Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi lanserer billigere variant av e-tron

Startet av Jon65, torsdag 01. august 2019, klokken 11:46

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på mandag 05. august 2019, klokken 06:18
Sitat fra: Tiger123 på mandag 05. august 2019, klokken 01:31
Enig i at 299km WLTP nok er skuffende for Audi folket.
Er nok mange som ikke trenger mere og er glad for å slippe å betale masse for batteri de ikke bruker.

Og dra rundt på mange ekstra kilo i det daglig der behovet kanskje er 10 mil pr dag maks...Kanskje det tom gjør kjøreegenskapene bedre. Mange tester beskriver e-tron som en tung bil :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

1000kwh

Man kan jo lure på om Audi bevisst gjør etron så treig for at den ikke skal konkurrere med fossile alternativer de selv selger. For dette er for dårlig aks. At det er en Audi gjør det jo enda værre.

Øyvind.h

X60D var også rimelig treg med sine 0-100 på 6,2. Den solgte greit den. Nå var det riktignok egentlig et 75-batteri, og en har senere tid kunne oppgradere til 5 sek 0-100 eller noe sånt, men da må man låse opp de siste 15kWh.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 05. august 2019, klokken 06:48
Og dra rundt på mange ekstra kilo i det daglig der behovet kanskje er 10 mil pr dag maks...Kanskje det tom gjør kjøreegenskapene bedre.
Modulært batteri hadde vært tingen. Sette igjen 50kWh hjemme i det daglige :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PF

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 05. august 2019, klokken 06:48
Sitat fra: turfsurf på mandag 05. august 2019, klokken 06:18
Sitat fra: Tiger123 på mandag 05. august 2019, klokken 01:31
Enig i at 299km WLTP nok er skuffende for Audi folket.
Er nok mange som ikke trenger mere og er glad for å slippe å betale masse for batteri de ikke bruker.

Og dra rundt på mange ekstra kilo i det daglig der behovet kanskje er 10 mil pr dag maks...Kanskje det tom gjør kjøreegenskapene bedre. Mange tester beskriver e-tron som en tung bil :+1:

Det er riktig, den er tung og ikke så agil i svinger som kanskje ipace er.
For meg som hører til på østlandet og stort sett kjører motorvei eller smågater er komforten mye viktigere en agiliteten. Så det er en perfekt løsning for meg, og kona og ungene skriker lenge før bilen gir seg i svingene.

Oddaa

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 05. august 2019, klokken 08:18
X60D var også rimelig treg med sine 0-100 på 6,2. Den solgte greit den. Nå var det riktignok egentlig et 75-batteri, og en har senere tid kunne oppgradere til 5 sek 0-100 eller noe sånt, men da må man låse opp de siste 15kWh.
Mulig at det er bare meg, men jeg har store problemet med å forstå dette fokuset på akselerasjon i en familiebil. For meg er det rimelig likegyldig om 0-100 tar 4 eller 7 s.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

1000kwh

Sitat fra: Oddaa på mandag 05. august 2019, klokken 10:06
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 05. august 2019, klokken 08:18
X60D var også rimelig treg med sine 0-100 på 6,2. Den solgte greit den. Nå var det riktignok egentlig et 75-batteri, og en har senere tid kunne oppgradere til 5 sek 0-100 eller noe sånt, men da må man låse opp de siste 15kWh.
Mulig at det er bare meg, men jeg har store problemet med å forstå dette fokuset på akselerasjon i en familiebil. For meg er det rimelig likegyldig om 0-100 tar 4 eller 7 s.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er jo ingen negative sider ved at en bil akselererer kjapt. Det gir trygge og forutsigbare kjøreegenskaper, også i praksis (påkjøring på motorvei, forbikjøring osv).

Så det er egentlig svært merkelig at elmotorens overlegde kraft ikke utnyttes til det fulle. Mercedes gjør jo 0-100 på 5,1 sek. Det burde Audi matche eller slå.

Øyvind.h

#52
Sitat fra: Oddaa på mandag 05. august 2019, klokken 10:06
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 05. august 2019, klokken 08:18
X60D var også rimelig treg med sine 0-100 på 6,2. Den solgte greit den. Nå var det riktignok egentlig et 75-batteri, og en har senere tid kunne oppgradere til 5 sek 0-100 eller noe sånt, men da må man låse opp de siste 15kWh.
Mulig at det er bare meg, men jeg har store problemet med å forstå dette fokuset på akselerasjon i en familiebil.
Ja det er nok bare deg :) Neida, det er nok en del kjøpere som ikke bryr seg om akselerasjon. Faren min tipper jeg aldri gir flatt jern i sin bil.

Jeg er derimot der at jeg synes 5 sek 0-100 er tregt nok. Lavt på 4-tallet kilte det alltid i magen ved maks pådrag og. På 5-tallet kiler det ikke lenger.
Men klart - det er mye mer morsomt å kjøre aktivt med en Model S (eller 3 for den saks skyld) enn Model X og E-Tron. De er for høye og tunge til at de er særlig lekne. Rett frem derimot oppleves det ganske likt.

7 sek i en premium suv lukter helt klart differensiering. Det gjør det for såvidt også av 5,7, så det kommer jo en sport-versjon av E-tron.

Klarer jeg prate faren min bort fra supercharger-nettverket kan faktisk billigversjonen av E-tron være et alternativ. Den er en del mindre enn Model X, har ikke barnefamilie-bakdører og er mer tradisjonell. Jeg tror heller ikke bøygen med regenererings-kaoset er det samme for han som for meg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Sitat fra: Oddaa på mandag 05. august 2019, klokken 10:06
Mulig at det er bare meg, men jeg har store problemet med å forstå dette fokuset på akselerasjon i en familiebil. For meg er det rimelig likegyldig om 0-100 tar 4 eller 7 s.

Hvor fort en familiebil går fra 0 til 100 er jeg enig i at er irrelevant, men akselerasjon er jo så mye mer enn det. Om 0-100 går på 4 eller 7 sekunder kan være forskjellen på om man må ligge bak den bobilen i 64 km/t i fem mil eller om man kan smette forbi på en trygg måte.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 05. august 2019, klokken 08:18
X60D var også rimelig treg med sine 0-100 på 6,2. Den solgte greit den. Nå var det riktignok egentlig et 75-batteri, og en har senere tid kunne oppgradere til 5 sek 0-100 eller noe sånt, men da må man låse opp de siste 15kWh.

Det samme gjaldt X75D fra samme tiden, min X75D er oppgitt til 6,2 sek. Mulig den kan oppgraderes ("uncorkes") men det har jeg ikke brydd meg med da den er mer enn kjapp nok. Står jo uansett alltid i "chill mode" ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Truls Antonsen

Sammenliknet med fossil, så hadde jeg en e-golf i stedet for Touran 150tsi her en dag, og selv om ikke e-golfen er blant de raskeste, så hjelper det godt på når en skal kjøre forbi å ikke vente i 2 sekunder på turbotrykk og at DSG-en skal gjøre seg ferdig med å gire...
Dvs sammenlikning med fossil blir fortsatt litt feil, siden 5,7 fossil oppleves/er tregere enn elektro i forbikjøringssituasjoner i det daglige.
(Om en ikke girer ned på forhånd og har 3500 o/min før det blir klart for å kjøre forbi)

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk

hELgenen

Synes ikke 0-100 seansen betyr noe. I hverdagen er det mer enn ok om den klarer det under 10 sek er min konklusjon. Jeg skal bare komme meg trygt og godt frem - og sitter kona på så blir det et rent helv.. om jeg forsøker å kaste meg forbi...
Rekkevidden og plassen + mulighet for hengerfeste betyr mer.......
Vil  f.eks gjerne slippe hurtiglading når vi er på vei fra A til B og får vår del blir 30 mil akkurat litt for lite.

Leste forresten av billig blekk kassa Zoe har WLTP på 390 km - prislapp 249.990
Da synes jeg nesten det blir litt snodig med 299 km WLTP til over dobbel pris - greit nok at dette blir en helt annen bil, men............

Trond.m

Jeg forstår heller ikke all fokus på akselerasjon. Pris og rekkevidde betyr mye mer for meg.
Nå som Euro / NOK er helt oppe på 10 kr (3 % opp på en uke !!), så tipper jeg også denne «billigvarianten» med kort kort rekkevidde blir en kostbar bil. Dessuten tror jeg verditapet blir høyere enn dagens utgave, og da er jo poenget borte.

gigafactory

Sitat fra: Rosstopher på mandag 05. august 2019, klokken 10:48
Sitat fra: Oddaa på mandag 05. august 2019, klokken 10:06
Mulig at det er bare meg, men jeg har store problemet med å forstå dette fokuset på akselerasjon i en familiebil. For meg er det rimelig likegyldig om 0-100 tar 4 eller 7 s.

Hvor fort en familiebil går fra 0 til 100 er jeg enig i at er irrelevant, men akselerasjon er jo så mye mer enn det. Om 0-100 går på 4 eller 7 sekunder kan være forskjellen på om man må ligge bak den bobilen i 64 km/t i fem mil eller om man kan smette forbi på en trygg måte.

99% sikker på at UP vil være uenig i den påstanden.

100% fornøyd med at det er dyrt å forsikre elbil.

Rosstopher

Sitat fra: gigafactory på mandag 05. august 2019, klokken 20:59
99% sikker på at UP vil være uenig i den påstanden.

Den skjønte jeg ikke? Er UP uenig i at man skal ta trygge forbikjøringer? Eller er de uenige i at man ikke skal kjøre forbi dersom man ikke kommer seg trygt forbi?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA