Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi lanserer billigere variant av e-tron

Startet av Jon65, torsdag 01. august 2019, klokken 11:46

« forrige - neste »

Vaduz

Er det ikke sagt at den har WLTP 290/300km eller noe slikt da? Det kan ikke være veldig kontroversielt å si at man må regne med halve rekkevidden til vinteren? Selv om sommeren er det under spesielle forhold at du klarer det, og EPA viser ca 30% mindre rekkevidde på alle biler og selv EPA er ikke en vinterrekkevidde i Norge.

Når du kjøper premium bil med redusert batteri, så setter jeg bare spørsmålstegn ved prioriteringene dine. Men du har sikkert rett, kan bli en populær bil og vi vet jo at etron er en flott bil så kanskje noen strekker seg langt for å få den til tross for lav rekkevidde. Men ville nok heller hoppet over denne og ventet på andre biler, evt kjøpt en pent brukt ipace, Niro eller tesla.

Crown

Nå har jo jeg e-tron selv, og min fullspekkete Exclusive skal ha 377km WLTP - nå om sommeren har jeg langt mer enn dette uten å tenke på sparing. Sist helg kjørte jeg 345km fra 40-1000moh (Golsfjellet) og hadde 12% igjen på batteriet vel fremme. Samme strekning hjem igjen brukte 67% av batteriet.

Vintertestene har jo også vist over 300km selv i sprengkulde, og batteriet på e-tron 50 er jo bare 25% mindre. Bilen blir også lettere, og som standard kommer den helt sikkert også med mindre felger.


x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Trond.m

Tviler sterkt på økonomien med å kjøpe en stor bil med minste batteri. All erfaring tilsier at det blir lavere salg enn standardmodellen og tilsvarende mindre interesse ved framtidig bruktsalg. Man bør også ta høyde for at kapasiteten vil reduseres inntil 20 % etter 5-8 år, og med et lite batteri har man ikke mye å gå på. Hvem vil kjøpe en kort-rekkevidde e-tron på 2.6 tonn i framtiden som pendlerbil når markedet flommer over av brukte e-golf, i3, leaf etc som er mer praktisk bil som blir betydelig rimeligere å eie, enklere å parkere etc ? Men det blir nok et marked i starten for de som ønsker en premium bil i monsterklassen, men som aldri kjører på langtur. Det er jo også noen som kjøper store luksusbåter uten motor og legger dem fast til kai på Tjøme for å bruke den som hytte. Det blir klart mye billigere enn med en stor avgiftsbelagt motor  ;)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TM på tirsdag 13. august 2019, klokken 08:37
Tviler sterkt på økonomien med å kjøpe en stor bil med minste batteri. All erfaring tilsier at det blir lavere salg enn standardmodellen og tilsvarende mindre interesse ved framtidig bruktsalg. Man bør også ta høyde for at kapasiteten vil reduseres inntil 20 % etter 5-8 år, og med et lite batteri har man ikke mye å gå på. Hvem vil kjøpe en kort-rekkevidde e-tron på 2.6 tonn i framtiden som pendlerbil når markedet flommer over av brukte e-golf, i3, leaf etc som er mer praktisk bil som blir betydelig rimeligere å eie, enklere å parkere etc ? Men det blir nok et marked i starten for de som ønsker en premium bil i monsterklassen, men som aldri kjører på langtur. Det er jo også noen som kjøper store luksusbåter uten motor og legger dem fast til kai på Tjøme for å bruke den som hytte. Det blir klart mye billigere enn med en stor avgiftsbelagt motor  ;)

Det finnes ganske mange mennesker som bor i utkanten av byer, og i hverdagen kjører på kryss og tvers til diverse fritidsaktiviteter, kjører 20.000km i året, og krysser bomringer kanskje 4-5 ganger hver dag, og av og til tur til fjellet ca 10 mil borte (ref Stavanger-folk). For disse vil bilen ha nok rekkevidde 99,9% av dagene. Og økonomien er god ved å kjøpe denne til 587.200.
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: TM på tirsdag 13. august 2019, klokken 08:37
Tviler sterkt på økonomien med å kjøpe en stor bil med minste batteri. All erfaring tilsier at det blir lavere salg enn standardmodellen og tilsvarende mindre interesse ved framtidig bruktsalg. Man bør også ta høyde for at kapasiteten vil reduseres inntil 20 % etter 5-8 år, og med et lite batteri har man ikke mye å gå på. Hvem vil kjøpe en kort-rekkevidde e-tron på 2.6 tonn i framtiden som pendlerbil når markedet flommer over av brukte e-golf, i3, leaf etc som er mer praktisk bil som blir betydelig rimeligere å eie, enklere å parkere etc ? Men det blir nok et marked i starten for de som ønsker en premium bil i monsterklassen, men som aldri kjører på langtur. Det er jo også noen som kjøper store luksusbåter uten motor og legger dem fast til kai på Tjøme for å bruke den som hytte. Det blir klart mye billigere enn med en stor avgiftsbelagt motor  ;)

Tja, Tesla X75D har da hatt lavere verdifall foreløpig enn X100D og vi har null problemer med å bruke den på langtur. Kjører 30.000km i året uten å pendle med bil til jobb. Rekkevidden er 30-35 mil sommerstid og 23-28 mil på vinteren. Ned mot 20 mil i skikkelig dårlig vær.

Hadde jeg vært e-tron kjøper hadde jeg ikke hatt noen problemer med å velge billigste variant, vi liker å stoppe underveis. Ikke alle foretrekker å kjøre i 4-5 timer i strekk. Jeg bruker TeslaFi og statistikken der viser at lengste strekk vi har kjørt siste år uten stopp faktisk ikke er mer enn 164km.

Gjensalgsverdien bryr jeg meg fint lite om da jeg normalt beholder bilene i 8-10 år og da er ikke restverdien stor uansett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Crown

Det jkirkebo sa.
Skjønner ikke at det plutselig skal være katastrofe med en e-tron når både X75 og før det faktisk også X60 har solgt mest av alle. Må jo være greit med valgfrihet.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Trond.m

@ToWalkOrDrive, «Og økonomien er god ved å kjøpe denne til 587.200«

Hvor får du den prisen fra ?

Tiger123

#82
På de 10-30 kaldeste vinterdagene blir rekkevidden ned mot halvparten av WLTP, ved normal aktiv kjøring med noe motorvei inkludert.

Som en etron eier sa på FB nettopp at han synes det ligger så mange av de i høyrefila..., og at det ikke var vanlig. Vel..., de får nok snart godt selskap da.., av de nye etron 50 kollegaene;)

Så kan de kjøre sykkeltaktikk sammen med Leafene;)

Crown

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

sds

Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 13. august 2019, klokken 21:32
På de 10-30 kaldeste vinterdagene blir rekkevidden ned mot halvparten av WLTP, ved normal aktiv kjøring med noe motorvei inkludert.

Som en etron eier sa på FB nettopp at han synes det ligger så mange av de i høyrefila..., og at det ikke var vanlig.
Jeg tror det heller er et tegn på ferske elbilsjåfører. Det kan være folk som ønsker å teste maksimal rekkevidde, eller har feilberegnet i forhold til neste ladepunkt. Har opplevd å ligge bak slike uavhengig av bilmerke, det inkluderer også Tesla. Selv har jeg en kortrekkeviddebil men prøver alltid å ligge i fartsgrense++ når det er tofelts vei.

De andre kommentarene dine er vel tegn på noe annet. Konstruktive er de ikke.


jonste

Sitat fra: Tiger123 på tirsdag 13. august 2019, klokken 21:32
På de 10-30 kaldeste vinterdagene blir rekkevidden ned mot halvparten av WLTP, ved normal aktiv kjøring med noe motorvei inkludert.

Som en etron eier sa på FB nettopp at han synes det ligger så mange av de i høyrefila..., og at det ikke var vanlig. Vel..., de får nok snart godt selskap da.., av de nye etron 50 kollegaene;)

Så kan de kjøre sykkeltaktikk sammen med Leafene;)

Har kjørt elbil i drøye 4 år. Har ca samme rekkevidde sommer og vinter, statistikk fra langtidsforbruk over 80k km. Hva gjør jeg galt? Eller må jeg forvente at e-tron blir å oppføre seg annerledes på vinteren ettersom rekkevidden halveres?

Øyvind.h

Sitat fra: jonste på onsdag 14. august 2019, klokken 09:12
Har kjørt elbil i drøye 4 år. Har ca samme rekkevidde sommer og vinter, statistikk fra langtidsforbruk over 80k km. Hva gjør jeg galt? Eller må jeg forvente at e-tron blir å oppføre seg annerledes på vinteren ettersom rekkevidden halveres?
Imponerende. En bil som opphever fysikkens lover bør du aldri selge!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

#87
Sitat fra: TM på tirsdag 13. august 2019, klokken 13:27
@ToWalkOrDrive, «Og økonomien er god ved å kjøpe denne til 587.200«

Hvor får du den prisen fra ?

Så at den billigste 95kWh e-tron nå koster 663.000. I Tyskland skal prisen på 71kWh starte på 70.000 Euro, som var 11.000 Euro billigere enn dagens billigste i Tyskland. Men det er med tysk mva. Hvis en tenker at Møller stikker av med 3.500 Euro av reduksjonen til Norge, så ender en ut på ca NOK 587.200. Men det blir litt forenkling siden jeg ikke vet hvilket utstyr som følger med i Tyskland på billigste 95kWh og billigste 71kWh, men i Norge skal jo 71kWh ha mer som standardutstyr enn det den større har hatt.

På den annen side så har jo den norske kronen sunket veldig i det siste, så € 70.000 tilsvarer nå NOK 696.000, som fratrukket tysk mva blir 584.873, men det er uten Møller-påslag. Hvis de ikke har sikret valuta, eller at kronen styrker seg, så blir den gjerne en del dyrere.

Et annet aspekt er jo at Møller/Audi prissetter individuelt for hvert land der differanse enhetskostnad krysser differanse enhetsinntekt-kurven innenfor hvert land (hva som er mest lønnsomt), og ikke lik pris som i andre land, så sånn sett kan jo prisen bli dyrere i Norge, som den og gjorde for 95kWh-versjonen...

(ser at BilNorge.no håper på startpris på 550.000, men det tror jeg de bare kan drite i http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=52039)
Tesla Model Y                         2021-

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 09:15
Sitat fra: jonste på onsdag 14. august 2019, klokken 09:12
Har kjørt elbil i drøye 4 år. Har ca samme rekkevidde sommer og vinter, statistikk fra langtidsforbruk over 80k km. Hva gjør jeg galt? Eller må jeg forvente at e-tron blir å oppføre seg annerledes på vinteren ettersom rekkevidden halveres?
Imponerende. En bil som opphever fysikkens lover bør du aldri selge!

Tvert imot -han kan jo kreve nesten hva som helst for bilen!
Jeg ville annonsert den til høystbydende over 1.000.000.000,-
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

ToWalkOrDrive

#89
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 14. august 2019, klokken 09:30
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. august 2019, klokken 09:15
Sitat fra: jonste på onsdag 14. august 2019, klokken 09:12
Har kjørt elbil i drøye 4 år. Har ca samme rekkevidde sommer og vinter, statistikk fra langtidsforbruk over 80k km. Hva gjør jeg galt? Eller må jeg forvente at e-tron blir å oppføre seg annerledes på vinteren ettersom rekkevidden halveres?
Imponerende. En bil som opphever fysikkens lover bør du aldri selge!

Tvert imot -han kan jo kreve nesten hva som helst for bilen!
Jeg ville annonsert den til høystbydende over 1.000.000.000,-

Hvis en kjører 127km/t i snitt om sommeren på langtur, mens en kjører kolonnekjøring i 70km/t om vinteren vil forbruket bli lavere om vinteren enn sommeren ;-). Hvis en i tillegg legger til våryr råkjøring om sommeren, mens om vinteren kun lusker rundt og venter på sommeren...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA