Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi lanserer billigere variant av e-tron

Startet av Jon65, torsdag 01. august 2019, klokken 11:46

« forrige - neste »

Moas

#135
Sitat fra: daktari på tirsdag 27. august 2019, klokken 20:34
Ja, jeg synes det går veldig mye strøm på motorveien. Forøvrig er jeg veldig fornøyd med bilen unntatt den manglende bymodus på regenering.

Men litt utregninger:
E-tron 55 har 95 kWh brutto, 83 kWh netto, ca 700 kg batteripakke. Wltp 417 km. Ingen i Norge her eller FB har hittil dokumentert over 400 km kjørt på en lading dessverre.

E-tron 50 har
71 kWh brutto altså 75% av kapasiteten til 55.
Videre kan vi da estimere  312 km wltp og ca 175 kg lettere pakke. 

Men hva er egentlig buffer og netto kapasitet på e-tron 50?
12 kWh, 13%, 75% av 12 kWh (8 kWh) eller enda mindre? Kan de låse opp mer av bufferen på e-tron 55 også?

Mer effektiv drivlinje er interessant. Tesla byttet motor og hjullager på Raven nylig for høyere utnyttelsesgrad og lavere rullemotstand. Kan Audi ha gjort noe teknisk med 50-modellen, eller er det bare vektforskjellen som betyr noe og software?
Hvis lavere vekt, mer effektiv drivlinje og mindre dekkdimensjon(?) kan redusere forbruket vesentlig, så vil forskjellen mellom 50 og 55 kunne bli marginal i praksis. Da kan det dessverre bli de som kjøpte 55 som taper mest på bruktmarkedet hvis ingen gidder å bruke ca. 200k på noe som i praksis kanskje ikke gir særlig lengre rekkevidde.

Bare spekulasjon fra min side selvfølgelig.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

daktari

Sitat fra: Moas på tirsdag 27. august 2019, klokken 22:25
Sitat fra: daktari på tirsdag 27. august 2019, klokken 20:34
Ja, jeg synes det går veldig mye strøm på motorveien. Forøvrig er jeg veldig fornøyd med bilen unntatt den manglende bymodus på regenering.

Men litt utregninger:
E-tron 55 har 95 kWh brutto, 83 kWh netto, ca 700 kg batteripakke. Wltp 417 km. Ingen i Norge her eller FB har hittil dokumentert over 400 km kjørt på en lading dessverre.

E-tron 50 har
71 kWh brutto altså 75% av kapasiteten til 55.
Videre kan vi da estimere  312 km wltp og ca 175 kg lettere pakke. 

Men hva er egentlig buffer og netto kapasitet på e-tron 50?
12 kWh, 13%, 75% av 12 kWh (8 kWh) eller enda mindre? Kan de låse opp mer av bufferen på e-tron 55 også?

Mer effektiv drivlinje er interessant. Tesla byttet motor og hjullager på Raven nylig for høyere utnyttelsesgrad og lavere rullemotstand. Kan Audi ha gjort noe teknisk med 50-modellen, eller er det bare vektforskjellen som betyr noe og software?
Hvis lavere vekt, mer effektiv drivlinje og mindre dekkdimensjon(?) kan redusere forbruket vesentlig, så vil forskjellen mellom 50 og 55 kunne bli marginal i praksis. Da kan det dessverre bli de som kjøpte 55 som taper mest på bruktmarkedet hvis ingen gidder å bruke ca. 200k på noe som i praksis kanskje ikke gir særlig lengre rekkevidde.

Bare spekulasjon fra min side selvfølgelig.
Tror neppe man klarer å spare inn ca 20 kWh på en 30 mil kjøretur pga 200 kg lavere vekt. Det svarer altså til et forbruk på 0,7 kWh/mil, slik at hvis e-tron 55 bruker  2,8 kWh/mil for å kjøre 30 mil, så skal e-tron 50 bruke kun 2,1 kWh/mil for å få til nettopp det. Mener å huske at de lettere Teslaene (s75 vs S100, X75 vs X90 og 100) bare brukte 0,1 Kwh/mil mindre i Teslabjørn sine tester, altså kanskje innenfor det som er usikkerhet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Moas

#137
Sitat fra: daktari på tirsdag 27. august 2019, klokken 22:45
Sitat fra: Moas på tirsdag 27. august 2019, klokken 22:25
Sitat fra: daktari på tirsdag 27. august 2019, klokken 20:34
Ja, jeg synes det går veldig mye strøm på motorveien. Forøvrig er jeg veldig fornøyd med bilen unntatt den manglende bymodus på regenering.

Men litt utregninger:
E-tron 55 har 95 kWh brutto, 83 kWh netto, ca 700 kg batteripakke. Wltp 417 km. Ingen i Norge her eller FB har hittil dokumentert over 400 km kjørt på en lading dessverre.

E-tron 50 har
71 kWh brutto altså 75% av kapasiteten til 55.
Videre kan vi da estimere  312 km wltp og ca 175 kg lettere pakke. 

Men hva er egentlig buffer og netto kapasitet på e-tron 50?
12 kWh, 13%, 75% av 12 kWh (8 kWh) eller enda mindre? Kan de låse opp mer av bufferen på e-tron 55 også?

Mer effektiv drivlinje er interessant. Tesla byttet motor og hjullager på Raven nylig for høyere utnyttelsesgrad og lavere rullemotstand. Kan Audi ha gjort noe teknisk med 50-modellen, eller er det bare vektforskjellen som betyr noe og software?
Hvis lavere vekt, mer effektiv drivlinje og mindre dekkdimensjon(?) kan redusere forbruket vesentlig, så vil forskjellen mellom 50 og 55 kunne bli marginal i praksis. Da kan det dessverre bli de som kjøpte 55 som taper mest på bruktmarkedet hvis ingen gidder å bruke ca. 200k på noe som i praksis kanskje ikke gir særlig lengre rekkevidde.

Bare spekulasjon fra min side selvfølgelig.
Tror neppe man klarer å spare inn ca 20 kWh på en 30 mil kjøretur pga 200 kg lavere vekt. Det svarer altså til et forbruk på 0,7 kWh/mil, slik at hvis e-tron 55 bruker  2,8 kWh/mil for å kjøre 30 mil, så skal e-tron 50 bruke kun 2,1 kWh/mil for å få til nettopp det. Mener å huske at de lettere Teslaene (s75 vs S100, X75 vs X90 og 100) bare brukte 0,1 Kwh/mil mindre i Teslabjørn sine tester, altså kanskje innenfor det som er usikkerhet.
Ja, kanskje teslaer med samme drivlinje. Men Audi sier at 50 kommer med en ny drivlinje.
Vi snakker nok ikke om mirakler, men noen prosenter som reduserer fordelen med 55 i praksis.

Uansett må nok noen teste 50 først for å få svar..
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Kåre Knatten

Ny drivlinje, er vel ikke annet enn at de har satt den "lille" motoren, både forran og bak

geear

Sitat fra: JorEl på tirsdag 27. august 2019, klokken 17:11
Audi lover at den skal gå "godt over 300km".
Har X75 i dag, og den går ikke de 28 milene til hytta på vinteren. Skal sies at jeg kjører på 20", det er vanvittig med svinger og stigninger, og jeg har ikke en eneste gang prøvd meg på "elbilkjøring", er for glad i å kjøre bil på svingete veier til slikt. Har ingen tro på at e-tron 50 vil gå noe lenger. Et sentralt punkt til er at vi er en familie på fem.

JorEl

Lurer på om det er en styrke eller en svakhet at E-tron bruker like mye strøm sommer som vinter?
Men det at E-tron har et eletrisk drivverk, det er en styrke :+1:
Jeg kunne fint klart meg med E-tron50, men jeg kjører sjeldent langt. Jeg ser også styrker med et forhandlernettverk som allerede er der, om prisen og servicen er bra.
Det at det blir flere valg er herlig for forbrukeren. Har vel egentlig ikke lest om noen som er misfornøyd med E-tron. (Men heller ingen jubel slik det er for mange Teslaeiere.)  Elbil er herlig 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

elektro

#141
Sitat fra: daktari på tirsdag 27. august 2019, klokken 20:34
Ja, jeg synes det går veldig mye strøm på motorveien. Forøvrig er jeg veldig fornøyd med bilen unntatt den manglende bymodus på regenering.

Men litt utregninger:
E-tron 55 har 95 kWh brutto, 83 kWh netto, ca 700 kg batteripakke. Wltp 417 km. Ingen i Norge her eller FB har hittil dokumentert over 400 km kjørt på en lading dessverre.

Tror du blir lurt av at e-tron ikke har noe særlig heat loss og at du ikke kjører bilene samtidig, sånn at du tror du ville fått lavere forbruk med en annen bil. Men så er det kanskje vind, eller noe annet du ikke tenker på. I tillegg har du EPA rekkevidder og Teslabjørn som sier «soo thirsty!!» i bakhodet. ;)

Jeg har kjørt mer enn 400 km. på én lading flere ganger og hatt under 200Wh/km. forbruk på langtur mange ganger, men da med lading.. På 20 tommers sommerhjul. Har også dokumentert en tur/retur Hafjelltoppen 850 moh. fra Oslo via RV4/Dokka/Aust-Torpa begge veier, 402,4 km. kjørt, 32 km. estimert rest. Totalt 434,4 km.

Hvis man prøver litt hardere og har optimale forhold går bilen over 450 km. Garantert. Og med 19-tommer vinterhjul på varme vårveier, 480 km.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Synes prisen på e-tron 50 er så mye lavere enn 55 at jeg må revurdere min tidligere bekymring for verditapet. At e-tron 50 får lavere vekt, effekt og forbruk vil dessuten være positivt med tanke på driftskostnaden på langturer hvor man er avhengig av standard hurtiglading. Riktignok bruker den vesentlig mer strøm enn eksempelvis Leaf, men den også lade raskere og trolig nær 50 kw i gjennomsnitt. Bilferie i Norge med maks 30-40 mil kjøring pr. dag burde derfor være helt problemfritt så lenge man ikke har hastverk. Kjørte nylig 60 mil på en dag med i3 og det var helt uproblematisk. Beholder man en e-tron 50 til ca 500.000 i 5 år, så er verditapet garantert under 100.000 pr. år. At restverdien skulle være 0 etter 5 år er jo ikke veldig realistisk. 👍

Vidar1979

e-Tron 50 er jo i utgangspunktet såpass godt priset at den bør bli en ny folkevogn. Fossilbilene i det segmentet selger jo som et uvær, folk betaler mer for en RAV4 eller CX-5.

Får bare håpe folk flest ser at rekkevidde ikke er så viktig og at Audi kan levere.

Bmw_Tryne

Launch Edition fra 499.000,-*

1.  Noen som har funnet ut om led lysene er Matrix ?
2. Hvilke ekstra utstyr utover standard kan en velge på innstegs versjonen ? Noe liste på dette kommet ut?
Bmw 530i G30

JorEl

Etron50 må vel kalles en Norgesbil pga rekkevidden. Husker noen argumenterte at Tesla ikke ville få solgt bilene sine i Tyskland, men hvordan vil denne bli på Autobahn?

Jeg tipper også at ingen vil få bilen sin før 2020 og at Audi ikke klarer/vil og levere mange biler. Min påstand er at Audi ikke engang klarer å levere E-tron55 til kundene som har ventet leeenge, før 2020.

Får ikke Audi batteriene sine fra koeanske LG, som har så mange kunder at de ikke klarer å lage nok. De har jo presset opp prisen til flere bilprodusenter. Er den nye Etron med lite batteri, en måte å løse batteri-leverings-floken på?

Litt morsomt at Tyske produsenter som mente at Tesla sine elbiler ikke var liv-laga, nå putter mindre batterier i bilene sine :D
Hva blir det neste en E-tron-10 fordi som vil ha bilen, men ikke trenger den? :D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Gnilre

Sitat fra: belsby på onsdag 28. august 2019, klokken 08:57
Launch Edition fra 499.000,-*

1.  Noen som har funnet ut om led lysene er Matrix ?
2. Hvilke ekstra utstyr utover standard kan en velge på innstegs versjonen ? Noe liste på dette kommet ut?
Du kan ikke velge utstyr over standard på noen versjoner ennå er det sagt.
Det er bare tre versjoner av etron50 som kan bestilles nå, og ingen bør bestille den billigste versjonen:
https://www.audi.no/no/web/no/magasin/innovasjon/nye-audi-e-tron-50-kommer-i-tre-modeller.html

Tipper de fleste vil gå for den dyreste versjonen for å få hengerfeste, adaptiv cuisekontroll, skinnseter osv. Da blir det fort over 620.000 med vinterdekk. Versjonen til 559.900 er vel også salgbar og vil nærme seg 600.000 med vinterdekk og hengerfeste. Jeg er i tenkeboksen for om en av de to dyreste versjonene kan være noe for meg  :)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Vidar1979

Hvorfor kan man ikke få hengerfeste på 499 versjonen?

Bmw_Tryne

Sitat fra: Vidar1979 på onsdag 28. august 2019, klokken 09:37
Hvorfor kan man ikke få hengerfeste på 499 versjonen?


Det kan jo godt være at en får velge dette når configuratoren er oppe å går.
Bmw 530i G30

Gnilre

Sitat fra: belsby på onsdag 28. august 2019, klokken 09:55
Sitat fra: Vidar1979 på onsdag 28. august 2019, klokken 09:37
Hvorfor kan man ikke få hengerfeste på 499 versjonen?


Det kan jo godt være at en får velge dette når configuratoren er oppe å går.

Blir det noen konfigurator da ? Det står i infoen på Audi.no:
"Denne gangen med tre markedstilpassede modeller – til attraktive priser."
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA