Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi lanserer billigere variant av e-tron

Startet av Jon65, torsdag 01. august 2019, klokken 11:46

« forrige - neste »

tkjoerlaug

200km til fjells og hytta og mye motorveier er et Østlands-fenomen. Denne vil helt sikkert bli populær i resten av landet.

Truls Antonsen

For å ta min vurdering full elektrisk vs  hybrid, så kan/vil jeg med e-Tron og mitt forbruksmønster lade 1-2 ganger i uka.
På langtur fra Ålesund til Vestfold må jeg lade 1-2 ganger. Denne turen tar jeg 2-3 ganger i året.
Skulle jeg hatt hybrid, f.eks Q7, så måtte jeg ladet daglig eller 2 ganger daglig for å ha besparelse på elektrisk kjøring, men slipper å lade på langtur.
I mitt scenario, så hadde jeg klart meg med mindre batteri, og allikevel hatt en bedre hverdag enn med hybrid, da den ville dekke alle behov for daglig-kjøring, inkl søndagstur.
Men, jeg har ikke hytte på fjellet, og hadde jeg hatt det, er det bare ca 200km til fjellet lengst unna, og det hadde gått bra det også.

Konklusjonen er at en 50 ville vært tilstrekkelig, men av samme grunn som at folk velger stor motor, fordi de vil, så hadde jeg nok fortsatt valgt 55.


TA


Sent from my iPhone using Tapatalk

daktari

Med 0-100 på 7 sek (med boost?), antagelig 8 til vanlig, tenker jeg denne burde hett e-tron 35 eller 40 istedet for 50.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OhmPaPa

Må huske på at mange bryr seg katten i hvor bra aks bilen har. Skal jeg dømme etter biltrafikken lokalt er det mange som er fornøyde om bilen går i 70 i 80-sonen. De tekniske spesifikasjonene til bilen er helt uinteressante for en god andel av blistene.

Så en stor og romslig bil med stort nok batteri til jobbkjøring og andre ærender er helt supert for mange. Det er bra at også disse blir fristet til å bytte til elbil.

Så kan vi som bryr oss om disse greiene heller kjøpe de sprekere utgavene.  :)

Tiger123

Sitat fra: Truls Antonsen på fredag 02. august 2019, klokken 10:11
For å ta min vurdering full elektrisk vs  hybrid, så kan/vil jeg med e-Tron og mitt forbruksmønster lade 1-2 ganger i uka.
På langtur fra Ålesund til Vestfold må jeg lade 1-2 ganger. Denne turen tar jeg 2-3 ganger i året.
Skulle jeg hatt hybrid, f.eks Q7, så måtte jeg ladet daglig eller 2 ganger daglig for å ha besparelse på elektrisk kjøring, men slipper å lade på langtur.
I mitt scenario, så hadde jeg klart meg med mindre batteri, og allikevel hatt en bedre hverdag enn med hybrid, da den ville dekke alle behov for daglig-kjøring, inkl søndagstur.
Men, jeg har ikke hytte på fjellet, og hadde jeg hatt det, er det bare ca 200km til fjellet lengst unna, og det hadde gått bra det også.

Konklusjonen er at en 50 ville vært tilstrekkelig, men av samme grunn som at folk velger stor motor, fordi de vil, så hadde jeg nok fortsatt valgt 55.


TA


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har du hatt elbil før?

Renzir

Sitat fra: turfsurf på fredag 02. august 2019, klokken 06:47

Nå vil vel 20 mil til hytta på fjellet vinterstid være risikosport med denne. Men som med X60, stopper man uansett for å lade så funker det jo, evt er det jo en fin daily driver hvis man har en annen bil for langturene.

Delvis enig. Det er ikke alle som hver helg kjører 30 mil + uten lading. For mange er heller ikke det å lade på langtur alltid problematisk. Med 2 barn og hund må det stoppes uansett. For min del er det oslo - sørlandet som gjelder. Der passerer jeg 2 ionity på veien. Folk kjører jo på ferie i Nissan leaf gammel versjon også... Når ladenettet bygges skikkelig ut med 150kw ++ ladere, så er rekkevidde ikke så problematisk. 10-15 min lader fyller opp kanskje nok.

turfsurf

Sitat fra: Renzir på fredag 02. august 2019, klokken 13:42
Når ladenettet bygges skikkelig ut med 150kw ++ ladere, så er rekkevidde ikke så problematisk.
Dette er vesentlig. Det er ikke alle som har like mange ladere tilgjengelig på vei til hytta. På hytteveien vår som går via Gol kan man lade 8 CCS biler utenfor Rema :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Hvis e-tron 55 har en rekkevidde på 2,5-3 timer vinterstid med skiboks og full bil, vil e-tron 50 med 3/4 så stort batteri få ca. mellom 1t 50 minutter og 2 timer og 15 min rekkevidde. Jeg tenker da motorvei vs landevei.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

#23
Ingen grunn til panikk. Den kommer garantert til å fungere for de aller fleste, både på langtur og som hyttebil. Alle bor ikke i Oslo og alle har ikke hytte i Trysil/Hemsedal/Geilo/Unameit. Med 120kW lading er det helt uproblematisk å kjøre langtur med ~70kWh batteripakke (forutsatt at antall ladere rundt økes med bilsalget, slik at en unngår kø).

turfsurf

Sitat fra: gr på fredag 02. august 2019, klokken 14:36
Med 120kW lading er det helt uproblematisk å kjøre langtur med ~70kWh batteripakke (forutsatt at antall ladere rundt økes med bilsalget, slik at en unngår kø).
Akkurat, forutsatt. Men jeg er ikke enig. På norske landeveier sommerstid kanskje, men motorvei type Oslo-Danmark blir for trått med såpass kort rekkevidde. Det er ganske trått med X100 og. Må over på Model 3 eller S LR for at motorvei skal funke ok.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på fredag 02. august 2019, klokken 15:00
Sitat fra: gr på fredag 02. august 2019, klokken 14:36
Med 120kW lading er det helt uproblematisk å kjøre langtur med ~70kWh batteripakke (forutsatt at antall ladere rundt økes med bilsalget, slik at en unngår kø).
Akkurat, forutsatt. Men jeg er ikke enig. På norske landeveier sommerstid kanskje, men motorvei type Oslo-Danmark blir for trått med såpass kort rekkevidde. Det er ganske trått med X100 og. Må over på Model 3 eller S LR for at motorvei skal funke ok.

Tja, selv min X75D klarer da stort sett 30 mil på motorvei med 110-sone. Det holder lenge for oss ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

#26
Sitat fra: turfsurf på fredag 02. august 2019, klokken 15:00
Sitat fra: gr på fredag 02. august 2019, klokken 14:36
Med 120kW lading er det helt uproblematisk å kjøre langtur med ~70kWh batteripakke (forutsatt at antall ladere rundt økes med bilsalget, slik at en unngår kø).
Akkurat, forutsatt. Men jeg er ikke enig. På norske landeveier sommerstid kanskje, men motorvei type Oslo-Danmark blir for trått med såpass kort rekkevidde. Det er ganske trått med X100 og. Må over på Model 3 eller S LR for at motorvei skal funke ok.
Da tør jeg påstå at du ikke er i den kategorien jeg i innlegg beskrev som "de aller fleste". :)

De fleste som kjøper en familiebil, som e-tron er, kjører med barn i bilen på langtur, og flertallet kjører kun nedover kontinentet i sommerhalvåret. De færreste kjører i Nord-Norge, og nå ser det ut som det også løsner opp med Fortum. Hadde madammen og jeg kjørt langtur alene, som vi gjorde før vi fikk barn, så hadde vi nok ønsket oss lenger etapper, men med barn i bilen er det ikke bilen det står på. Nå er det heller slik at vi strekker kjøringen litt for å nå frem til en lader, og så er bilen ferdig før vi er klar. På 2000km i sommer ventet vi på bilen én gang, og det var fordi vi var nødt til å ta en stopp før vi måtte, et sted det ikke var lademuligheter, så vi hadde unnagjort både spising og andre nødvendigheter en halvtime før vi kom til Tanumshede. Og dette er altså med bil som sannsynligvis har omtrent samme ladefart og rekkevidde som e-tron 50 vil få.

Hyttekjøringen med 28 mil hver vei er et mye større problem for meg enn skikkelige langturer, fordi jeg ikke har lading på destinasjon, og det hender jeg tenker for meg selv at "fokk, hvorfor kjøpte jeg ikke bare største pakken heller?", men fakta er at ingen av bilene på markedet har lang nok rekkevidde til å eliminere dette problemet helt, og om jeg må hurtiglade i 20 eller 30 minutter blir ganske irrellevant oppi det hele. Iallfall sett opp mot et sekssifret beløp kroner.

daktari

Poenget mitt er at i slapseføre, nedbør, lett motvind og med skiboks kan det hende du må lade e-tron 50 etter bare 1,5 timer kjøring. Klart det går, men det er heller ikke noe for alle. Ingen med X har prøvd skiboks, så forbruket kan neppe sammenlignes.

Vi får håpe at det er noe bedre effektivitet på gang, og at denne kommer 55 til gode også via en oppdatering.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elsykkel

Som Osloboer med krav om plass til fem og få kjørte kilometer i året, må jeg si jeg angrer litt på at vi ikke ventet på denne. Gitt en særdeles mye hyggeligere pris.
Men, det føles litt rart å gi beistet ENDA lavere rekkevidde, fremfor å tja... designe  helt fra bunnen av, a la model Y  :P

turfsurf

#29
Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. august 2019, klokken 15:11
Tja, selv min X75D klarer da stort sett 30 mil på motorvei med 110-sone. Det holder lenge for oss ihvertfall.
Nå snakker jeg ikke kun om Norske motorveier. Og det vil i så fall  være første etappe. Jeg liker ca tre timers etapper, og med 130 i snittfart gir det 39 mil. Med ett forbruk på 280Wh/km i slik fart (snitt, ikke jevn) blir det 110kWh tilgjengelig, og så må man ha litt buffer i bunn og topp. Helst burde man kunne lade nok til dette på ett 15-20 minutt stopp. Nå er Raven litt bedre på forbruk, men da snakker vi om rundt 300kW snitteffekt på lading og opp mot 150kWh batteri for X.

For etron som har enda værre forbruk i høy fart og da med det lille batteriet til etron 50 ender man opp på maks 1,5t etapper, og på vinteren ned mot en time på motorvei. Etron 50 vil bli mere lik i3 i rekkevidde, og lader litt raskere i km/t.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA