, Trysil, Geilo, Hafjell, Kvitfjell etc. Å kjøpe noe som krever lading for en så kort tur er for mange uaktuelt. Ulempen blir for stor.
Men det er haugevis som har hytte nærmere, ingen hytte, aksepterer lading på hver tur etc.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Truls Antonsen

Tror ikke alle som kjøper e-tron har hytte...selv om mange har det.

Jeg kjører over 20 mil max en gang i mnd i snitt, men trenger plass til 3 barn, og har bakke opp til huset som krever plettfri snømåking for å fungere med 2wd...
Om mitt alternativ hadde vært å fortsette med 2wd eller en e-tron 50, fordi jeg ville bruke mindre penger på bil, kan det hende valget hadde vært 50.

Skal huske at det selges endel A6 med 2wd og liten TDI...for ikke alle trenger quattro og 200hk til småkjøring... eller Tiguan uten 4-motion fordi folk ikke trenger det, og heller bruker pengene på noe annet.

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk

ToWalkOrDrive

#72
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 11. august 2019, klokken 22:19
Fordelen ved å handle "billig" er at du kan la det gjenspeile seg i bruktmarkedet.
At rekkevidden er utdatert om 4-5 gjør ikke så mye da en 600k bil ikke er verd mer enn 2-300k.
Og kjøpere av en slik bil til 2-300k er det garantert.

Rekkeviddemessig trenger man ikke pendle til Frankrike før den blir uaktuell. Det holder å bo i Oslo og være aktiv bruker av hytte i Hemsedal, Trysil, Geilo, Hafjell, Kvitfjell etc. Å kjøpe noe som krever lading for en så kort tur er for mange uaktuelt. Ulempen blir for stor.
Men det er haugevis som har hytte nærmere, ingen hytte, aksepterer lading på hver tur etc.

Ja, jeg tapte bare 37% på 4,5 år på Model S (solgt for 63% av opprinnelig kjøpspris). Mange ser på at de har en bil med batterigaranti og drivlinjegaranti i over 3 år til, og det tror jeg og vil gjelde på Audi, selv om de nok får en ganske stor pris-straff pga rekkevidde om 4-5 år, men da er det nok mer avgifter på nye el-biler, så bruktverdien blir nok ikke håpløs.
Dette er nok ikke bilen for de som tjener godt over millionen, og har hytte til 3-4 millioner i Hafjell. Men er nok en del hyttefolk andre steder i Norge som kan nyte godt av den, og ikke minst folk som ikke har hytte...rett og slett unge barnefamilier som kan kjøpe denne i stedet for Passat / RAV4 osv, og fortsatt ha lavere bilkostnad.

Angående hytter andre steder er det som nevnt f.eks. 100km fra Stavanger til det mest populære vinterstedet Tjørom / Sirdal, og 163km til det mest populære "Sørlands"stedet som Stavangerfolk reiser til (Lyngdal).
Bergen - Voss er og 100km.

Men misforstå meg rett... selv ville jeg heller gått ned på ekstrautstyr og heller kjøpt en skrapet 95kWh enn en godt utstyrt 71kWh...siden en da får 150kW lading på superlading i stedet for 120kW, men og kan kjøre flere dager før en må lade i det daglige, og den viktige "kjekt å ha" og trygghetsfølelsen....og noen få langturer hvor det er ekstra kjekt å ha...men alt har jo en pris...så spørs hva som er verdt det for den enkelte, og hvor de økonomiske grensene er.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 11. august 2019, klokken 20:34
Du kan for det første ikke sammenligne en bensinbil til 600.000 med elbil til 600.000. Enormt mange bor i byer hvor bompenger er dobbelt så dyrt for bensinbiler eller dyrere. Drivstoff-forbruket er gjerne 12.000 dyrere i året, og årsavgift ca 3000 dyrere...så her snakker vi om alternativ til Toyota Corolla for de som bor i byene.

Selv om Tesla har mange års forsprang på energieffektive drivlinjer og karosseri, så bør en nesten tro på det når Audi sier "Bilen er foreløpig ikke ferdig typegodkjent, men Audi melder at den vil få en rekkevidde på godt over 300 kilometer etter WLTP-standarden."   Dermed tipper jeg 302 km WLTP om sommeren, og 20 mil om vinteren. Audi har jo noen vanvittige kjøle/varmesystemer som trekker masse strøm uansett, selv om luften i seg selv har mer motstand om vinteren. Folk kan spørre seg: hvor mange dager i året kjører jeg lenger enn 20 mil? Og hvor mange ganger har jeg kjørt mer enn 20 mil og ikke behøvd pauser? Jeg skjønner at dette ikke er bilen for deg som ukentlig kjører til Frankrike fra Oslo, men ellers så kan den lade med 120kW, og 80% på 30 min, så jeg vil jo si at den omtrent er omtrent like anvendelig som en 2013 Tesla Model S 85...siden du kan lade litt kjappere (sett bort fra at Tesla har over 50 superchargers i Norge). Og her har du mindre støy i kupeen, og bedre bakseter. Bagasjerommet er ikke det beste, siden bakluke skrår så mye, og er såpass grunn, så er jo ikke full score, men det er ikke så mange bedre elektriske alternativ akkurat nå. Men det er klart at når Tesla Model Y kommer, og Skoda og VW kommer med større alternativer, så blir det jo flere konkurrenter....men de utelater de elektriske store bilene i Norge i frykt av å miste salg av andre VW-biler...og venter så lenge de kan....men spiller nok de kortene når de skal vise prosentvis forbedring...

Jeg sammenligner ikke noe sted med bensinbil? Alt jeg sier er at hvis du har nok cash til å kjøpe bil i dette segmentet, hvorfor i all verden kjøper du en med 15-25 mil rekkevidde under normale forhold vinter/sommer? Og ingen kjøper du elbil til 600k for å spare penger i bommen, da lyver du for deg selv. I ditt eksempel med 15k besparelse årlig og legger til feks 5000kr i bom, så går du allikevel med ekstreme tap med ny premium el-bil. Du kan ta den årlige kostnade i 5-7 år bare fra verditap første året du kjører. Om du regner med verditap, renteutgifter og tapte renteinntekter på egenkapital så snakker vi enorme tilleggskostnader for en bil som i grunn er et luksusprodukt. Bare med elendig rekkevidde som du kan få tilsvarende av til halve prisen.

Crown

#74
Sitat fra: Vaduz på mandag 12. august 2019, klokken 20:20
Jeg sammenligner ikke noe sted med bensinbil? Alt jeg sier er at hvis du har nok cash til å kjøpe bil i dette segmentet, hvorfor i all verden kjøper du en med 15-25 mil rekkevidde under normale forhold vinter/sommer? Og ingen kjøper du elbil til 600k for å spare penger i bommen, da lyver du for deg selv. I ditt eksempel med 15k besparelse årlig og legger til feks 5000kr i bom, så går du allikevel med ekstreme tap med ny premium el-bil. Du kan ta den årlige kostnade i 5-7 år bare fra verditap første året du kjører. Om du regner med verditap, renteutgifter og tapte renteinntekter på egenkapital så snakker vi enorme tilleggskostnader for en bil som i grunn er et luksusprodukt. Bare med elendig rekkevidde som du kan få tilsvarende av til halve prisen.

Nå synser du om en bil som ikke har kommet ennå. Er det noe som er sikkert så er det at ikke rekkevidden blir så kort som 15 mil uansett forhold, bortsett fra evt med kjøring med tilhenger.  Det man får med e-tron som man ikke får med de til halve prisen er hengerfeste, mulighet for taklast, 4WD, luftfjæring, god plass og en premium bil med høyt og individuelt valgbart utstyrsnivå.

Selv har jeg hytte 110km borte, med tidvis behov for SUV/4WD siste del, der vil en e-tron 50 være helt flott. Mange har det slik. Blir prisen god så tror jeg den vil selge godt til å være en premium bil. Ikke glem at den er det. EDIT: Hvorfor man kjøper premium bil og ikke en "vanlig" er jo et annet spørsmål, men det gjelder jo både bensin, diesel og elektrisk.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA